سدسازی اتیوپی اینبار کنیا را گرفتار کرد

ماهیگیران کنیا گرفتار در کم آبی سدسازی اتیوپی

ماهیگیران کنیایی می گویند سد بزرگ اتیوپی بر روی رود «اومو»، آنها را از ماهیگیری محروم می کند.

به گزارش «انرژی امروز» از رویترز، ماهیگیران سواحل دریاچه تورکان در کنیا، بزرگترین دریاچه بیابانی دنیا، کاهش ذخایر ماهیان این دریاچه را بی ارتباط با سدسازی اتیوپی بر روی رود «اومو» نمی دانند؛  یک سد غول پیکر توسط اتیوپی بر روی رود «اومو» ساخته می شود.

مقامات وزارت آب، آبیاری و انرژی اتیوپی به درخواست رویترز برای توضیح در این خصوص پاسخ ندادند.

البته شکایت ها از سدسازی اتیوپی بر روی رود اومو، در سایه تنش بین اتیوپی و مصر، تقریبا با همین موضوع مانده است. اتیوپی سد رنسانس بزرگ اتیوپی را بر روی رود نیل می سازد، سدی که اعتراض قاهره را در پی داشته است.

دولت آدیس آبابا می گوید برای تولید برق کافی برای جمعیت 109 میلیون نفری خود، که فقط یک سوم آنها به برق دسترسی دارند، نیازمند ساخت سدهای بزرگ است.

اما مردمی که در اطراف دریاچه تورکان، یکی از فقیرترین مناطق کنیا، زندگی می کنند، می گوید برق تولید سد گیبه 3، که 250 متر ارتفاع دارد، به قیمت زندگی آنها تمام می شود. حدود 90 درصد از آب دریاچه تورکان از رودخانه اومو تامین می شود.

دپارتمان کشاورزی ایالات متحده داده هایی منتشر کرده است که نشان می دهد که ارتفاع  آب دریاچه در سال 2016 از 365 متر زمان افتتاح سد گیبه 3 به 363 متر کاهش یافته است.

 

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن