سوال طالبان: تغییر اقلیم کار خداست یا توطئه خارجی؟

حاکمان افغانستان که حالا محروم از کمک‌های خارجی هستند، مجبورند به تنهایی با تغییر اقلیم مقابله کنند؛ آنها البته بر سر این بحث دارند که آیا تغییر اقلیم کار خداست یا توطئه خارجی!

به گزارش «انرژی امروز» طالبان تلاش می‌کند علم و دین را در مواجهه با تغییر اقلیم آشتی دهد و هم‌سو کند.

در حالی که باورهای طالبان ریشه در فرهنگ چند صد ساله پشتون و تفسیری افراطی از اسلام دارد، حکومت تا حدودی تایید می‌کند که تغییر اقلیم یک واقعیت است، واقعیتی که کاری را که خدا انجام داده از بین می‌برد و کسانی در جهان که حقیقت تغییر اقلیم را رد می‌کنند، بالاخره مجبورند آن را قبول کنند.

طالبان از ائمه جماعت خواسته است که در نماز جمعه بر لزوم حفظ محیط زیست تاکید کنند.

کانی ویگناراجا، مدیر منطقه‌ای آسیا و اقیانوسیه در برنامه توسعه سازمان ملل متحد، می‌گوید که خشکسالی طولانی در افغانستان، خاک‌ این کشور را چنان سخت‌ کرده است که باعث می‌شود شدت سیل‌های ناگهانی در افغانستان بیشتر شود.

با توجه به بیابان‌های خشک، مناطق وسیع جنگل‌زدایی شده و دره‌های مستعد سیل، افغانستان از نظر محققان در میان 10 کشور آسیب‌پذیر در برابر تغییر اقلیم قرار گرفته است.

اما در هر صورت فعلا دولت افغانستان تا حد زیادی به تنهایی با تأثیرات گرمایش جهانی مقابله می‌کند و تقصیر سیل‌ها و کمک‌های ضعیف دولتی را به گردن خارجی‌ها می‌‌اندازد. برخی از فرماندهان سابق طالبان، انتشار کربن جهانی را دشمن نامرئی جدید می‌دانند.

 

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن