شدیدترین تحریم های آمریکا برای توقف نورداستریم 2 کلید خورد

نورد استریم 2 وارد اسناد دفاعی ایالات متحده شد

وکلا از اسناد سالانه دفاعی ایالات متحده پرده برداشتند. این اسناد حاوی تحریم هایی است که حامیان آن می گویند یکی از بزرگ ترین پروژه های روسیه را در اروپا متوقف خواهد کرد: پروژه خط لوله گاز نورداستریم 2.

به گزارش «انرژی امروز» از رویترز، پروژه 11 میلیارد دلاری نورد استریم 2، 90 درصد تکمیل شده است، پروژه ای که شرکت دولتی گازپروم روسیه آن را هدایت می‌کند و قرار است ظرفیت خط لوله موجود را به دو برابر افزایش دهد.

روسیه می گوید این پروژه که گاز طبیعی را از زیر دریای بالتیک به اروپا و آلمان می رساند سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

اما دولت دونالد ترامپ همیشه مخالف این پروژه بوده و از انتقال گاز ال ان جی به اروپا حمایت کرده است.

آمریکایی ها می گویند نورد استریم 2 با دور زدن اوکراین باعث می شود این کشور از دریافتی مربوط به هزینه های انتقال گاز از خاک خود محروم بماند و اما تسلط اقتصادی و سیاسی مسکو بر اروپا بیشتر شود.

تحریم های «قانون تنفیذ دفاع ملی» (NDAA) شرکت ها و اشخاصی را هدف قرار می دهد که در این پروژه همکاری دارند یا به آن کمک می کنند. از این کمک ها می تواند به کشتی هایی اشاره کرد که برای لوله گذاری در زیر دریا کاربرد دارند.

NDAA احتمالا در هفته آتی در مجلس نمایندگان ایالات متحده تصویب خواهد شد و بعد به سنا می رود.

با تحریم های جدید مقرارت فعلی تشدید شده و جلوی هر نوع تامین تجهیزات این پروژه گرفته خواهد شد.

دولت اوباما هم با این تحریم ها مخالف بود و با روی کار آمدن جو بایدن هم انتظار می رود این مخالفت ها ادامه یابد.

حامیان این تحریم ها می گویند با این قانون دیگر روسیه قادر نخواهد بود تجهیزات و بیمه ها و گواهینامه‌های مورد نیاز کشتی آکادمیک چریسکی (Akademik Cherskiy) گازپروم را فراهم آورد. این کشتی برای لوله گذاری در زیر دریا استفاده می شود.

کشتی آکادمیک چریسکی (Akademik Cherskiy) گازپروم

دانیل واجیچ، رییس یورکدان سولوشن، یک لابی اوکراینی مربوط به شرکت نفت و گاز (Naftogaz) مخالف این پروژه می گوید «بدون این تجهیزات، بیمه ها و گواهینامه‌ها، آنها [گازپروم] قادر به اتمام پروژه نیستند.

کرملین می گوید تحریم های جدید آمریکا نشانه رقابت غیرمنصفانه آمریکایی هاست و روسیه از منافع خود به هر شکلی دفاع خواهد کرد.

بر اساس اعلام شرکت نورداستریم 2، تحریم های آمریکا به صورت مستقیم و غیر مستقیم 120 شرکت از 12 کشور اروپایی را در بر می گیرد و این وظیفه کمیسیون اروپاست که از شرکت های خود در برابر تحریم های برون مرزی غیرقانونی دفاع کند.

از پروژه نورد استریم 2 فقط 100 مایل برابر با 160 کیلومتر در آبهای دانمارک باقی مانده است اما به دلیل وجود بمب های عمل نکرده جنگ جهانی دوم در این آبها کار به کندی پیش می رود.

علاوه بر آن ترس از تحریم های آمریکا شرکت های اروپایی را ترساند و باعث عقب افتادن پروژه شده است.

ماه گذشته شرکت نروژی DNV GL که کار نظارت و آزمایش تجهیزات کشتی خط لوله را بر عهده دارد از این پروژه کنار کشید.

در ماه سپتامبر هم بزرگ ترین شرکت بیمه کشتی ها بیمه کشتی های نورد استریم 2 را متوقف کرد.

 

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن