رابرت مالی در مذاکرات وین شرکت می‌کند

به گزارش رویترز، فرستاده ویژه واشنگتن در امور ایران، در راس هیاتی برای حضور در مذاکرات احیای برجام، به وین سفر می‌کند. وزارت خارجه آمریکا می‌گوید امیدوارست تهران بداند بازگشت به تعهدات چه برای مردم همراه خواهد داشت.

به گزارش «انرژی امروز» از دویچه وله، گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و گروه ۱+۴ در وین، پنجشنبه ۹ دسامبر از سر گرفته می‌‌شوند. مذاکرات پس از یک وقفه شش روزه به جریان می‌افتد و این در حالی است که کشورهای غربی از پیشنهادهای تهران در هفته گذشته، ابراز سرخوردگی و شگفتی کرده‌اند.

در آستانه از سرگیری گفت‌وگوها، رویترز گزارش داد که رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز در راس یک هیات، در حال عزیمت به وین است.

آمریکا به دلیل خروج یک جانبه ترامپ از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵، به طور غیرمستقیم در مذاکرات وین شرکت می‌کند.

رویترز می‌نویسد، وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای ابراز امیدواری کرده که ایران با این دورنما به وین برگردد که بداند بازگشت به تعهدات هسته‌ای‌اش چه برای مردم به ارمغان خواهد آورد.

روز سه‌شنبه و هم‌زمان با اعلام از سرگیری مذاکرات وین، دولت فرانسه اعلام کرد که پیشنهادهای تهران در گفت‌وگوهای هفته گذشته آن گونه نبودند که انتظار می‌رفت. وزارت خارجه فرانسه در بیانیه‌ای گفت، پیشنهادهای ارائه شده ایران، مبنایی منطقی در هدف دستیابی به توافقی سریع و سازگار با منافع طرفین فراهم نمی‌کند.

یک روز قبل از فرانسه، سخنگوی وزارت خارجه آلمان نیز گفته بود: «ما پیشنهادها را به دقت مورد بررسی قرار دادیم و به این نتیجه رسیدیم که ایران تقریبا تمامی توافق‌های پیشین را که حاصل چندین ماه مذاکرات سخت بود، نقض کرده است.»

رابرت مالی، نماینده ویژه دولت جدید آمریکا در امور ایران

علی باقری، معاون وزیر خارجه و مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی اعلام کرده که دو پیش‌نویس ارائه شده ایران در وین طرح یا سند جدید نبوده‌اند: «در شش دور مذاکرات قبلی در وین طرفین به چند متن رسیده‌اند که ما در مورد دو متن آن، آخرین دیدگاه‌ها و اصلاحات و موارد کاستی نسبت به توافق ۹۴ را جبران کردیم.»

او در دفاع از  انتظارات و مطالبات تهران عنوان کرده که هر طرف اختیار دارد بر اساس منافع خودش و سیاست‌ها و اهدافش بر مبنای مشترک مورد قبول دو طرف پیشنهادها یا ابتکاراتی را ارائه کند.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی در روزهای اخیر تکرار کرده که آنچه هیات ایرانی مذاکره‌کننده در وین به صورت مکتوب ارائه داده، کاملا در چارچوب برجام است و مطالبات فرابرجامی در آن نیست.

بعد از توقف مذاکرات وین و بی‌نتیجه ماندن گفت‌وگوها در روز جمعه سوم دسامبر، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا گفته بود: «ایران برای بازگشت به توافق اتمی جدی به نظر نمی‌رسد.»

جزئیات متن‌های پیشنهادی ایران به طور رسمی منتشر نشده ولی مطابق گزارش‌ها، تهران خواهان لغو تمامی تحریم‌های آمریکاست.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن