ذخایر آب سدهای کشور چه تغییری کرده است؟

بر اساس گزارش‌های وزارت نیرو، ذخایر آب سدهای کشور به 19.38 میلیارد متر مکعب رسید و 51 میلیون مترمکعب به حجم سدهای مخزنی سیستان و بلوچستان اضافه کرد.

به گزارش «انرژی امروز» آمار دفتر اطلاعات و داده های آب کشور نشان می دهدبا سپری شدن 108 روز از سال آبی، تا 18 دی‌ماه (سال آبی 1401-1400) میزان کل حجم آب در مخازن سدهای کشور حدود 19.38 میلیارد متر مکعب است که نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته 28درصد کاهش نشان می‌دهد.

فیروز قاسم زاده، مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور گفت: بررسی وضعیت سدهای کشور نشان می‌دهد، میزان کل حجم ورودی به سدهای کشور از ابتدای مهرماه تا 18 دی‌ماه سال جاری معادل 6.46 میلیارد متر مکعب است که کاهشی معادل 30درصد نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته را نشان می‌­دهد.

وی اضافه کرد: میزان پرشدگی سدهای مهمی چون زاینده‌رود، شمیل و نیان و سفید رود در شرایط فعلی به ترتیب حدود 13 درصد، 94 درصد و  23 درصد است و در استان­‌های خوزستان و تهران، میزان پرشدگی مخازن طی سال آبی جاری به ترتیب در حدود 45 درصد  و 18 درصد است.

افزایش 55 میلیون مترمکعبی حجم سدهای فارس پس از سیلاب‌های اخیر

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس هم می‌گوید: سیلاب‌های اخیر در استان فارس، حجم آب ذخیره شده در پشت سدهای استان را بیش از 55 میلیون مترمکعب افزایش داد.

حمیدرضا دهقانی با بیان اینکه بارش‌های خوبی از اواخر هفته گذشته در سطح استان به وقوع پیوست که شدت این بارش‌ها در مناطق جنوبی استان بوده است، اظهار کرد: حجم آب موجود در پشت سد سلمان فارسی قبل از وقوع سیلاب حدود ۶۱۳ میلیون مترمکعب بود که اکنون به حدود 654 میلیون مترمکعب رسیده است.

دهقانی افزود: سد سلمان فارسی در شهرستان قیروکارزین در تسکین سیلاب‌های جنوبی استان نقش بسزایی دارد و به شرط بارندگی مستمر تا پایان امسال می‌تواند سیلاب‌های بیشتری را جهت مصارف مختلف ذخیره کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس در رابطه با دیگر سدهای استان افزود: حجم آب موجود در دریاچه‌های پشت بقیه سدهای استان شامل درودزن، سیوند، ملاصدرا، چشمه عاشق، رودبال، خسویه، ایزدخواست و تنگاب فارس 14 میلیون متر مکعب افزایش داشته و در حال حاضر حجم آب درون سدهای استان یک‌هزار و 306 میلیون مترمکعب است که از این میزان حدود 827 میلیون مترمکعب آن قابل استفاده است.

افزایش ۷ درصدی ذخیره آب‌بندان‌های مازندران

مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه‌ای مازندران هم گفت: در حال حاضر میزان پرشدگی آب‌بندان‌های استان به ۵۳ درصد رسیده است.

جواد طوسی افزود: در سطح استان بالغ بر ۸۰۰ قطعه آب‌بندان با ظرفیت حدود ۴۰۵ میلیون متر مکعب وجود دارد که تاکنون ۲۱۴ میلیون متر مکعب برابر با ۵۳ درصد از ظرفیت این سازه آبی سنتی استان آبگیری شده است.

وی با اشاره به اینکه امسال آبگیری آب‌بندان‌ها زودتر آغاز شده است، گفت: درحال حاضر ذخیره آب‌بندان‌ها در مقایسه با سال گذشته ۷ درصد بیشتر است.

طوسی با اشاره به اینکه اولویت بهره‌برداری آب‌بندان‌ها با تامین آب کشاورزی و باغی است، از افراد بومی که به امر پرورش ماهی مشغول هستند خواست درخصوص آبگیری این آب‌بندان‌ها در فصول بارشی سال، همکاری لازم را داشته باشند.

بارندگی‌های اخیر 51 میلیون مترمکعب به حجم سدهای مخزنی سیستان و بلوچستان اضافه کرد

در پی بارندگی‌های اخیر در سیستان و بلوچستان و جاری شدن سیلاب در شهرها و روستاها، 51 میلیون مترمکعب به مخزن سدهای جنوب استان اضافه شد.

محمد دلمرادی با اعلام این خبر افزود: حجم ورودی به سدهای مخزنی در اثر بارش‌های اخیر 51 میلیون مترمکعب بوده که شامل 22 میلیون مترمکعب سد پیشین چابهار، 5 میلیون مترمکعب سد شی کلک چابهار، 18 میلیون مترمکعب سد زیردان چابهار، 5 میلیون مترمکعب سد خیرآباد نیکشهر و یک میلیون مترمکعب سد ماشکیدعلیا است.

وی درباره آخرین وضعیت سدهای استان گفت: حجم فعلی سدهای مخزنی سیستان و بلوچستان نسبت به سال آبی گذشته 46 درصد کاهش داشته و درحال حاضر 46 درصد حجم کل مخازن استان پر شده است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن