صادرات نفت گاز به افغانستان به قیمت تنی 1100 دلار

معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران تصریح کرد: هفته گذشته محموله نفت گاز به مقصد افغانستان صادر شد که تنی معادل 1100دلار به فروش رسید.

به گزارش «انرژی امروز» از شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، مهندس جلیل سالاری در مراسم بزرگداشت «روز خبرنگار» در جمع دبیران و سردبیران اقتصادی رسانه ها با اشاره به اقدامات صورت گرفته در دولت سیزدهم تصریح کرد: در آغاز بکار  دولت سیزدهم، عملکرد شرکت برمبنای آسیب شناسی ، مورد بررسی دقیق قرار گرفت و به فراخور آن هم در بخش اجرا و هم در بحث قانون بودجه و تامین منابع مالی اصلاحات و اقدامات متعددی صورت گرفت.

سالاری با اشاره به فرآیند سوخت رسانی و ضرورت نوسازی نفتکش ها بیان کرد: 57درصد از مسیر حمل و نقل با شعاع 500کیلومتر سوخت رسانی از طریق نفتکش ها صورت می گرفت، لذا لازم بود که این روند ساماندهی شده و نوسازی و افزایش تعداد ناوگان در صدر برنامه ها قرار گیرد.

وی همچنین گفت:  در بخش شرکت های پالایشی پالایشگاه ها مکلف شدند تا 30درصد از سود عملیاتی خود را به طرح های کیفی سازی تخصیص دهند.

سالاری در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به اضافه شدن شرکت ملی پالایش و پخش به فهرست سازمان های توسعه ای  ادامه داد: باتوجه به زیرساخت ها و بسترهای متوازن توسعه در شرکت ملی پالایش و پخش، هیئت محترم دولت طی تصویب نامه ای در مورخ 1/5/1401 ، شرکت ملی پالایش و پخش را به فهرست سازمان های توسعه ای کشور اضافه کرد. لذا بعد از این، مجمع شرکت های زیر مجموعه که تاکنون متشکل از وزرای  امور اقتصادی و دارایی ، دادگستری و نفت بود، به هیئت مدیره پالایش و پخش تغییر پیدا کرد که گام بلندی در راستای توسعه شرکت قلمداد می‌گردد.

وی تصرح کرد: در بحث صادرات خدمات فنی و مهندسی نیز اقدامات مهمی از جمله تعمیرات اساسی برخی از پالایشگاه های کشورهای دوست  نظیر ونزوئلا، سوریه و … انجام شده است.

سالاری با اشاره به اینکه اخذ مجوز نوسازی 5هزار ناوگان در دستور کار قرار گرفته است، درخصوص صادرات فرآورده های نفتی افزود: هفته گذشته محموله نفت گاز به مقصد افغانستان صادر شد که تنی معادل 1100دلار به فروش رسید.

وی تاکید کرد: تولید گازوییل در دولت سیزدهم ۳ درصد بیشتر شده و از ۱۰۸ میلیون لیتر به ۱۱۲ میلیون لیتر رسیده است.

سالاری ادامه داد: تولید بنزین نیز در سال جاری به ۹۸ میلیون لیتر در روز رسیده و این در حالیست که میزان تولید بنزین در سال گذشته حدود ۹۶.۹ میلیون لیتر بود.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش افزود: در بخش نیروگاهی مصرف گازوییل ۸۰ درصد رشد داشته و حدود ۲ میلیارد لیتر مصرف سوخت مایع بیشتر شده است.

وی تصریح کرد: مسیر ناوگان را توسعه دادیم و در بخش مسیر دریایی اقداماتی انجام داده ایم. در نظر داریم بتوانیم با ایجاد هاب انرژی، اسکله های اختصاصی داشته باشیم و سوآپ و ترانزیت فرآورده را گسترش دهیم.

سالاری با بیان اینکه سالانه با افزایش ۸۰ هزار خودرو به چرخه حمل و نقل، یک میلیارد لیتر سوخت بیشتری مصرف می شود، گفت: این میزان مصرف، معادل یک پالایشگاه ۱۵۰ هزار بشکه ای است.

وی با تاکید بر تعهداتی که از دولت قبل برای دولت سیزدهم ایجاد شده بود، گفت: همه این تعهدات اجرایی شده است، این درحالی است که طرح ها و پروژه ها را غربالگری کردیم و ساماندهی ساختاری انجام شده است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با اشاره به تمرکز حساب ها در خزانه برای شفافیت بیشتر، ادامه داد: با توجه به اینکه بانک مرکزی شعباتی نداشت، از شبعه های بانک ملی استفاده کردیم و همه حساب ها متمرکز شد تا پول فروش ها بلافاصله و بصورت مستقیم به خزانه واریز شود.

سالاری با اشاره به ایجاد درگاه ملی مجوزها گفت: با اقدامات بسیار جدی و انقلابی در پالایش و پخش ، امضاهای طلایی در وزارت نفت از ابتدای سال جاری متوقف شده است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی گفت: در خصوص کنترل قاچاق، طرح هایی اجرا شده و به شدت پایش می شود تا ضمن اعمال نظارت و کنترل های لازم ، عرضه خارج از شبکه و قاچاق فرآورده های نفتی متوقف شود.

وی گفت: انضباط مالی خوبی در مجموعه پالایش و پخش شکل گرفته است که امیدواریم با اعمال مدیریت همه جانبه ، پروژه ها و طرح ها در زمان خودشان به بهره برداری برسند.

سالاری اظهار کرد: مطالعات و طرح های اولیه پروژه ها انجام شده و به دنبال مجوزهای شورای اقتصاد هستیم تا هزینه کرد پروژه ها از منابع بانکی پیش بینی شده تامین شود.

 

 

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن