رونمایی از نقشه راه توسعه بورس کالای ایران
مدیرعامل بورس کالای ایران از سند راهبردی نوین و نقشه راه توسعه این شرکت برای افق چشم انداز 1404 رونمایی کرد.
حامد سلطانی نژاد با اشاره به اتمام دوره افق چشمانداز ترسیمشده سال 1399 سند راهبردی پیشین شرکت بورس کالای ایران گفت: نظر به اتمام افق ترسيم شده بورس كالا براى چشم انداز 1399، بهروزرسانی سند راهبردی سازمان بورس و اوراق بهادار (سال 1397) و همچنین تغییرات چشمگیر محیط کسبوکار اعم از تشدید تحریمهای اقتصادی و سیاسی، ظهور تکنولوژیهای جدید، اعمال سیاستهای دستوری و بازدارنده، پذیرش سهام شرکت در بورس اوراق بهادار تهران و راهاندازی و توسعه ابزارهای جدید مانند مناقصه و خرید دین، شرکت بورس کالای ایران در سال 1398 تصمیم گرفت تا اقدام به بازنگری و تدوین سند راهبردی نوین شرکت کند.
وي افزود: همچنين کاهش درآمد شرکت تحت تاثیر خروج موقت از بازار آتی سکه طلا و کاهش کارمزد برخی کالاها در کنار وجود نقاط قابل بهبود در سند راهبردی پیشین (همچون بهکارگیری مدل ارزیابی کارت امتیازی متوازن (BSC) و لحاظ نمودن رویکرد مدیریت ریسک) از ديگر موارد اثرگذار در تدوين سند راهبردی نوین شرکت به شمار می رود.
مديرعامل بورس كالاى ايران اظهار داشت: بدین منظور کمیته بازنگری سند راهبردی متشکل از اعضای منتخب هیاتمدیره و مدیران ارشد شرکت، کارگروه داخلی متشکل از معاونین و مدیران میانی شرکت و همچنین تیم اجرایی متشکل از کارشناسان خبره و باتجربه این حوزه، تشکیل و پس از برگزاری 8 جلسه کمیته بازنگری سند راهبردی، 33 جلسه کارگروه تخصصی و 92 جلسه تیم اجرایی جمعاً بالغ بر 856 نفرساعت، سند راهبردی نوین شرکت بورس کالای ایران در افق چشم انداز 1404 تدوین و تصویب گردید.
به گفته سلطانی نژاد، ماحصل این جلسات و تلاشها، آسیبشناسی سند پیشین و مطالعه اسناد بالادستی، بهروزرسانی ارکان اصلی (مأموریت، چشمانداز و ارزشهای شرکت)، شناسایی و تجزیهوتحلیل ذینفعان شرکت، تجزیهوتحلیل عوامل داخلی (نقاط قوت و ضعف)، بررسی عوامل خارجی (فرصتها و تهدیدها)، تعیین موقعیت راهبردی، تدوین و اولویتبندی راهبردها و تدوین نقشه راهبردی بود.
سلطانى نژاد ادامه داد: از ديگر نتايج برگزارى جلسات کمیته بازنگری سند راهبردی مى توان به تعیین میزان تطابق میان راهبردهای شرکت با راهبردهای سازمان بورس و اوراق بهادار و همچنین راهبردهای وزارت امور اقتصاد و دارایی و تدوین مدل پایش و ارزیابی و نهایتا فهرست عناوین برنامههای عملیاتی (اقدامات ابتکاری) مشتمل بر پروژهها و اقدامات بهبود مرتبط با هر یک از راهبردها و به تفکیک ساختار سازمانی شرکت بورس کالای ایران اشاره كرد.
بیانیه ماموریت و چشم انداز در افق 1404
وی در تشریح اهم خروجیهای سند به روزرسانی شده بورس کالای ایران به بیانیه مأموریت این شرکت اشاره کرد و گفت: شرکت بورس کالای ایران مرجع اصلی کشف قیمت و ارائهدهنده خدمات متنوع مبتنی بر کالا و اوراق بهادار کالایی در راستای پاسخ به نیازهای صاحبان صنایع، تجار و فعالان بازار سرمایه از طریق بستری رقابتی، منصفانه، شفاف و امن بوده و بدین منظور با بهرهگیری از سرمایه های انسانی سرآمد و فناوریهای نوین، همواره ضمن تمرکز بر بازارهای داخلی به دنبال شناسایی و بهرهبرداری از فرصتهای بینالمللی خواهد بود.
سلطانی نژاد در بیان بیانیه چشمانداز شرکت بورس کالای ایران نیز اظهار کرد: مرجع پایدار کشف قیمت و معاملات مبتنی بر کالا و اوراق بهادار کالایی چشم انداز بورس کالا برای افق چشم انداز 1404 در نظر گرفته شده است.
بیانیه ارزش بورس كالا
مدیرعامل بورس کالای ایران در ادامه در تشریح بیانیه ارزش بورس كالا در افق چشم انداز ترسیم شده 1404 عنوان کرد: بورس کالای ایران ضمن بیطرفی و عدالتمحوری در عرصه رقابت و همچنین وحدت رویه و برخورد همسان در فرآیندهای اجرایی، خود را ملتزم به رعایت قوانین و مقررات و افزایش سلامت و شفافیت حرفهای میداند.
به گفته سلطانی نژاد، توجه ویژه به مباحث کارایی و اثربخشی در مدیریت منابع در کنار لحاظ نمودن معیارهای اخلاقمداری و پایبندی به ارزشهای دینی، لیاقتمحوری و شایستهسالاری و همچنین امانتداری و صداقت از مبانی انتخاب و بهکارگیری کارکنان شرکت بوده که با تعبیه مکانیسمهای یادگیری، رشد و خلاقیت فردی و سازمانی موجبات شکوفایی ایشان فراهمشده است؛ همچنین پایبندی به اصولی همچون احترام و پاسخگویی به مشتریان و سهامداران، یکپارچگی در ارائه خدمات و اخذ رویکرد ترویج و فرهنگسازی زمینهساز ایفای مسئولیتهای اجتماعی و نقشآفرینی بورس کالا در اقتصاد ملی خواهد شد.
اهداف اساسی
وی در بیان اهداف اساسی بورس کالا در این سند راهبردی از مرجعیت قیمتی کالا در کشور، افزایش درآمدهای عملیاتی، افزایش رضایت ذینفعان و ایفای مسئولیت اجتماعی در حوزه اقتصاد نام برد.
جهش تولید، رویکرد ویژه سند راهبردی در افق 1404
به گزارش «انرژی امروز» از روابط عمومی و امور ین الملل بورس کالا ی ایران؛ مدیرعامل بورس کالای ایران در خاتمه سخنان خود به راهبردهای این بورس پرداخت و گفت: این راهبردها مشتمل بر مضامینی همچون عمقبخشی در بازارهای موجود با تمرکز بر بازاریابی، تعاملات موثر با سایر نهادها و توسعه پایدار بر مبنای برندسازی است؛ همچنین مداومت همیشگی بر توسعه و ارتقای سیستمها و روشها در راستای تنوعبخشی و بهبود کیفیت در خدمات به مشتریان سرلوحه برنامههای راهبردی بورس كالا خواهد بود؛ تکمیل زنجیره ارزش و ورود به حوزههای جدید کسب و کار نیز رویکرد ویژه این سند راهبردی برای تحقق بخشی شعار سال 1399 مبنی بر «جهش تولید» بوده که در آینده نزدیک و به صورت رسمی رونمایی خواهد شد.