رایزنی مرکل و پوتین در مسکو بر سر افغانستان

صدراعظم آلمان از روسیه خواست در گفت‌وگو با طالبان برای تسهیل انتقال همکاران محلی نیروهای ناتو از افغانستان مشارکت کند. پوتین پس از دیدار با مرکل کشورهای غربی را به تلاش برای تحمیل ارزش‌های خود به افغانستان متهم کرد.

به گزارش «انرژی امروز» از دویچه وله، آنگلا مرکل جمعه بیستم اوت در واپسین سفر خود به مسکو به عنوان صدراعظم آلمان با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه دیدار و گفت‌وگو کرد.

او در نشست خبری پس از این دیدار از روسیه خواست از ارتباط خود با نیروهای طالبان برای امکان‌پذیر ساختن خروج همکاران محلی آلمان در افغانستان استفاده کند.

کار انتقال همکاران محلی آلمان و اعضای خانواده آنها از افغانستان از روز دوشنبه با کمک نظامیان آمریکا که کنترل تردد هوایی فرودگاه کابل را در اختیار گرفته‌اند آغاز شد. با این وجود بسیاری از این همکاران برای رساندن خود به فرودگاه با مشکلات زیادی روبرو هستند.

اسلامگرایان افراطی طالبان روز یک‌شنبه و پس از تسلط بر کابل برای تمام همکاران دستگاه‌های دولتی عفو عمومی اعلام کردند و مدعی شدن این عفو شامل همکاران محلی نیروهای ناتو نیز می‌شود.

در روزهای گذشته گزارش‌های زیادی درباره تعقیب و آزار همکاران محلی نیروهای ناتو در افغانستان به وسیله شبه‌نظامیان طالبان منتشر شده است. برخی از این همکاران با آغاز پیشروی‌های سریع طالبان در مناطق مختلف افغانستان، مخفی شده‌اند.

گفت‌وگو با طالبان برای کمک به خروج همکاران محلی

به گزارش رویترز صدراعظم آلمان در مسکو از گفت‌وگو با طالبان برای تسهیل خروج همکاران محلی استقبال کرده است. او همچنین خواستار نجات پروژه کمک‌های عمرانی و توسعه‌ای به افغانستان شد.

دولت آلمان روز سه‌شنبه در واکنش به تسلط طالبان بر کابل و مرکز تقریبا تمامی استان‌های افغانستان اعلام کرد‌‌، کمک‌های توسعه‌ای و عمرانی خود به این کشور را فعلا متوقف می‌کند.

مرکل ابراز امیدواری کرده پروژه‌های وابسته به این کمک‌ها بتوانند ادامه پیدا کنند زیرا به گفته او سود آنها به مردم افغانستان می‌رسد.

رئیس جمهوری روسیه در کنفرانس خبری مشترک با مرکل هشدار داد که واقعیت در افغانستان پس از قدرت‌گیری اسلامگرایان طالبان باید پذیرفته شود.

پوتین با بیان این که طالبان بر بخش بزرگی از افغانستان تسلط پیدا کرده تلاش برای تحمیل یک «نظم خاص» به افغانستان را غیرسازنده خواند.

او تاکید کرده که مسئله مهم این است که تلاش شود اسلامگرایان افراطی طالبان قدرت خود را تا خارج از مرزهای افغانستان توسعه ندهند.

پوتین افزود این مسئله بسیار اهمیت دارد که از نفوذ “ترروریست‌ها” که خود را پناهجو جا می‌زنند به کشورهای همسایه جلوگیری شود.

کنایه پوتین به ناکامی غرب در افغانستان

رئیس جمهوری روسیه با کنایه به دو دهه حضور نیروهای ناتو در افغانستان، کشورهای غربی را به تلاش برای تحمیل ارزش‌های خود به افغانستان متهم کرد.

دیدار آنگلا مرکل و ولادیمیر پوتین در مسکو، ۲۰ اوت ۲۰۲۱

به گزارش خبرگزاری آلمان، دولت ائتلافی آلمان به ریاست آنگلا مرکل ۱۰۰ میلیون یورو کمک انسان دوستانه برای کسانی که در افغانستان به خاطر وحشت از آزار و تعقیب نیروهای طالبان فراری شده‌اند اختصاص داده است.

وزارت خارجه آلمان روز جمعه اعلام کرد، این کمک برای حمایت از پناه‌جویانی در نظر گرفته شده که هنوز در خود افغانستان هستند یا به یکی از کشورهای همسایه رفته‌اند.

پس از تسلط نیروهای طالبان بر کابل آمریکا با تقویت نظامیان باقیمانده در افغانستان تعداد آنها را به پنج هزار و ۲۰۰ نفر افزایش داد که ماموریت آنها تضمین امنیت خروج نظامیان و کارکنان سفارت‌خانه‌کشورهای عضو ناتو و همکاران محلی آنها و اعضای خانواده‌هایشان عنوان می‌شود.

بنا بر گزارش‌ها‌‌، میان گروه طالبان و آمریکا برای حضور نیروهای آمریکایی در کابل تا پایان ماه اوت توافق‌هایی وجود دارد اما مشخص نیست در صورت طولانی‌تر شدن این مدت واکنش اسلامگرایان افراطی چگونه باشد.

بازگرداندن ۱۵۰ پناهجوی افغان از ازبکستان

بخش بزرگی از کسانی که در پنج روز اخیر از فرودگاه کابل به خارج منتقل شده‌اند ابتدا به دوحه، پایتخت قطر یا تاشکند پایتخت ازبکستان انتقال یافته‌اند.

خبرگزاری روسی تاس روز جمعه به نقل از وزارت خارجه ازبکستان گزارش داد، این کشور ۱۵۰ پناهجوی افغان را به افغانستان بازگردانده است. ظاهرا این پناهجویان از مرزهای زمینی وارد ازبکستان شده بودند.

بنابر این گزارش، وزارت خارجه ازبکستان می‌گوید بازگرداندن این پناهجویان مطابق توافق با طالبان انجام شده و امنیت آنها تضمین شده است.

در روزهای گذشته فرودگاه بین‌المللی کابل با ازدحام شدید کسانی مواجه بوده که تلاش می‌کنند به هر طریق و هر چه سریع‌تر افغانستان را ترک کنند.

در حالی که کنترل محوطه داخلی فرودگاه در اختیار نظامیان آمریکایی است، شبه‌نظامیان طالبان در اطراف آن بیش از پیش به بازرسی خودروها و شهروندان می‌پردازند و برای پراکنده کردن جمعیت از شلیک تیر هوایی و ضربه‌های شلاق استفاده می‌کنند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن