خروج شلمبرژه از فراکینگ؛ پایان دوران شیل رسید؟

فروش ناوگان فراکینگ سه سال بعد از خرید

شلمبرژه به عنوان بزرگ ترین بازیگر صنعت خدمات نفتی فراکینگ در آمریکای شمالی؛ ارائه این خدمات را کنار گذاشت. آیا این اقدام شلمبرژه نشانه ای از این واقعیت است که شیل آمریکا دیگر قادر نخواهد بود دوران خوش گذشته خود را تکرار کند؟

به  گزارش «انرژی امروز» از بلومبرگ، شلمبرژه، شرکت تهیه و تدارک تجهیزات حفاری و تولید نفت موافقت کرده است که تجارت فراکینگ خود را در کانادا و ایالات متحده به شرکت کوچکی به نام لیبرتی اویل فیلد سرویس بفروشد.

شلمبرژه

پیش از این شرکت هایی چون بیکر هیوز و ودرفورد اینترنشنال نیز از این عملیات نفتی کنار کشیده بودند. هالیبرتون نیز اعلام کرده است که به دنبال توسعه صنعت خود در خارج از کشور است.

برای شلمبرژه به عنوان بزرگ ترین شرکت خدمات میادین نفتی دنیا، این یک دگرگونی بسیار بزرگ بود در شمال آمریکا؛ آن هم بعد از ریخت و پاش های فراوانی که شلمبرژه در خرید تکنولوژی های فراکینک شیل ماسه داشت.

در ضمن برای لیبرتی خرید اموال فراکینگ شلمبرژه به این معنی است که این پیمانکار میادین نفتی اندازه ناوگان فراکینگ خود را در بازاری بیش از دو برابر کرده است که سه چهارم نیروهای خود را در سال جاری در ایالات متحده اخراج کرده است.

مدیر اجرایی لیبرتی می گوید «شیوع پاندمی کرونا دنیا را در چرخه ای گرفتار کرده است که تهدیدهای جدی برای صنعت ما به همراه دارد. اما این ساعت های تاریک می تواند فرصت هایی برای آینده ما باشد».

OneStim که بخش فراکینگ شلمبرژه است به مشتریان این شرکت برای استخراج نفت و گاز از چاه های شیل کمک فراهم می‌کند؛ تکنولوژی ‌ OneStim انفجار آب، شن و مواد شیمیایی زیر زمین است تا هیدروکربن ها بیرون آورده شوند. وقتی این تکنولوژی با حفاری افقی همراه شد در یک دهه گذشته به انفجار شیل انجامید.

اما حالا که قیمت نفت به کاهش تاریخی خود رسیده است عرضه بیش از حد شیل هم به بحرانی ختم شده است که برخی شرکت های ارائه دهد تکنولوژی فراکینگ را به ورشکستگی کشانده است.

سیتی گروپ می‌گوید با این خرید لیبرتی به دومین شرکت بزرگ ارائه دهنده خدمات فراکینگ با توان 2.3 میلیون اسب بخار تبدیل می شود.

اما در طرف شلمبرژه، این فروش فقط سه سال بعد از خرید واحد فراکینگ شرکت ودرفورد اتفاق افتاده است. این خرید 430 میلیون دلار خرج روی دست شلمبرژه گذاشت.

شلمبرژه

از سال گذشته ارائه دهندگان خدمات فراکینگ شروع به اوراق کردن بخشی  از تجهیزات خود کرده اند. هرچند تولید نفت شیل با فراکینگ در ابتدای سال جاری میلادی نشانه ای از بهبود را نشان داد اما با شیوع پاندمی کرونا فعالیت های اقتصادی به کما رفتند و مصرف انرژی و به تبع آن تقاضا برای سوخت به شدت کاهش یافت.

در ماه جولای شلمبرژه از کاهش تقاضا برای خدمات فراکینگ خبر داد. کاهشی که به افت 40 درصدی درآمد این شرکت از این بخش انجامید.

شلمبرژه بر آن است تا 21 هزار نفر از نیروی کار خود را کاهش دهد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن