صرفه‌جویی 500 هزار یورویی با تعمیر یکی از چاه‌های میدان ابوذر

تعمیر چاه A-11-19 میدان ابوذر، علاوه بر پایداری تولید، تاکنون منجر به صرفه‌جویی زمانی به میزان 7 دکل روز و حدود 500 هزار یورو هزینه شده است.

 

به گزارش «انرژی امروز» از شرکت نفت فلات قاره ایران، در این عملیات تمیزسازی ماسه‌های درون چاه تا کفشک آستری 5 اینچ، حفاری مخزنی و راندن آستری شنی درون حفره باز توسط دستگاه حفاری خلیج فارس در دستور کار امور فنی قرار گرفت.

با توجه به بررسی‌های صورت گرفته که حاکی از حجم قابل توجهی ماسه درون چاه بود، دو سناریو به شرح زیر توسط اداره حفاری مدنظر قرار گرفت:

  1. بیرون آوردن رشته تکمیل و تمیزسازی ماسه‌های درون چاه که به منظور انجام این کار لازم بود رشته تکمیلی به طور کامل از چاه خارج شده و بخش باقیمانده آن آسیاب شود.
  2. حفاری حفره مجدد چاه از طریق باز کردن پنجره در جداری “5/8 9 و انجام عملیات حفاری کنارگذر که به منظور انجام این سناریو لازم بود پس از بالا آوردن رشته تکمیلی تا عمق مناسب برای حفاری مجدد، دسترسی در چاه ایجاد گردد.

در مقایسه این موارد انجام سناریوی دوم نسبت به سناریوی اول از نظر عملیاتی آسان‌تر و ریسک‌های کمتری داشت ولی هزینه‌های بیشتری به شرکت تحمیل می‌کرد، بنابراین اداره حفاری پس از بررسی‌های اولیه و روند پیشرفت عملیات‌، نسبت به برنامه‌ریزی و اجرای دقیق برنامه بر اساس سناریو اول اقدام و با به‌کارگیری تجارب، تلاش و همت کارکنان اداره حفاری، عملیات آسیاب کردن توپک دوگانه، مانده‌یابی و تمیزسازی ماسه‌های درون چاه را با موفقیت به سرانجام رساند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن