رفراندوم در تایوان برای یک ترمینال ال ان جی کارخانه ریزتراشه

رای دهندگان تایوانی برای تعیین تکلیف یک واحد ترمینال جدید ال ان جی برای نیروگاه یک کارخانه تولید ریزتراشه به پای صندوق‌های رای خواهند رفت درحالی که فعالین محیط زیست مخالف احداث چنین ترمینالی هستند.

به گزارش «انرژی امروز» از رویترز، یک کارخانه ریزتراشه در تایوان به دنبال تامین با ثبات انرژی مورد نیاز خود است. از این رو تصمیم دارد تا یک ترمینال ال ان جی راه اندازی کند اما محافظه کاران و احزاب مخالف دولت با این کار مخالف هستند.

بر همین اساس قرار است رفراندومی برگزار شود تا اگر امکان داده باشد محل این ترمینال ال ان جی را جایی دور تر از صخره های مرجانی قرار دهند و حتی راه اندازی آن را یک سالی عقب ببرند.

موضوع بحث دولت در این باب صرفا آینده تولید برق نیست در حالی که مثلا در ماه مه در طول خشکسالی و امواج گرما برق در این کشور قطع شده بود، بلکه موضوع بحث بر سر مسائل محیط زیستی و سیاست های دولت در این زمینه است، دولت قصد دارد تولید برق زغال سنگی و هسته ای را کنار گذارد و از جایگزین‌های سبزتر و تجدیدپذیرتر استفاده کند.

وزیر انرژی تایوان می گوید: ما اگر این ترمینال سوم ال ان جی را نسازیم با مشکل کمبود برق مواجه خواهیم شد.

تایوان بر آن است تا سال 2025 نیمی از برق مورد نیاز خود را از طریق ال ان جی به دست آورد.

از سویی این امر به افزایش ظرفیت تولید نیمه رساناهای تایوان هم کمک خواهد کرد آن هم در زمانه ای که کمبود ریزتراشه ها در دنیا به مشکل بزرگی برای خودروسازها و کاخانجات تولید لوازم الکترونیکی تبدیل شده است.

بر اساس گزارش برن‌استین، در سال 2019، مصرف برق شرکت تولید نیمه رسانا تایوان (Taiwan Semiconductor Manufacturing Co) TSMC حدود 5 درصد از کل برق مصرفی این کشور را از آن خود کرد.

مارک لی، تحلیلگر نیمه رساناها در برن‌استین می گوید TSMC بزرگترین سازنده نیمه رساناهای دنیا و بزرگترین تامین کننده قطعات شرکت اپل است و این شرکت با توسعه خود باید اطمینان یابد که آیا برق مورد نیاز تامین خواهد شد یا نه.

به گفته او این شرکت با دولت بر سر اطمینان از عدم قطعی برق مذاکره کرده است.

خشکسالی در تایوان باعث شده است که دولت تایوان تامین آب برای خانواده ها و صنایع را در اولویت قرار دهد و از شرکت ها خواسته شده است که آب مورد نیاز خود را از طریق تانکرهای آبرسانی تامین کنند و برای برق از ژنراتور استفاده کنند.

حالا گروه های محیط زیستی رفراندومی برگزار می کنند و در آن 700 هزار امضا جمع کرده اند و حزب مخالف دولت هم از آنها پشتیبانی می کند.

احزاب مخالف دولت از دولت می خواهند به جای ترمینال ال ان جی از نیروگاههای هسته ای استفاده کند.

 

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن