شمار بیکاران در آمریکا به 33 میلیون نفر رسید

افزایش 3 میلیون نفری بیکاران طی یک هفته

طی یکی دو هفته‌ گذشته مجوز بازگشایی برخی کسب و کارها در ایالت‌های مختلف آمریکا به صورت آزمایشی صادر شد، اما این امر جلوی افزایش شمار بیکاران این کشور را نگرفت.

براساس اعلام وزارت آمریکا طی یک هفته گذشته حدود 3 میلیون نفر در این کشور خواستار برخورداری از حقوق و مزایای بیمه بیکاری شدند. به این ترتیب تعداد افرادی که طی تقریباً دو ماه گذشته در این کشور بیکار شده‌اند به 36 میلیون نفر رسید.

وزارت کار آمریکا همچنین اعلام کرد در هفته گذشته 842 هزار نفر دیگر از طریق یک برنامه فدرال جداگانه برای دریافت حق بیمه بیکاری ثبت نام کرده‌اند. این افراد بدون کارفرما مشغول به کار بودند و حق بیمه خود را به طور خویش‌فرما پرداخت می‌کردند.

تصویب بسته جدید کمک‌های‌ دولتی

باتوجه به افزایش سریع تعداد بیکاران، هفته گذشته دولت آمریکا بسته کمک 2 تریلیون دلاری جدیدی را برای کمک به اقتصاد این کشور و جلوگیری از ورشکستگی شرکت‌های آمریکایی تصویب کرد. براساس اعلام دولت آمریکا نرخ بیکاری در ماه آوریل در این کشور به 14.7 درصد رسید. اقتصاددانان قبلا اعلام کرده بودند تا پایان آوریل تعداد بیکاران به بیش از 20درصد خواهد رسید که بیشتر از نرخ بیکاری در «رکود بزرگ» دهه 1930 این کشور است. بسیاری از کسانی که طی هفته گذشته اعلام بیکاری کرده‌اند، طی ماه گذشته (آوریل) جزو شاغلان محسوب می‌شدند.

در جورجیا، یکی از نخستین ایالت‌هایی که بازگشایی کسب و کارها را مجاز اعلام کرد، 241 هزار نفر طی هفته گذشته بیکار شده‌اند. این رقم در فلوریدا که از جورجیا یک قدم جلوتر بود و به رستوران‌ها هم اجازه بازگشایی داد، به 222 هزار نفر رسید.

با افزایش شمار بیکاران، از دو هفته گذشته بازگشایی برخی از کسب و کارهای کوچک شروع شده است

سنجش صحت ادعاهای بیکاری و رسیدگی به وضع بیکار شدگان زمان‌بر گزارش شده و به همین دلیل شعبه‌های مختلف وزارت کار آمریکا در ایالت‌های مختلف ناگزیر از به کارگیری نیروهای جدید شده‌اند. با به کارگیری نیروهای جدید و افزایش سرعت و دقت رسیدگی به ادعاها، گزارش شده در ایالت‌هایی همچون کارولینای جنوبی و تگزاس، برخی از درخواست‌های استفاده از حق بیمه بیکاری رد شده و میزان ادعاهای جدید هم کمتر شده است.

توقع بازگشت سریع نداشته باشید

جروم پاول، رئیس صندوق ذخیره ارزی آمریکا، دیروز با اشاره به این که انتظار بازگشت سریع اقتصاد این کشور به اوضاع قبل از همه‌گیری ویروس کرونا را ندارد، هشدار داد: «کاهش تولید و درآمد ناشی از شرایط فعلی می‌تواند به یك رکود طولانی‌مدت منجر شود كه باعث نابودی مهارت و ارتباطات شغلی كارگران و ورشكستگی بسیاری از مشاغل كوچك و حتی شرکت‌ها خواهد شد.»

پاول از کنگره و کاخ سفید خواست با تخصیص کمک‌های بیشتر و اقدامات مالی اضافی، گام‌های بیشتری برای جلوگیری از ورشکستگی مشاغل کوچک و از هم پاشیدن خانواده‌ها بردارند. او یک روز پس از سخنرانی نانسی پلوسی،  نماینده کالیفرنیا و رهبر دموکرات‌های مجلس نمایندگان این کشور، پیشنهاد داد یك بسته كمك 3 تریلیون دلاری برای کمک به به دولت‌های ایالتی و محلی، خانوارها و كارمندان سازمان‌های درمانی و بهداشتی در نظر گرفته شود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن