رویال داچ شل و مخمصه ای به نام پروژه پرلود

تولید گاز از بزرگ ترین تاسیسات شناور دنیا را از سر گرفت

تاسیسات عظیم گازی پرلود، با 488 متر طول که می تواند چهار زمین فوتبال را در خود جا دهد با هزینه های بالایش نتوانسته انتظارات غول نفتی رویال داچ شل را برآورده کند.

به گزارش «انرژی امروز» هر چند ساخت چنین تاسیساتی یکی از نقاط افتخار رویال داچ شل است اما هزینه های بسیار بالای تعمیرات و نگهداری این تاسیسات و نیز بازار نامشخص ال ان جی، این غول نفت و گاز را از ساخت تاسیسات مشابه FLNG (فراوری شناور ال ان جی) بازداشته است.

نیل بروریج، تحلیلگر برنشتین، می‌گوید: پرلود برای رویال داچ شل چوب دو سر طلاست. تاسیسات ساحلی فراوری ال ان جی بسیاری در دنیا وجود دارند که بدون هزینه بالای تاسیسات پرلود قادر هستند با آن رقابت کنند. در نتیجه تاسیسات بزرگ FLNG زیادی در دنیا پیدا نمی شوند که در این حد و اندازه ها بخواهند کار کنند.

پرلود قرار بود نماد تاسیسات اف ال ان جی باشد. قرار بود گاز طبیعی را بدون نیاز به ارسال به ساحل به حالت مایع تبدیل کند. و به بازارهای تقاضا در آسیا بفرستد.

گاز از زیر بستر دریا به تاسیسات شناور پمپاژ می شود و در این تاسیسات سرد شده و به صورت مایع آماده صادرات می شود.

اما در عمل دیده شد که هزینه های بسیار این تاسیسات باری اضافی بر دوش رویال داچ شل و همکاران این شرکت اینپکس ژاپن (Inpex )، کوگاز کره (Kogas) و اوپیک (OPIC) تایوان بوده است.

حالا و پس از وقفه فنی یک ساله، غول نفت و گاز رویال داچ شل تولید و حمل محموله های گازی را از بزرگ ترین تاسیسات شناور دنیا از سرگرفته است.

تقاضا برای ال ان جی افزایش یافته است. همین امر سبب شده است غول نفت و گاز رویال داچ شل پس از رفع نقص فنی تاسیسات خود تولید گاز از این تاسیسات غول آسا را دوباره از سر بگیرد.

تاسیسات عظیم گازی پرلود، با 488 متر طول که می تواند چهار زمین فوتبال را در خود جا دهد، همزمان با افزایش تقاضای ال ان جی شاهد افزایش تولید بوده است.

زمستان سرد امسال قیمت محموله های ال ان جی را بالا برده است.

شل تاکنون از هزینه این پروژه چیزی نگفته است اما تحلیل گران بر این باورند این تاسیسات دست کم 13 میلیارد دلار خرج روی دست شل گذاشته است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن