شکست مذاکرات سه جانبه بر سر سد اتیوپی/ مصر تهدید کرد

روز سه شنبه مصر و سودان اعلام کردند که آخرین دور از مذاکرات این کشورها با اتیوپی بر سر سد رنسانس بزرگ اتیوپی (GERD) در کینشاسا، پایتخت جمهوری دموکراتیک کنگو، بدون رسیدن به نتیجه ای مشخص پایان یافت.

به گزارش «انرژی امروز» از رویترز، نمایندگان سه کشور شرکت کننده در جلسه ای در جمهوری دموکراتیک کنگو در تلاش بودند بن بست گفت و گوها بر سر سد بزرگ اتیوپی بر روی رود نیل را بشکنند که گویا موفق نبوده اند.

سد رنسانس بزرگ اتیوپی بر روی رود نیل، با تولید برق یکی از کلیدی ترین منابع توسعه اقتصادی اتیوپی خواهد بود.

مصر بر این باور است که وجود سد رنسانس آبرسانی از طریق نیل را در مصر به خطر خواهد انداخت درحالی که سودان نگران مسائل مربوط به ایمنی سد و جریان آب آن به سدهای خود و ایستگاه های آب است.

سدهای موجود بر روی رود نیل

قبل از برگزاری این جلسه، مصر اعلام کرده بود که این آخرین فرصت برای آغاز مجدد مذاکرات قبل از شروع آبگیری سد رنسانس است. این آبگیری دومین آبگیری متوالی بعد از شروع فصل بارش در تابستان است.

وزیر امور خارجه سودان به خبرنگاران گفته است که پافشاری اتیوپی بر چنین اقدامات یک طرفانه ای نشان دهنده زیرپا گذاشتن قوانین بین المللی است.

بعد از مذاکرات بی نتیجه کینشاسا، اتیوپی بر آبگیری کامل سد رنسانس تاکید کرده است. این کشور اعلام کرده است در مذاکراتی که حق قانونی اتیوپی برای استفاد از رود نیل را نادیده بگیرد شرکت نخواهد کرد.

سد رنسانس اتیوپی

مصر و سودان خواستار آن بودند که علاوه بر اتحادیه آفریقا، اتحادیه اروپا، سازمان ملل متحد و ایالات متحده هم در این مذاکرات حضور داشته باشند.

اما اتیوپی این پیشنهاد را رد کرده است. مصر رد حضور این سازمان ها در مذاکرات را نشانه ای از عدم پایبندی اتیوپی به مذاکره ای همراه با حسن نیت در سیاست تعبیر کرده است.

هفته گذشته عبدالفتاح السیسی، رییس جمهور مصر، گفته بود که اگر این سد تامین آب در مصر را با مشکل مواجه کند «بی ثباتی غیرقابل تصوری در منطقه حاکم خواهد بود».

بخش مصری رود نیل
برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن