رشد ۷.۵درصدی بازار جهانی صنعت پتروشیمی در سال‌های آینده

کارشناس صنعت پتروشیمی با اشاره به اینکه ارزش بازار صنعت پتروشیمی جهان در سال‌۲۰۲۳ بدون احتساب صنایع پایین‌‌‌‌‌‌دست ۶۱۷‌میلیارد دلار بوده‌است، گفت: این رقم با رشد متوسط ۷.۵درصدی در سال‌۲۰۳۱ به یک‌تریلیون و ۱۰۰‌میلیون دلار می‌رسد.

به گزارش «انرژی امروز» از روزنامه دنیای اقتصاد، احمد جزایری در کارگاه آموزشی نقش صنعت پتروشیمی در توسعه پایدار که در حاشیه هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌‌‌‌‌‌پلاست برگزار شد، در مقایسه رشد اقتصادی و توسعه اقتصادی اظهار کرد: رشد اقتصادی با تاکید بر تولید ناخالص داخلی و مصرف، نگاه کوتاه‌مدت درخصوص کمیت‌‌‌‌‌‌ها دارد اما توسعه اقتصادی با تاکید بر کیفیت، نگاه بلندمدت دارد و درون‌‌‌‌‌‌زاست.

وی افزود: با تداوم توسعه باید اقتصاد، فناوری و سیاست را به سمت توسعه پایدار حرکت داد. کارشناس صنعت پتروشیمی ادامه‌داد: کشوری همسو با توسعه پایدار حرکت می‌کند که به‌صورت همزمان و موازی به سه حوزه اجتماع، اقتصاد و محیط‌زیست بپردازد. جزایری، سرمایه انسانی، مدیریت مصرف و کربن‌‌‌‌‌‌زدایی را از معیارهای ارتقای توسعه پایدار برشمرد و گفت: سازمان‌ملل ۱۷ اقدام را در سال‌۲۰۱۵ برای تعریف توسعه پایدار ارائه کرد.

وی با اشاره به اینکه ایران باید تا سال‌۲۰۳۰ استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر را سه‌برابر کند، تاکید کرد: هم‌اکنون در ایران ۵.۵میلیارد دلار گازسوزی در مشعل‌‌‌‌‌‌ها انجام می‌شود که این رقم هدررفت ثروت است و باید آن را تبدیل به سرمایه کرد.

کارشناس صنعت پتروشیمی به تولید ۶ محصول پایه پتروشیمی به ظرفیت تولید سالانه ۳۲‌میلیون‌تن در ایران اشاره و اظهار کرد: ارزش بازار صنعت پتروشیمی جهان در سال‌۲۰۲۳ بدون احتساب پایین‌‌‌‌‌‌دست ۶۱۷‌میلیارد دلار بود که این رقم با رشد متوسط ۵/۷درصدی در سال‌۲۰۳۱ به یک‌تریلیون و ۱۰۰‌میلیون دلار می‌رسد.

به گفته جزایری، محیط‌زیست از جمله چالش‌های توسعه صنعت پتروشیمی است که با توجه به رشد این صنعت در سال‌های آینده باید نگاه ویژه‌ای به حل این چالش کرد.

وی بر تولید محصولات پایدار پتروشیمی، مدیریت منابع و هزینه‌‌‌‌‌‌ها، کاهش مصرف انرژی، مدیریت پسماند، توسعه صنعت سبز و رعایت قوانین بین‌المللی محیط‌زیستی به‌منظور توسعه پایدار در توسعه صنعت پتروشیمی تاکید کرد. کارشناس صنعت پتروشیمی در پایان اعلام کرد: چین به‌تازگی کاتالیستی برای واحدهای پروپیلن تولید‌کرده که ۳۰ تا ۵۰درصد بهره‌‌‌‌‌‌وری را افزایش می‌دهد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن