رأی سنا به تمدید تحریم‌های مرتبط با تروریسم علیه ایران

سنای آمریکا به طرحی رأی داده است که به موجب آن «تحریم‌های مرتبط با فعالیت‌های تروریستی جمهوری اسلامی» ادامه می‌یابند. وزارت خارجه ایالات متحده همزمان گفته است که این کشور برای سناریوی شکست مذاکرات وین هم آماده است.

به گزارش «انرژی امروز» از دویچه وله، مجلس سنای آمریکا  روز چهارشنبه، ۱۴ اردیبهشت (۴ آوریل) به طرحی رأی داد که هدف از آن حفظ و تداوم تحریم‌های «مرتبط با فعالیت‌های تروریستی جمهوری اسلامی» است.

طرح را  تد کروز، سناتور جمهوری‌خواه ایالت تگزاس، ارائه کرده بود و ۸۶ سناتور از ۱۰۰ سناتور سنا از هر دو حزب دمکرات و جمهوری‌خواه به آن رأی مثبت دادند. رأی ۱۲سناتور منفی بود.

طرح تصویب‌شده علاوه بر حفظ و تقویت تحریم‌های ایران در ارتباط با «فعالیت‌های تروریستی این کشور»، زمینه‌سازی برای ایجاد محدودیت در همکاری‌های اقتصادی نظامی چین با ایران را هم مورد توجه قرار می‌دهد.

این طرح اهمیت تحریم‌های مرتبط با تروریسم علیه بانک مرکزی ایران و سپاه پاسداران را برای محدود کردن همکاری‌های ایران و چین «ضروری» عنوان می‌کند.

کروز در سخنرانی هنگام تصویب این طرح ایران و چین را خطرناک‌ترین دشمنان آمریکا توصیف کرد و گفت «جمهوری اسلامی با حمایت از گروه‌های تروریستی اصلی‌ترین حامی تروریسم در جهان است».

خبرگزاری رویترز در گزارش خود در باره طرح تصویب‌شده می‌نویسد که در حال حاضر این طرح الزام اجرایی ندارد، ولی اگر جنبه قانونی پیدا کند ادامه همکاری بین‌المللی با ایران در چارچوب مذاکرات برجام باز هم پیچیده‌تر و دشوارتر خواهد شد، هر چند که در حال حاضر هم شمار زیادی از متحدان اروپایی واشنگتن امید چندانی به احیای برجام ندارند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، هم روز چهارشنبه اعلام کرد، ایالات متحده برای وضعیتی که توافقی در مذاکرات وین در مورد برجام به دست نیاید، آماده است.

او در یک کنفرانس خبری با بیان این‌که آمریکا خواستار مذاکره برای بازگشت ایران به رعایت کامل مفاد برجام است، گفت: «ما همچنان با متحدان اروپایی خود در ارتباط هستیم و از نقش سازنده انریکه مورا (سرمذاکره‌گر اتحادیه اروپا در مذاکرات وین) در انتقال پیام‌ها میان آمریکا و ایران حمایت می‌کنیم.»

پرایس با تصریح این که روند مذاکرات وین بیشتر از انتظار آمریکا طولانی شده، بازگشت به برجام را کماکان در راستای «منافع امنیت ملی ایالات متحده» توصیف کرد.

او در این رابطه تصریح کرد: «از زمانی که دولت قبلی آمریکا در سال ۲۰۱۸ از برجام خارج شد برنامه هسته‌ای ایران  به شکلی که برای ما قابل قبول نیست، پیشرفت کرده است و در نتیجه آن، زمان گریز هسته‌ای ایران از حدود یک سال به چند هفته کاهش یافته است.»

آمادگی آمریکا برای وضعیت‌های مختلف

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بازگشت متقابل به تعهدات برجامی را موجبی دانست که گریز هسته‌ای ایران به شکلی قابل اعتنا طولانی شود.

او در ادامه با بیان این که کشورش برای هر دو سناریوی توافق یا عدم توافق با ایران آماده است، بر اهمیت تماس‌ها و گفت‌وگوها با متحدان و شرکای ایالات متحده از جمله اسرائیل تاکید کرد و از در دستورکاربودن بررسی تاکتیک‌های دیگر برای مقابله با وضعیت‌های مختلف حاصل از مذاکرات وین خبر داد.

دور هشتم مذاکرات مربوط به احیای برجام که از ششم دی‌ماه سال گذشته آغاز شد، ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ به پیشنهاد انریکه مورا، مذاکره‌گر ارشد اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات وین وارد یک دوره تنفس شد و مذاکره‌کنندگان برای مشورت‌های سیاسی به پایتخت‌های خود بازگشتند.

دیپلمات‌های غربی می‌‌گویند مقامات اروپایی قصد دارند با اعزام مجدد مورا به تهران برای خارج‌کردن مذاکرات از بن‌بست کنونی تلاش کنند.

آمریکا طرح پیشنهادها و مطالبات فرابرجامی از سوی ایران‌، از جمله حذف نام سپاه پاسداران از فهرست تروریستی را عامل بن‌بست مذاکرات می‌داند. به گفته مقام‌های آمریکایی اگر ایران خواهان تحریم ها فراتر از برجام باشد، باید نسبت به نگرانی‌های ایالات متحده نیز که فراتر از برجام است، توجه و اقدام کند.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی اما در تازه‌ترین مصاحبه‌خود گفته است: «مذاکرات وین متوقف نشده، بلکه در روندی دیگر به منظور رفع تحریم‌ها و از طریق تبادل پیام‌های مکتوب با طرف آمریکایی به‌واسطه نماینده اتحادیه اروپا ادامه دارد.»

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن