دبیرکل اوپک: اوضاع تقاضای نفت مطلوب است

دبیرکل اوپک ضمن رد انتقادها درباره توافق اخیر اعضای اوپک‌پلاس در سی‌وهفتمین نشست وزارتی نفتی این ائتلاف گفت: تقاضای جهانی برای نفت خام اوضاع مطلوبی دارد.

به گزارش رویترز، هیثم الغیص به‌تازگی در یکی از نشست‌های تخصصی مجمع اقتصادی روسیه در سن‌پترزبورگ از تصمیم اعضای ائتلاف اوپک‌پلاس برای تعدیل در توافق‌های کاهش عرضه دفاع کرد و آن را موفقیت‌آمیز خواند.

وی همچنین با اشاره به افزایش سفرها درباره ادامه تقاضای مطلوب برای نفت خام ابراز خوش‌بینی کرد.

اعضای اوپک‌پلاس (ائتلاف تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک و غیراوپک)) در سی‌وهفتمین نشست وزارتی این ائتلاف موافقت کردند بخش عمده کاهش عرضه نفت خود را تا سال ۲۰۲۵ تمدید کنند، اما راه برای تسهیل کاهش عرضه داوطلبانه اضافه هشت کشور از اکتبر امسال باز شد.

این کشورها تصمیم گرفتند افزون بر تصمیم سی‌وهفتمین نشست وزارتی اوپک‌پلاس (حفظ کاهش عرضه جمعی روزانه ۲ میلیون بشکه‌ای)، کاهش عرضه داوطلبانه روزانه یک‌میلیون و ۶۵۰ هزار بشکه‌ای را که در آوریل ۲۰۲۳ اعلام شده بود، تا پایان دسامبر ۲۰۲۵ تمدید کنند.

افزون‌براین، این دسته از اعضا، کاهش عرضه داوطلبانه اضافه روزانه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه‌ای خود را که در نوامبر ۲۰۲۳ اعلام شده بود تا پایان سپتامبر ۲۰۲۴ تمدید خواهند کرد و سپس این رقم برای حمایت از ثبات بازار نفت به‌تدریج و به‌طور ماهانه تا سپتامبر ۲۰۲۵ تسهیل می‌شود. روند این تسهیل کاهش عرضه ماهانه می‌تواند با توجه به شرایط بازار نفت متوقف یا معکوس شود.

سرمایه‌گذاران نگران بودند تصمیم پیچیده اوپک‌پلاس برای تولید، با وجود کُندبودن روند رشد تقاضا به افزایش عرضه در اواخر سال جاری میلادی منجر شود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن