رویکرد جدید برای احیای «هامون‌ها»/ ارائه 70 مقاله در کنفرانس بین‌المللی محیط زیست تالاب‎های هامون

دبیر علمی کنفرانس بین‌المللی محیط زیست تالاب‎های هامون با بیان اینکه تالاب‌های هامون وارد کنوانسیون تالاب‌های رو به نیستی شده است، گفت: با توجه به تشدید اهمیت آب منطقه سیستان و با درنظر گرفتن تداوم خشکسالی‌ها و اثرات آن در این منطقه، برگزاری کنفرانس بین‌المللی محیط زیست تالاب‎های بین‌المللی هامون موجب تمرکز بر هامون‌ها در مجامع جهانی می‌شود.
به گزارش «انرژی امروز» از وزارت نیرو، “فرهاد یکه یزدان دوست” در حاشیه نخستین کنفرانس بین‌المللی محیط زیست تالاب‎های بین‌المللی هامون گفت: این کنفرانس که از 21 تا 23 خردادماه در دانشگاه تهران در حال برگزاری است، نخستین بار است که برگزاری می‌شود؛ البته پیش از این و از دو دهه گذشته تعداد قابل توجهی فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی درخصوص وضعیت آب سیستان از سوی متخصصان داخلی و مشارکت متخصصان خارجی صورت گرفته است.
وی یکی از راه‌های توسعه رویکرد مدیریت به هم پیوسته برای نجات تالاب‌های بین‌المللی هامون را توالی کنفرانس‌ها و همایش‌هایی از این دست دانست و افزود: با توجه به تشدید اهمیت آب منطقه سیستان و با درنظر گرفتن تداوم خشکسالی‌ها و اثرات آن در این منطقه، برگزاری کنفرانس بین‌المللی محیط زیست تالاب‎های بین‌المللی هامون موجب تمرکز بر هامون‌ها به عنوان یک نقطه حیاتی و شناخته شده از سوی مجامع جهانی در یونسکو، کنوانسیون رامسر و کنوانسیون تالاب‌های رو به نیستی شده است.
دبیر علمی کنفرانس بین‌المللی محیط زیست تالاب‎های بین‌المللی هامون تاکید کرد: گردهمایی متخصصان داخلی و خارجی در قالب کنفرانس بین‌المللی، توجه بیشتر به این مهم را به همراه دارد و با همکاری‌های بین دو کشور ایران و افغانستان و تاثیرگذاری ارگان‌های بین‌المللی امید است روند نیستی هامون‌ها متوقف شود و به سمت احیای این تالاب‌ها حرکت جدیدی آغاز شود.
وی در ادامه به جزئیات این کنفرانس پرداخت و تصریح کرد: در این کنفرانس حدود 70 مقاله به صورت شفاهی و نیز 70 مقاله به صورت اطلاع نگاشت از سوی بخش‌های مختلف تخصصی از جمله محیط زیست، منابع آب، کشاورزی، سمن‌ها و غیره ارائه می‌شود.
یزدان دوست با بیان اینکه در این گردهمایی اساتید و متخصصانی از ایران، افغانستان و کانادا حضور دارند یادآور شد: همچنین شاهد مشارکت فعال مسئولانی از مجموعه متمرکز آب ژنو سوئیس هستیم.
دبیر علمی کنفرانس بین‌المللی محیط زیست تالاب‎های بین‌المللی هامون در ادامه با بیان اینکه مقالات ارائه شده در نهایت مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، خاطرنشان کرد: بهترین راه رسیدن به تفاهم، تعامل و در نهایت به نتیجه رسیدن این است که این دیدارهای رو در رو در فضای بین ‌لمللی برای احیای تالاب‌های بین‌المللی هامون برقرار شود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن