شرکت نفت و گاز پارس:روند توسعه میدان فرزاد در جریان است

شرکت نفت و گاز پارس در واکنش به گزارشی با عنوان «تعلل هند در فرزاد به نفع ریاض» در روزنامه جوان، توضیحاتی منتشر کرد.

به گزارش «انرژی امروز» از شرکت ملی نفت ایران، شرکت نفت و گاز پارس در واکنش به گزارشی که در روزنامه جوان منتشر شد، توضیحاتی به شرح زیر برای تنویر افکار عمومی ارائه داد:

«میدان‌های فرزاد (الف) و (ب) دو میدان گازی مستقل در مرز آبی ایران و عربستان هستند. به دلیل ویژگی‌های منحصر به‌فرد این دو میدان، توسعه آن‌ها با چالش‌های ویژه‌ای روبرو است که  مشابه هیچ‌یک از میدان‌های گازی و نفتی کشور نیست. از جمله پیچیدگی‌های خاص این میادین شرایط بسیار نامتعارف زمین‌شناسی، وضعیت دما و فشار بالای مخزن و میزان بسیار بالای گاز خورنده هیدروژن‌سولفوره همراه با تولید گوگرد عنصری است كه موجب دشواری حفاری و نیز انتقال و فرآورش گاز تولیدی می‌شود. با شرایط گفته شده توسعه میادین فرزاد مستلزم دسترسی به دانش فنی بالا و به‌کارگیری فناوری و تجهیزات پیشرفته و خاص است كه بعضاً در انحصار شرکت‌های بین‌المللی انگشت‌شماری می‌باشد که در توسعه طرف مقابل (كشور عربستان) نیز بعضاً فعالیت داشته‌اند.

از طرف دیگر به دلایل پیش‌گفته و نیز حجم بالای ناخالصی‌های موجود در گاز (بیش از ۷ برابر پارس جنوبی) كه منجر به هزینه بالای تصفیه آن می‌شود و نیز میزان کم بسیار كمتر هیدروكربورهای سنگین و باارزش (اتان، LPG و میعانات) كه منجر به ارزش كمتر گاز تولیدی می‌شود، اقتصاد طرح در مقایسه با سایر میادین به‌سختی قابل توجیه است.

شایان توجه است كه روند توسعه در سمت مقابل نیز علیرغم دسترسی كامل و بدون محدودیت به منابع، امكانات، دانش فنی و تجهیزات روز دنیا و با استفاده از مشاوران، پیمانكاران و سازندگان رتبه اول بین‌المللی در مدت ۱۰ سال گذشته با سرمایه گذاری بالنسبه بالایی (قریب دو برابر هزینه تاسیسات مشابه در پارس جنوبی) انجام‌شده كه حجم بالای سرمایه‌گذاری و زمان طولانی توسعه برای كشوری كه با محدویت‌ها و مشكلات دسترسی به منابع مالی و فناوری جهانی مواجه نیست مؤید دشواری توسعه این میدان است.

باوجود موارد فوق و موقعیت میادین مشترك فرزاد، شركت ملی نفت ایران هموار مصمم به یافتن راه‌كاری جهت توجیه اقتصادی طرح و توسعه و بهره‌برداری از این میادین با جذب سرمایه‌گذاری خارجی بوده است. با توجه به ابراز علاقه‌مندی طرف هندی به سرمایه‌گذاری در توسعه میدان فرزاد (ب) و نیز حق قبلی ایشان برای مشاركت در توسعه میدان مذكور براساس قرارداد اكتشافی فیمابین، ‌شركت ملی نفت ایران در تمام دولت‌های نهم تا دوازدهم در راستای حفظ روابط راهبردی بین دولت‌ها به ویژه در زمینه انرژی و نیز مشكلات پیش‌گفته در توسعه میدان، در جهت رسیدن به توافق با كنسرسیوم هندی و امضای قرارداد توسعه حداكثر تلاش و همكاری را به عمل آورده است كه پس از برجام شدت گرفته و به مراحل عقد قرارداد نزدیك شد.

این در حالی است كه برخی تغییرات و خواسته اضافی نسبت به توافقات اولیه از جانب طرف هندی مطرح شد كه شركت ملی نفت ایران شرایط و تبعات مربوطه را پذیرفت و در ابتدای سال ۹۷ نیز پیش‌نویس قرارداد توسعه تهیه و به كنسرسیوم هندی ارسال شد لكن با خروج آمریكا از توافق برجام در سال ۹۷ مذاكرات مذكور به دلیل عدم امكان انجام كار از جانب طرف هندی متوقف شد.

به موازات شرایط فوق، شركت ملی نفت ایران علاوه بر كنسرسیوم هندی، مذاكرات گستره‌ای نیز جهت توسعه میدان‌های فرزاد با سایر شركت‌های معتبر بین‌المللی از جمله شركت گازپروم روسیه آغاز نمود و توافقات اولیه نیز در این خصوص حاصل گردید كه مجددا امكان اجرا و عملیاتی شدن میسر نشد.

در این شرایط و از سال ۹۸ شركت ملی نفت ایران تصمیم به توسعه مستقل میدان فرزاد (ب) توسط پیمانكاران داخلی گرفت. اگرچه این امر با وجود دشواری بسیار زیاد در دسترسی به منابع مالی و دانش و فن‌آوری موردنیاز، ریسك‌های كار را به طور جدی افرایش می داد، لكن پس از مطالعه كلیه سناریوهای محتمل، بهینه‌ترین گزینه با توجه به شرایط و امكانات و مقدورات فعلی انتخاب و طرح جامع توسعه میدان تهیه و قرارداد با شركت ایرانی پتروپارس جهت انجام مطالعات مهندسی و حفاری چاه توصیفی و دسترسی به اطلاعات تكمیلی لازم از میدان و متعاقبا شروع توسعه منعقد شده است كه هم‌اینك درحال‌اجرا است و لذا عملاً میدان مشترك فرزاد تعیین تكلیف شده و روند توسعه آن در جریان است.»

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن