زلنسکی از احتمال حمله شیمیایی از سوی نیروهای روس ابراز نگرانی کرد

جنگ در اوکراین در حالی ادامه دارد که ترس از احتمال حمله با سلاح‌های شیمیایی از سوی نیروهای روسیه شدت گرفته است.

به گزارش «انرژی امروز» از یورو نیوز، گرچه زلنسکی این احتمال را مطرح کرد بدون اینکه تایید کند که آیا این اتفاق رخ داده است یا خیر اما جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در بیانیه گفت که پنتاگون به دقت چندین ادعای مبنی بر استفاده روسیه از سلاح شیمیایی در بندر ماریوپل اوکراین را زیر نظر دارد. وی با این حال گفت که در حال حاضر نمی‌توانند چنین ادعایی را تایید کنند و به نظارت دقیق اوضاع ادامه می‌دهند.

یونیسف: دو سوم کودکان اوکراینی بعد از تهاجم روسیه آواره شده‌اند

یونیسف اعلام کرد که نزدیک به دو سوم کودکان اوکراینی از زمان تهاجم روسیه خانه‌های خود را ترک کرده و آواره شده‌اند.

مانوئل فونتین، مدیر برنامه‌های اضطراری یونیسف که به تازگی از اوکراین بازگشته است گفت: «آواره شدن ۴.۸ میلیون کودک از ۷.۵ میلیون کودک اوکراینی در چنین مدت کوتاهی چیزی است که او در ۳۱ سال کار بشردوستانه ندیده بود که به این سرعت رخ دهد.»

وی تصریح کرد که از میان کودکانی که مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شده‌اند ۲.۸ میلیون نفر در داخل اوکراین و ۲ میلیون نفر دیگر در کشورهای دیگر آواره هستند.

نگرانی زلنسکی از احتمال استفاده روسیه از سلاح‌های شیمیایی

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین ابراز نگرانی کرد که نیروهای روسیه می‌توانند از سلاح‌های شیمیایی در کشورش استفاده کنند اما تایید نکرد که آیا این سلاح‌ها تاکنون استفاده شده است یا خیر.

زلنسکی گفت روسیه ادعا کرده است که نیروهایش می‌توانند از سلاح‌های شیمیایی علیه مدافعان ماریوپل استفاده کنند. وی تاکید کرد که او این موضوع را جدی می‌گیرد.

وی در سخنرانی شبانه خود افزود: «امروز اشغالگران بیانیه جدیدی را صادر کردند که نشان دهنده آمادگی آن‌ها برای مرحله جدیدی از وحشت علیه اوکراین و مدافعان ما است.»

وی تاکید کرد که روسیه گفته است که می‌توانند از سلاح شیمیایی علیه مدافعان ماریوپل استفاده کند: «ما این موضوع را تا حد امکان جدی می‌گیریم.»

وی تصریح کرد: «می‌خواهم به رهبران جهان یادآوری کنم که استفاده احتمالی از سلاح‌های شیمیایی از سوی روسیه قبلا مورد بحث قرار گرفته است. و در آن زمان به این معنی بود که باید به تجاوز روسیه بسیار شدیدتر و سریعتر واکنش نشان داد.»

 

اطلاعات ضد و نقیض درباره وضعیت شهر بندری ماریوپل

نیروهای روسیه روز سه‌شنبه فشار خود را بر شهر بندری استراتژیک ماریوپل که سربازان اوکراینی به شدت در تلاش برای دفاع از آن هستند ادامه دادند.

اطلاعات ضد و نقیضی درباره وضعیت ماریوپل که بیش از ۴۰ روز از سوی ارتش روسیه محاصره شده است درز پیدا می‌کند.

یگان ۳۶ نیروی دریایی ملی اوکراین که در این شهر در جنوب شرقی کشور می‌جنگند در فیس‌بوک نوشت: «امروز احتمالا آخرین نبرد خواهد بود زیرا مهمات ما در حال تمام شدن است.»

این یگان با اشاره به زخمی شدن نیمی از اعضای خود افزود: «بیش از یک ماه است که بدون تامین مهمات، بدون غذا، بدون آب و انجام ممکن و غیر ممکن جنگیدیم.»

با این حال سرگئی اورلوف، معاون شهردار به بی‌بی‌سی گفت که نبرد ماریوپل ادامه دارد.

وی افزود: «روس‌ها به‌طور موقت بخشی از شهر را اشغال کرده‌اند. سربازان اوکراینی به دفاع از مرکز و جنوب شهر و همچنین مناطق صنعتی ادامه می‌دهند.»

تصرف احتمالی شهر ماریوپل باعث اتصال مناطق دونباس به شبه جزیره کریمه می‌شود که دستاوردهای ارضی مسکو را در نوار ساحلی در امتداد دریای آزوف تثبیت می‌کند.

از سوی دیگر دنیس پوشیلین، رهبر جدایی‌طلبان طرفدار روسیه در دونتسک روز دوشنبه گفت که نیروهایش بندر ماریوپل را به‌طور کامل تصرف کرده‌اند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن