ساخت ۱۲ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در کشور درحال اجراست

معاون وزیر نیرو گفت: در حالیکه برای ساخت ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر تا پایان کار دولت سیزدهم هدفگذاری شده، تاکنون به ظرفیت بیش از ۱۲ هزار مگاوات در حال ساخت است و از این میزان حدود ۲۰۰۰ مگاوات در استان کرمان اجرا می‌شود.
به گزارش «انرژی امروز» از وزارت نیرو، محمود کمانی در پنل تخصصی توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر ایران در دومین رویداد بین‌المللی سرمایه‌گذاری و توسعه در استان کرمان( کرمان آیدکس) خاطرنشان کرد: حدود ۱۳۵.۶ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در استان کرمان به بهره‌برداری رسیده و ساخت ۲۰۲۷.۵ مگاوات در حال اجراست.
وی افزود: هم اینک ۱۱۸۶ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در حال بهره‌برداری وجود دارد که در نتیجه این امر افزایش ۳۵ درصدی در دولت سیزدهم محقق شده است.
کمانی از افتتاح چندین نیروگاه به ظرفیت مجموع ۳۸.۵ مگاوات در استان کرمان خبر داد و اظهار کرد: نیروگاه ۱۰ مگاواتی در نرماشیر شهرستان بم، نیروگاه ۱۰ مگاواتی در منطقه صفاییه رفسنجان، نیروگاه ۱۰ مگاواتی بهرمان و نیروگاه ۶ مگاواتی رفسنجان از جمله پروژه های آماده افتتاح در استان کرمان است.
معاون وزیر نیرو درباره چرایی حرکت به سوی توسعه انرژی های تجدیدپذیر در ایران عنوان کرد: سهم تولید برق نیروگاه‌های تجدیدپذیر در دنیا از سال ۲۰۰۲ تا سال ۲۰۲۲ روندی افزایشی طی کرده و سهم تجدیدپذیرها در ظرفیت نیروگاه‌های ساخت جدید از ۱۵ درصد در سال ۲۰۰۲ به ۸۳ درصد در سال ۲۰۲۲ رسیده است.
وی با اشاره به بسته‌های سرمایه‌گذاری برای توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور بیان کرد: برای بسته ساخت ۴۰۰۰ مگاواتی نیروگاه‌های تجدیدپذیر ۵ مرحله مناقصه برگزار شد که در آخرین مرحله برگزاری به علت استقبال بسیار، بیش از ۱۰۰۰ مگاوات کمبود ظرفیت رخ داد.
کمانی اضافه کرد: همچنین در بسته ساخت ۴۵۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در ۹۰ ساختگاه، مقدمات کار انجام شده و اواخر بهار، مراحل ساخت آنها آغاز می‌شود.
وی، سرمایه‌گذاری در تامین تجهیزات زنجیره ارزش ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر را مهم ارزیابی و تصریح کرد: از آنجا که چین تامین‌کننده ۸۰ درصد تجهیزات تجدیدپذیر دنیا و تعیین کننده قیمت در دنیاست، نیاز است که همزمان با ساخت نیروگاه نسبت به تامین زنجیره ارزش تجهیزات بخصوص در تامین پلی سیلیکون در ایران اقدام شود.
سید مهدی حسینی، مدیر‌کل دفتر بودجه، تسهیل سرمایه‌گذاری و تجهیز منابع مالی ساتبا در این همایش اظهار کرد: بر اساس مصوبه جدید در وزارت نیرو در زمینه نصب نیروگاه‌های تجدیدپذیر در چاه‌های کشاورزی، احداث نیروگاه بر روی چاه‌ها و با ظرفیت نامی ۸۰ درصد توان مصرفی شامل معافیت از برنامه مدیریت مصرفی و عدم قطعی برق در ایام ناترازی (از آغاز خرداد تا انتهای شهریور) می‌شود.
وی با اشاره به دستاوردهای فعالیت تابلوی برق سبز در بورس انرژی افزود: با گذشت یک سال از فعالیت تابلوی برق سبز در بورس انرژی، بالغ بر ۴۵۰ میلیون کیلووات ساعت به ارزش بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد ریال معامله شده است؛ حجم معاملات مبادله شده در معاملات اردیبهشت ماه( برق تحویلی در خرداد ماه) در تابلوی برق سبز با گذشتن از ۶۰ ملیون کیلووات، رکورد حجم ماهانه معاملات شکسته شد.
محمد مهدی فداکار، استاندار کرمان، این استان را مهد انرژی‌های تجدیدپذیر از معادن تا پتانسیل فراوان تابش دانست و اظهار کرد: معدن سیلیس در فاریاب استان کرمان با خلوص ۹۹.۹۸ درصد متقاضی سرمایه گذاری دارد.
وی استان کرمان را ذوزنقه طلایی ایران زمین، معرفی و خاطرنشان کرد: زمین و معادن فراوان برای استفاده از ظرفیت انرژی های تجدیدپذیر در استان کرمان وجود دارد و ۴۵۰۰ هکتار برای توسعه ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر به ظرفیت ۳۰۰۰ مگاوات در نظر گرفته شده است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن