راز پیشرفت تویوتا در دوران کمبود چیپ

تویوتا در ایجاد استراتژی های درست و به موقع پیشگام است اما در بحث چیپ و کمبود آن، تصمیم این شرکت برای ذخیره چیپ به عنوان اصلی ترین عامل تولید خودرو، به یک دهه قبل و فاجعه فوکوشیما باز می گردد.

به گزارش «انرژی امروز» از رویترز، بعد فاجعه فوکوشیما، زنجیره عرضه تویوتا در ماه مارس 2011، از هم گسیخت، بزرگ ترین تولید کننده خودروی جهان به این نتیجه رسید که زمان سفارش و دریافت نیمه رساناها به قدری زیاد است که در مواقعی مانند حوادث طبیعی این زنجیره از هم می پاشد.

بنابراین تویوتا برنامه اسمرار تجارت (BCP) را در پیش گرفت. الزام این برنامه این است که عرضه کنندگان بسته به زمان سفارش تا تحویل، باید از دو تا شش ماه نیاز چیپ کارخانه را در ذخیره داشته باشند.

و به همین دلیل است که با شیوع کرونا و افزایش تقاضا برای نیمه رساناها در محصولات الکتریکی که منجر به توقف خط تولید بسیاری از خودروسازها شد، تویوتا بدون کوچکترین آسیبی به کار خود ادامه داد.

یک کارشناس سیستم های خودرو می گوید «تویوتا تنها خودروساز دنیاست که به خوبی توانست از پس کمبود چیپ در دنیا بربیاید».

وقتی تویوتا ماه گذشته اعلام کرد که برعکس رقبای خود در فولکس واگن، جنرال موتورز، فورد، هوندا و استلانیتس، آسیب آنچنانی از کمبود چیپ ندیده است، تعجب همکان را برانگیخت.

از سویی تویوتا تولید خودروهای خود را در سال مالی منتهی به این ماه افزایش داد و پیش بینی خود از درآمد را به 54 درصد افزایش داد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن