رهاسازی ۵ میلیون متر مکعب آب از افغانستان به سمت ایران طی ۴ روز گذشته

مقام مسئول وزارت نیرو از رهاسازی ۵ میلیون متر مکعب آب از سوی افغانستان به سمت ایران طی چهار روز گذشته خبر داد و گفت: از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۱۵ میلیون متر مکعب آب وارد چاه نیمه‌های سیستان شده است.

به گزارش «انرژی امروز» از وزارت نیرو، سخنگوی صنعت آب کشور از تامین آب مورد نیاز شهر همدان از منابع جایگزین خبر داد و گفت: هم‌اکنون مشکل آب شهر همدان رفع شده و پایداری نسبی آب این شهر حاصل شده است.

«فیروز قاسم‌زاده» بعدازظهر امروز در پنجمین نشست خبری با رسانه‌های گروهی افزود: پایداری نسبی آب شهر همدان با منابع جایگزین حاصل شده و با بهره برداری از ابر طرح دردست اجرا، تا هفته‌های آینده پایداری کامل آبی این شهر را شاهد خواهیم بود.

قاسم‌زاده افزود: اکنون ۱۶۰۰ لیتر برثانیه از ۱۷۰۰ لیتر برثانیه آب پیش‌بینی شده برای همدان تامین می‌شود.

وی با اشاره به شرایط خشکسالی ایجاد شده در همدان، گفت: کاهش ورودی‌های سد اکباتان، تبخیر زیاد آب موجود در سد اکباتان و خشکسالی شدید از عوامل بروز این شرایط در همدان است.

سخنگوی صنعت آب کشور همچنین از رهاسازی ۵ میلیون متر مکعب آب از سوی افغانستان به سمت ایران طی چهار روز گذشته خبر داد و گفت: از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۱۵ میلیون متر مکعب آب وارد چاه نیمه‌های سیستان شده است.

قاسم‌زاده با بیان اینکه امسال بارندگی نسبت به شرایط عادی ۱۸ درصد کاهش پیدا کرده، گفت: وضع بارش امسال از سال گذشته بهتر بود و ورودی سدها ۵ درصد نسبت به قبل افزایش یافت.

وی افزود: با توجه به کنترل خروجی سدها و با وجود تأمین مناسب تقاضا، ۱۸ درصد کاهش خروجی داشتیم و از نظر ظرفیت کل مخازن سدهای کشور نیز، یک درصد کاهش را نسبت به سال قبل شاهد هستیم.

سخنگوی صنعت آب کشور درباره موضوع حقابه ارس و هیرمند گفت: در تمامی حوضه‌های آبی مشترک، پیگیری‌های ما در چارچوب پروتکل‌ها و معاهدات بین دولت‌ها است و آنچه کشورها خارج از معاهدات در راستای سیاست‌های توسعه‌ای داخلی خود دنبال می‌کنند، در صورت منافات با حقابه‌های کشور ایران، مورد تایید وزارت نیرو نیست، زیرا باید حقابه‌های زیست محیطی از جمله حقابه مورد نیاز رودخانه ارس تأمین شود.

قاسم‌زاده افزود: در پی سفر وزیر نیرو به کابل و مذاکرات انجام شده، مقرر شد رهاسازی آب به سمت گود زره تکرار نشود و در صورت نیاز به اصلاح سازه بند کمال‌خان برای تحقق این موضوع، طرف مقابل اقدام لازم را انجام دهد.

وی درباره احداث سازه جدید روی سرشاخه‌های هیرمند در افغانستان و تاثیر آن بر منابع آب ایران، گفت: باید سالانه ۸۲۰ میلیون متر مکعب آب به سمت ایران روانه شود و احداث هر سازه‌ای که با این رویه منافات داشته باشد، محل بحث و گفت و گو است. اما طرف مقابل اعلام کرده که به تعهدات خود پایبند است و امیدواریم که حقابه ایران را بطور مداوم و با میزان دبی مشخص شده در  معاهده رهاسازی کند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن