رشد شاخص بازار سرمایه و بورس طبیعی نیست

بیش از ۸۰ درصد حجم نقدینگی بخش خصوصی در سپرده‌های بانکی بلوکه شد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است از آن جایی که وضعیت کنونی بازار سرمایه و بورس طبیعی و نرمال نیست، ساماندهی و هدایت آن امری ضروری است زیرا جریان ورود نقدینگی و تقاضا در این بازار طی ماه‌های گذشته رشد چشمگیری یافت.

علی اکبر کریمی افزود: عرضه سهام در بازار سرمایه و بورس باید پاسخگوی تقاضای بازار سرمایه باشد که دولت در این زمینه اقدامات مناسب و جدی انجام نداده است، این امر موجب می شود نقدینگی عظیم هدایت شده به بازار سرمایه و بورس که فرصتی طلایی برای اقتصاد است، به تهدید تبدیل شود.

نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه در سال‌های گذشته همواره بازار پول بر بازار سرمایه برتری داشته، اضافه کرد: بیش از ۸۰ درصد حجم نقدینگی بخش خصوصی در سپرده‌های بانکی بلوکه شده است.

کریمی ادامه داد: از آنجایی که کارشناسان همواره بر ضرورت هدایت نقدینگی از بازار پول به بازار سرمایه تاکید می‌کنند و در حال حاضر نیز این امر در حال تحقق است، دولت باید برای واگذاری سهام بنگاه‌های اقتصادی فرصت را غنیمت شمارد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت نظارت و کنترل دقیق بر بازار سرمایه، گفت: در شرایط کنونی ارزش سهام برخی بنگاه‌های اقتصادی علیرغم اینکه تعطیل بوده یا تولیدی نداشته و در برخی موارد در وضعیت بحرانی قرار دارند، در حال افزایش است که این امر بیانگر اختلال در بازار سرمایه است.

افزایش ارزش سهام هپکو در بازار سرمایه؛ حباب یا واقعیت؟

وی در تشریح مطلب فوق توضیح داد: به طور مثال ارزش سهام هپکو علیرغم تمام مشکلات در حوزه تولید بی‌محابا رشد می‌یابد، حال سوال ایجاد می‌شود که چرا مسئولان بازار سرمایه درباره این واحد تولیدی، شفاف سازی نمی کنند تا مردم را از سردرگمی و انحراف نجات دهند.

اگرچه توسعه بازار سرمایه فرصتی طلایی است اما نباید به گونه‌ای عمل شود که مردم تجربه تلخی از سرمایه گذاری در این بازار داشته باشند و اطمینان خود را به آن از دست دهند

کریمی ادامه داد: مردم برای خرید سهام در بازار بورس باید به ارزش ذاتی بنگاه‌ها و ارزش آنها روی تابلوهای بورس نیز توجه کنند، به طور مثال ممکن است مجموع ارزش خالص یک واحد تولیدی حدود ۱۰۰میلیارد تومان باشد، در صورتی که ارزش این واحد روی تابلوی بورس حدود ۲۰۰ میلیارد تومان درج شده بنابراین ارزش سهام آن ۱۰۰ میلیارد تومان حباب دارد که این رشد غیرواقعی در شرایط منطقی ازبین رفته و مردم دچار زیان می شوند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس کنترل، نظارت و شفافیت برای بنگاه‌های اقتصادی موجود در بورس و بازار سرمایه را ضروری دانست و ادامه داد: در برخی موارد ارزش سهام برخی واحدهای اقتصادی جهشی افزایش می یابد که این امر تعادل و آرامش بازار را بر هم می‌زند، در این شرایط مدیریت بازار سرمایه باید اقدامات لازم برای رفع مشکلات را انجام دهند.

کریمی یادآور شد: اگرچه توسعه بازار سرمایه فرصتی طلایی است اما نباید به گونه‌ای عمل شود که مردم تجربه تلخی از سرمایه گذاری در این بازار داشته باشند و اطمینان خود را به آن از دست دهند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن