دعای پناهجویان مستقر در مکزیک برای انتخاب جو بایدن

قول بایدن به پناهجویان برای لغو سیاست «باقی ماندن در مکزیک»

در یک اردوگاه موقت پناهجویان، آن سوی مرز براونزویل ایالت تگزاس، اسکار بورخاس و چند دوست دیگرش دیشب دور یکدیگر جمع شده بودند و با نگرانی نظاره‌گر نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بودند.

اسکار یک پناهجوی هندوراسی است که از زمستان سال گذشته در یک اردوگاه سرد و غیربهداشی در ماتاموروس مکزیک، اردوگاهی در نزدیکی برانزویل، حضور دارد و آرزو می‌کند حق رای دادن داشت تا بتواند به جو بایدن رای بدهد.

او یکی از ده‌ها هزار مهاجری است که با سیاست‌های ضدمهاجرپذیری دولت ترامپ مواجه شده و اکنون به همراه دیگر دوستانش برای پیروزی جو بایدن برابر دونالد ترامپ در انتخاباتی که هنوز نتیجه آن معلوم نیست، ‌دست به دعا برداشته است. اسکار می‌گوید: «وضع ما به صورتی است که مجبوریم نفس خود را تا اعلام نتیجه نهایی و مشخص شدن برنده انتخابات در سینه حبس کنیم. برای انتخاب بایدن دعا می‌کنیم و امیدواریم او رئیس جمهوری بعدی ایالات متحده باشد»

اما چرا پیروزی جو بایدن در انتخابات این قدر برای پناهجویان مهم است؟

براساس مصاحبه‌هایی که خبرگزاری رویترز با ده‌ها پناهجو انجام داده، آنها معتقدند پیروزی بایدن موقعیت بهتر و فرصت‌ بیشتری برای فرار از شهرهای مرزی مکزیک، ورود به خاک ایالات متحده و به جریان انداختن پرونده پناهندگی‌شان فراهم خواهد کرد.

تمام پناهجویانی که در اردوگاه‌های موقت برپا شده در مکزیک، از تیخوانا تا ماتوموروس، حضور دارند تنها به یک دلیل اجازه ورود به خاک به آمریکا را ندارند. اتخاذ سیاست «باقی‌ ماندن در مکزیک» توسط دولت ترامپ، جلوی حضور آنها در آمریکا را گرفته است. اغلب آنها حداقل یک سال است که بلاتکلیف در این اردوگاه‌ها منتظر تعیین تکلیف خود توسط دولت آمریکا هستند.

جو بایدن قول داده درصورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، در اولین روز حضورش در کاخ سفید قانون «باقی ماندن در مکزیک» را لغو کند.

اسکار بورخاس در حالی که مشغول کوتاه کردن موی مشتری‌هایش در آرایشگاه محل کارش در اردوگاه ماتامورس بود، گفت: «به نظر من فردی که 4 سال برای جدایی خانواده‌ها از یکدیگر و دامن زدن به خشونت‌های نژادپرستانه تلاش کرده سزاوار حضور در کاخ سفید نیست. من مذهبی نیستم اما این روزها هر شب به همراه خانواده‌ام دعا می‌کنم جو بایدن رای بیاورد.»

اتخاذ سیاست «باقی ماندن پناهجویان در مکزیک» باعث شده خانواده‌هایی که قصد پناهندگی دارند قادر به ارسال درخواست پناهندگی و پیگیری آن نباشند. هر کس که قصد پناهندگی به آمریکا را دارد باید برای تحویل پرونده‌اش به سازمان‌های مربوطه و پیگیری‌های بعدی، در خاک آمریکا حضور داشته باشد.

دولت ترامپ اعلام کرده در پیش گرفتن چنین سیاستی توانسته بسیاری از مدعیان پناهندگی را که به دروغ اعلام کرده بودند درصورت برگشت به محل اصلی زندگی‌شان جان آنها در خطر قرار می‌گیرد، از تشکیل پرونده پناهندگی و پیگری آن دلسرد کند.

خولیو سانتوس، یکی دیگر از پناهجویان هندوراسی که در اردوگاهی تیخوانای مکزیک به صورت موقت زندگی می‌کند، گفت: «تمام اعضای خانواده‌ام در آمریکا حضور دارند و آنها را تشویق کرده‌ام به بایدن رای بدهند. بسیاری از ما از این که به خاطر اتخاذ چنین سیاستی از خانواده‌های خود جدا مانده‌ایم خشمگین هستیم.»

او به رویترز گفت: «هر روز خدا را شکر می‌کنم که فرزندانم را زودتر از تصویب چنین قانونی به آمریکا فرستادم. می‌ترسم با انتخاب مجدد ترامپ دیگر نتوانم آنها را ببینم.»

اسکار بورخاس در حالی که موهای مشتری‌ خود را کوتاه می‌کرد گفت: «در حال برنامه‌ریزی برای این هستیم که  شب انتخابات تا صبح با دوستانم در حال تماشای لحظه به لحظه نتایج رای‌گیری باشیم.» آنها در این اردوگاه در چادرهایی زندگی می‌کنند که برق ندارد اما اماکنی برای شارژ تلفن همراه در اردوگاهشان وجود دارد. اسکار و دوستانش برنامه‌ریزی  کرده‌اند نوبتی و تا تمام شدن باتری گوشی‌هایشان، هر بار نتایج را از یک تلفن همراه پیگیری کنند. به این ترتیب تا صبح چهارشنبه می‌توانند بدون نگرانی از اتمام شارژ باتری، از اخبار انتخابات باخبر شوند.

او در پایان به رویترز گفت: «جیل بایدن، همسر جو بایدن، همسر بایدن به اردوگاه ماتاموروس آمد و قول داد كه به ما كمك خواهد كرد. دعا می‌کنیم بایدن انتخاب شود و قولش را فراموش نکند.»

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن