سدهای مناطق سیلابی چه وضعیتی دارند؟

بارندگی‌های چند روز گذشته و سیلاب‌های حاصل از آن هرچند باعث شد در بسیاری از مناطق جنوبی کشور، خسارت‌هایی به شهرها و روستاها وارد شود اما ذخیره سدهای کشور نیز افزایش یافته است.

به گزارش «انرژی امروز» در سیستان و بلوچستان، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان گفت: سیلاب‌های اخیر در استان سیستان و بلوچستان، حجم آب ذخیره شده در پشت سدهای استان را تا حدود 25 میلیون مترمکعب افزایش داد.

بر اساس گزارش وزارت نیرو، محمد دلمرادی با اشاره به بارش‌های صورت گرفته چند روز اخیر در سطح استان به‌ویژه مناطق جنوبی استان، اظهار کرد: حجم آب موجود در پشت سد زیردان قبل از وقوع سیلاب 153 میلیون مترمکعب بود که اکنون به حدود 163 میلیون مترمکعب رسیده است، همچنین حجم آب ورودی به سد پیشین 15 میلیون مترمکعب است که میزان آب پشت این سد را به 115 میلیون مترمکعب افزایش داده است.

وی ادامه داد: سد زیردان با حجم مخزن 207 میلیون مترمکعب و سد پیشین با حجم مخزن 175 میلیون مترمکعب باهدف کنترل سیلاب‌های احتمالی و تامین نیازهای مردم درجنوب استان احداث شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: در حال حاضر حجم آب درون سدهای استان 644 میلیون مترمکعب بوده که نسبت به مدت مشابه سال آبی قبل 45 درصد کاهش یافته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس هم از افزایش 45 میلیون مترمکعبی حجم ورودی آب به سدهای فارس پس از سیلاب‌ اخیر خبر داده است.

حمیدرضا دهقانی، با اشاره به بارش‌های صورت گرفته از اواخر هفته گذشته در سطح استان به‌ویژه مناطق جنوبی استان افزود: حجم آب موجود در پشت سد سلمان فارسی قبل از وقوع سیلاب حدود 613 میلیون مترمکعب بود که اکنون به حدود 654 میلیون مترمکعب رسیده است.

دهقانی ادامه داد: سد سلمان فارسی در شهرستان قیروکارزین در تسکین سیلاب‌های جنوب استان نقش بسزایی دارد و در صورت بارندگی مستمر تا پایان امسال می‌تواند سیلاب‌های بیشتری را جهت مصارف مختلف ذخیره کند.

وی در خصوص بقیه سدهای استان فارس اظهار کرد: حجم آب موجود در دریاچه‌های پشت سدهای استان شامل درودزن، سیوند، ملاصدرا، چشمه عاشق، رودبال، خسویه، ایزدخواست و تنگاب، 14 میلیون متر مکعب افزایش داشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس خاطرنشان کرد: در حال حاضر حجم آب درون سدهای استان یک‌هزار و 311 میلیون مترمکعب بوده که از این میزان حدود 827 میلیون مترمکعب آن قابل استفاده است.

در هرمزگان اما مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان، خبر داده است که وضعیت آب شهرستان پارسیان به حالت عادی برگشته است.

امین قصمی از اتمام عملیات رفع اتفاقات روی خطوط انتقال و شبکه‌های توزیع آب شهرستان پارسیان خبر داد و با بیان اینکه پارسیان یکی از شهرستان‌های پربارش استان بوده و به دلیل بارش‌های اخیر خسارات زیادی به زیرساخت‌های تامین، انتقال و توزیع آب وارد شده است، افزود: اکیپ مدیریت بحران و حوادث و اتفاقات آبفای هرمزگان به منظور تسریع در پایداری وضعیت آب این شهرستان از زمان وقوع بارش‌ها با اعلام آمادگی به نیروهای عملیاتی اقدام به رفع اتفاقات ناشی از سیلاب کردند که خوشبختانه تمامی حوادث رخ داده روی خطوط آبرسانی 15 ساعت پس از بارش، مرتفع و هم اکنون وضعیت آب این شهرستان به حالت عادی برگشته است.

به گفته وی، در این مدت 25 نقطه از خطوط انتقال و شبکه توزیع دچار حادثه و آبرسانی به 16 روستا و مرکز شهر پارسیان دچار اختلال شد.

مدیرعامل آبفای هرمزگان، میزان خسارت وارد شده به تاسیسات آب و فاضلاب شهرستان پارسیان را بالغ بر ۵۰ میلیارد ریال اعلام کرد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن