ظرفیت ذخیره سازی نفت چین به بالاترین حد خود رسیده است

چالش فقدان ظرفیت خالی برای ذخیره سازی نفت در چین

ذخایر نفت چین به حجم واردات 100 روزه رسیده و از این رو این کشور را با چالش بزرگ فقدان تانک ذخیره و تاسیسات نگهداری از نفت مواجه کرده است.

به گزارش «انرژی امروز» سال گذشته میلادی و با کاهش شدید قیمت نفت در دنیا به دلیل شیوع ویروس کرونا، چین از فرصت استفاده کرد و میزان ذخایر خود را با نفت وارداتی افزایش داد.

حالا یک منبع آگاه که نخواسته است نامش فاش شود به بلومبرگ گفته است که میزان ذخایر نفت چین به بیش از میزان واردات 100 روز این کشور رسیده و اخیرا حتی به 120 روز هم رسیده است.

در ماه آوریل بلومبرگ گزارش کرده بود که چین قصد دارد میزان ذخایر نفت خود را به 90 روز واردات خالص برساند. این هدف دربرگیرنده ذخایر تجاری نبود.

چین بزرگ ترین وارد کننده نفت دنیاست و این کشور همواره برای حفظ قابلیت انعطاف خود در برابر شوک های نفتی مثل جنگ در خاورمیانه خود را آماده نگه می دارد.

آژانس بین المللی انرژی، که چین عضو آن نیست، به کشورها پیشنهاد می دهد که به اندازه 90 روز واردات، ذخیره نفتی داشته باشند.

میا جنگ، تحلیلگر موسسه مشاوره FGE می گوید «در موضوع ذخایر نفت خام باور ما این است که چین قصد ندارد ذخیره سازی به اندازه 100 یا 120 روز را متوقف کند. امنیت ملی در چین بالاترین اولیت را دارد و احتمالا این کشور باز هم به ذخیره سازی نفت ادامه خواهد داد.»

بر عکس ایالات متحده که داده های مربوط به ذخایر نفتی به صورت ماهانه و عمومی انتشار می یابد اما داده های ذخایر نفتی چین همیشه جزو اسرار بوده است. از سویی در این کشور فرق چندانی بین ذخایر دولتی و تجاری وجود ندارد چون بسیاری از بزرگ ترین شرکت های نفتی این کشور درواقع دولتی هستند.

منبع آگاه بلومبرگ گفته است که هدف دولت چین خرید و ذخیره سازی نفت به اندازه 90 روز واردات بود اما اگر ذخایر تجاری را هم به آن اضافه کنیم این میزان ذخیره سازی به 180 روز واردات هم می رسد.

از آنجایی که چین از دیگر کشورها زودتر توانست خود را با شرایط پس از کرونا وفق دهد و روند بهبود اقتصادی خود را زودتر آغاز کرد، توانست از کاهش قیمت نفت به دلیل کرونا بهترین استفاده را داشته باشد. با این حال با خیز مجدد کرونا در بخش هایی از چین تقاضا برای سوخت در این کشور دوباره کاهش یافت و از سویی ظرفیت تانکرهای ذخیره سازی چین هم پر شده است.

سال گذشته چین به طور متوسط روزانه 10.9 میلیون بشکه نفت وارد کرده است. و بنابراین بلومبرگ می گوید حالا باید سطح ذخایر نفت این کشور دست کم به 1.09 میلیارد بشکه رسیده باشد.

شرکت کاروس هم تخمین می زند که سطح ذخایر چین حالا باید 1.01 میلیارد بشکه باشد. بر اساس اعلام این شرکت سطح ذخایر چین در ماه سپتامبر گذشته به رکورد 1.04 میلیارد بشکه رسیده است.

 

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن