عدم صدور مجوز خروج ایرانی‌های هواپیمای توقیف شده در آرژانتین

۱۲نفر از ۱۹ خدمه یک هواپیمای باری که از ماه ژوئن در بوئنوس آیرس توقیف شده، اجازه یافته‌اند این کشور را ترک کنند. هفت تن شامل چهار ایرانی و سه ونزوئلایی هم‌چنان در مظان اتهام‌ ارتباط با سپاه قدس هستند و حق خروج ندارند.

به گزارش «انرژی امروز» از دویچه وله، با دستور قاضی فدرال، فدریکو ویلنا، ۱۲ نفر از ۱۹ خدمه هواپیمای باری ونزوئلایی می‌توانند آرژانتین را ترک کنند. پرونده هفت تن از مظنونان، شامل چهار ایرانی و سه ونزوئلایی اما هم چنان مفتوح است.

مطبوعات آرژانتینی فاش کرده‌اند که قاضی هم‌چنان در حال رسیدگی به اتهام ارتباط این هفت نفر با شاخه برون مرزی سپاه پاسداران است.

در حالی که مقامات امنیتی پاراگوئه تایید کرده‌اند که خلبان غلامرضا قاسمی، با نیروی قدس سپاه مرتبط است، وزیر اطلاعات آرژانتین گفته تحقیقات سرویس‌های امنیتی کشورش، رابطه‌ای بین خدمه این پرواز با سازمان‌های تروریستی نیافته‌اند.

آلبرتو فرناندز، رئیس جمهور آرژانتین نیز  در سخنانی رسمی، علت توقف هواپیمای باری مزبور را «مشکلات سوخت‌گیری» عنوان کرده و مخالفان خود را مسئول انتشار شایعات مربوط به مسائل تروریستی و ارتباط با نیروی قدس دانسته است.

هواپیمای مورد بحث در تاریخ ششم ژوئن، به همراه ۱۴ شهروند ونزوئلایی و ۵ ایرانی از مکزیک وارد آرژانتین شد و دو روز بعد در حالی که قصد پرواز به اوروگوئه را داشت، اجازه ورود به حریم این کشور را نیافت. هواپیما پس از بازگشت به آرژانتین توقیف و پاسپورت خدمه آن از جمله پنج ایرانی ضبط شد.

هواپیما به شرکت Emtrasur، یکی از شرکت‌های تابعه Conviasa در ونزوئلا تعلق دارد که از سوی خزانه‌داری آمریکا تحریم شده است.

هواپیما که محموله آن به طور رسمی «قطعات خودرو» اعلام شد، پیش از فروش به شرکت ونزوئلایی، به «ماهان ایر» تعلق داشت، شرکتی که واشنگتن آن را از بازوهای سپاه پاسداران می‌شناسد.

ده روز پیش، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی از نمایندگی دیپماتیک آرژانتین در تهران خواسته بود که ممنوعیت خروج پنج خدمه ایرانی از این کشور فورا لغو شود.

این هواپیما قبل از سفر به آرژانتین در ماه مه در پاراگوئه بود و از آنجا یک محموله سیگار به جزیره آروبا در دریای کارائیب برده بود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن