رسیدن به انتشارات صفر خالص2050نیازمند قیمت 100دلار در هرتن کربن است

رویترز به نقل از اقتصاددان ها می گوید اگر بخواهیم در سال 2050 به انتشارات صفر خالص برسیم باید همین امروز برای کاهش هر تن کربن 100 دلار سرمایه گذاری کنیم.

به گزارش «انرژی امروز» برای رسیدن به تعهدات اقلیمی پاریس، قیمت گذاری بر کربن به عنوان بهترین راه شناخته می شود.

اقتصاددان‌های گروه 20 (G20) می گویند که قیمت گذاری بر کربن برای اولین بار به عنوان ابزاری ممکن در اجلاس ونیز در ایتالیا در سال گذشته مطرح شد.

آنها می گویند قیمت بالا برای کربن برای تامین مالی گذار به انتشارات صفر تا سال 2050 ضروری است. انتظار می رود هزینه این گذار 44 تریلیون دلار یا برابر با 2 تا 3 درصد GDP جهانی باشد.

صنوق بین المللی پول توصیه کرده است که قیمت گذاری برای کربن در انتهای این دهه به تنی 75 دلار برسد.

اما 30 اقتصاد دان اقلیمی در رای گیری که رویترز از آنها انجام داده است می گویند که برای رسیدن به اهداف اقلیمی سال 2050 باید هر تن کربن 100 دلار قیمت گذاری شود.

این رقم به طور قابل ملاحظه ای بسیار بیشتر از رقمی است که بسیاری از کشورها درنظر گرفته اند.

نزدیک به 70 درصد از این اقتصاد دان ها بر این باورند که قیمت کربن باید بیشتر از 75 دلار در هر تن باشد و 17 نفر از این اقتصاد دان ها گفته اند که این قیمت باید به 100 و حتی بالاتر از آن برسد.

در حال حاضر در میان کشورهای G20 قیمت فعلی کربن بین 3 تا 60 دلار در هر تن انتشارات کربن است، با این حال بسیاری از اقتصادهای بزرگ مثل برزیل، هند، اندونزی هنوز برای کربن قیمتی در نظر نگرفته اند.

سه انتشار دهنده بزرگ گازهای گلخانه ای یعنی چین، ایالات متحده و هند، تقریبا نیمی از انتشارات جهانی کربن را به خود اختصاص داده اند.

آژانس بین المللی انرژی می گوید تعهدات کربنی فعلی دولت ها برای رسیدن به اهداف اقلیمی ناکافی است و پر کردن این شکاف نیازمند آن است که قیمت گذاری کربن بسیار بیشتر از آن چیزی باشد که امروزه IMF توصیه کرده است.

Arial view of German industrial area.
برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن