سال ۲۰۲۰؛ سال فاجعه‌بار حمل و نقل هوایی

سال ۲۰۱۷ امن‌ترین سال برای پرواز هوایی بود

در سال ۲۰۲۰ به علت پاندمی کرونا شرکت‌های هواپیمایی زیان‌ بزرگی متحمل شدند. اما افزون بر این سالی که گذشت از نظر تلفات انسانی نیز سالی سخت و پرادبار بود. از همه بدتر سرنگونی هواپیمای مسافری اوکراینی در نزدیکی تهران بود.

به گزارش «انرژی امروز» از دویچه وله، در سالی که گذشت به خاطر گسترش پاندمی کرونا پروازهای کمتری انجام گرفت و با وجود این شمار تلفات مسافرت هوایی بالا رفت.

بنیاد مشاورت هوایی To70 در گزارشی پیرامون امور امنیتی گفته است با این که در سال ۲۰۲۰ تنها ۵ سانحه هوایی روی داد، اما تلفات آنها به قدری زیاد بود که شمار قربانیان را بالاتر برد.

دو فاجعه بزرگ سال

در ژانویه ۲۰۲۰ یک هواپیمای خطوط هوایی اوکراین که از تهران به مقصد کانادا پرواز می‌کرد، با شلیک حداقل دو موشک سرنگون شد.

در سقوط این هواپیما ۱۷۶ نفر جان خود را از دست دادند.

در مه ۲۰۲۰ یک هواپیمای خطوط هوایی پاکستان سقوط کرد که در جریان آن ۹۸ نفر جان خود را از دست دادند. هواپیما هنگام فرود در فرودگاه کراچی دچار مشکل فنی شد و در منطقه مسکونی سقوط کرد.

گزارشی که به مناسبت آغاز سال نوی میلادی منتشر شده است، تنها حوادث مربوط به شرکت‌های بزرگ مسافرتی را در بر می‌گیرد و به  سوانحی که برای هواپیماهای کوچک پیش می‌آید، نمی‌پردازد.

در سال ۲۰۲۰ برای هر یک میلیون پرواز 0.27 حادثه مرگبار پیش آمده است، به عبارت دیگر تقریبا برای هر سه میلیون و ۷۰۰ هزار پرواز یک سانحه پیش آمد؛ که از سال قبل (۲۰۱۹) بیشتر است.

اما گذشته از این موارد ناگوار، مسافرت هوایی بسی امن‌تر شده است. در دو دهه اخیر شمار مرگ و میر بر اثر سوانح هوایی به شدت کاهش یافته است. به گفته شبکه امنیت هوایی در سال ۲۰۰۵ در سراسر جهان هزار و ۱۵ نفر در رخدادهای هوایی جان خود را از دست دادند.

برای شرکت‌های مسافرتی هوایی در ۵ سال گذشته به طور متوسط سالانه ۱۴ سانحه با پیامدهای مرگبار پیش آمده است که سالانه ۳۴۵ نفر قربانی گرفته‌اند.

تا امروز سال ۲۰۱۷ امن‌ترین سال برای پرواز هوایی بوده که در آن تنها دو سانحه برای هواپیماهای کوچک روی داد و هیچ هواپیمای بزرگ مسافری دچار سانحه نشد.

در سال ۲۰۱۷ روی هم ۱۳ نفر بر اثر سوانح هوایی جان باختند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن