رکوردشکنی آمریکا با 4223 جان‌باخته بر اثر ابتلا به ویروس کرونا

یکه‌تازی بریتانیا در زمینه ابتلا به ویروس کرونا در اروپا

براساس آمارها روز گذشته ایالات متحده برای اولین بار از زمان وقوع همه‌گیری ویروس کرونا با ثبت بیش از 4000 مورد مرگ به یک رکورد جدید و تلخ دست یافت.

به گزارش «انرژی امروز» بررسی‌های انجام شده توسط دانشگاه جانز هاپکینز نشان داد که این کشور روز پنجشنبه 4085 مورد مرگ و حدود 275000 مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا داشته است. این آمار روز جمعه به 4223 جان‌باخته و 280.352 مبتلای جدید رسید. براساس یافته‌های همین گزارش بعد از اجتماعات خانوادگی و مسافرت‌های مرتبط با تعطیلات و شروع زمستان، بحران همه‌گیری در حال بدتر شدن است. جهش یافتن ویروس کرونا نیز دلیل دیگری است که که مردم را مجبور به باقی ماندن در خانه می‌کند.

طی هفته‌ گذشته اعداد مرتبط با مرگ و میر رشد نجومی داشته‌اند و باور کردن اعداد سخت‌تر از قبل شده است. فقط از روز دوشنبه در ایالات متحده 13،500 مرگ ثبت شده است. یعنی بیش از مجموع کشته‌شده‌های حمله ژاپنی ها به پرل هاربر، حمله نیروهای متفقین به سواحل نرماندی برای آزادسازی فرانسه، کل کشته‌های یازدهم سپتامبر 2001 و کشته‌شدگان زلزله 1906 سانفرانسیسکو.

به طور کلی تاکنون این ویروس بیش از 365000 کشته در ایالات متحده برجای گذاشته و بیش از 22 میلیون آمریکایی را مبتلا کرده است.

در ایالات متحده افزایش موارد و مرگ و میر در کالیفرنیا، آریزونا، تگزاس و فلوریدا نگران‌کننده شده است. این چهار ایالت فقط در روز پنجشنبه در مجموع نزدیک به 1500 مرگ و 80 هزار مورد ابتلا داشته‌اند. ایالت‌های می‌سی‌سی‌پی و نوادا نیز دست کمی از چهار ایالت بالا ندارند.

پنجشنبه به عنوان یکی از مرگبارترین روزها در تاریخ ایالات متحده رتبه‌بندی می‌شود، بسیاری از بیمارستان‌ها در لس‌آنجلس و سایر مناطق آسیب‌دیده در تلاش برای سرپا ماندن و ادامه خدمات‌رسانی هستند و هشدار داده‌اند که ممکن است کادر درمانی‌ آنها به دلیل خستگی و فرسودگی نیاز به مراقبت‌های ویژه داشته باشند.کار به جایی رسیده که در اکثر بیمارستان‌ها به هر یک از پرستاران شش بیمار اختصاص داده شده و هر پرستار تنها می‌تواند 10 دقیقه طی هر ساعت برای هر بیمار وقت داشته باشد. طی این ده دقیقه باید تمام علائم بیمار بررسی شوند و تجهیزات تنفسی بیمار درصورت نیاز تغییر داده شود یا تعویض شود.

 

پرستاران لس‌آنجلسی شرایط بیمارستان‌های این ایالت را به نیویورک در اوایل سال جاری تشبیه می‌کنند که در آن زمان مرکز مرگ و میر آمریکایی‌ها بر اثر ابتلا به ویروس کرونا بود.

در آریزونا وضع از لس‌آنجلس هم بدتر است. در حال حاضر این ایالت بالاترین میزان مبتلا در میان تمام ایالت‌های آمریکا را به خود اختصاص داده است. از 31 دسامبر تاکنون از هر 111 ساکن ایالت آریزونا یک نفر مبتلا به ویروس کرونا شده است.

از بریتانیا چه خبر؟

بریتانیا با یک پنجم جمعیت ایالات متحده، با 1325 مورد جان‌باخته، روز پنجشنبه بالاترین آمار یک روزه مرگ و میر را گزارش کرد. البته این آمار در روز جمعه به 1162 نفر کاهش یافت. به این ترتیب تلفات این کشور به حدود 80،000 نفر رسید؛ بالاترین تعداد جان‌باخته در یک کشور اروپایی.

ارقام دولت همچنین نشان می‌دهد که 68.053 مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا ثبت شده است. این بالاترین میزان روزانه ابتلا از زمان شروع همه‌گیری تاکنون به شمار می‌رود.

مقامات بریتانیا اعلام کرده‌اند که آخرین آمار مرگ و میر بر اثر ابتلا به این ویروس تحت تاثیر برخی تاخیرها در انتشار آمار است. آنها گفته‌اند باتوجه به تعطیلات سال نو میلادی مرگ و میر ممکن است چند روز یا چند هفته قبل از اعلام آن رخ داده باشد و باید منتظر آمار تکمیلی و دقیق‌تر بود.

با اوج‌گیری تعداد مبتلایان، سخنگوی سازمان بهداشت عمومی انگلستان (PHE) گفت: «باید انتظار داشته باشیم شمار تلفات همچنان ادامه داشته باشد تا زمانی كه جلوی گسترش آن را بگیریم.»

دکتر ویلیام وفیل ، مدیر گروه پاسخگویی به موارد کووید 19 در PHE، با ترغیب مردم به ماندن در خانه  هشدار داد: «تقریباً از هر 3 نفری که ویروس کرونا دارند، یک نفر بدون علامت است. شخص بدون علامت هم به دلیل بی‌اطلاعی از ابتلا می‌تواند تعداد مبتلایان را بیشتر و بیشتر کند و بیماری را به سرعت گسترش دهد.»

اکنون دو هفته از روز کریسمس می‌گذرد. کارشناسان قبل از شروع تعطیلات کریسمس هشدار داده بودند که گرد آمدن خانوارها در طول تعطیلات ممکن است به افزایش تعداد مبتلایان بینجامد.

شهردار لندن هم افزایش تعداد مبتلایان را یک حادثه بزرگ عنوان کرده که فشار بسیار زیادی را به سازمان ملی سلامت (NHS) وارد می‌کند. بنا به اعلام شهرداری لندن، کارکنان این سازمان به دلیل یک سال پرفشار دچار خستگی مفرط و استهلاک جسمی و روحی شده‌اند.

اما تمام اخبار بریتانیا منفی نیست و با تأیید سومین واکسن ویروس کرونا در این شبه جزیره،  احتمالا روزهای خوبی در انتظار مردم این منطقه خواهد بود. آزمایش‌های مکرر بر روی واکسن مدرنا نشان داده که این واکسن تا 94 درصد موثر است و تا بهار در دسترس همگان قرار خواهد گرفت.

با این حال از برخی منابع خبر رسیده که موج دوم همه‌گیری، مخصوصاً با جهش یافتن ویروس قبلی، بدتر از موج اول خواهد بود.

تعداد مرگ و میرهای روزانه هنوز از موج اول فراتر نرفته وکمتر از ماه مارس است، اما اعتقاد بر این است که تعداد افراد آلوده بسیار بیشتر از موج اول است.

در ماه مارس که اوج همه‌گیری بود، کارشناسان تخمین زده‌ بودند که سیستم درمانی با روزانه حدود یکصدهزار مبتلای جدید مواجه باشد. اکنون اداره آمار ملی می‌گوید که این آمار ممکن است تا 150،000 نفر هم افزایش یابد.

آنها معتقدند حتی واکسن نیز این مشکل را به طور کامل حل نمی‌کند. شاید از ابتلای آسیب‌پذیرترین افراد در برابر بیماری محافظت کند اما جلوی ابتلای همه را نمی‌گیرد. بنابراین اگر آنها به طور کامل مراقب جلوگیری از افزایش مبتلایان نباشند ممکن است ابتلا در میان دیگر گروه‌های جامعه که دیرتر به واکسن دسترسی پیدا می‌کنند، افزایش یابد.

آمار جهانی چه می‌گوید؟

براساس آخرین آمارهای رسمی در حال حاضر بیش از 89 میلیون نفر در سراسر جهان به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. تعداد افراد جان‌باخته به دلیل ابتلا به این ویروس به 1.916.087 نفر رسیده و به زودی از مرز 2 میلیون نفر عبور خواهد کرد.

از حدود 89 میلیون مبتلا تاکنون 63.867.782 نفر سلامت خود را به دست آورده‌اند و بقیه کماکان در مراکز درمانی و بیمارستانی تحت درمان قرار دارند. از این تعداد حدود 23.194.967 نفر در شرایط معمولی قرار دارند و اوضاع 108.656 نفر نیز وخیم گزارش شده است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن