عزم جدی ايران و افغانستان برای اجرای معاهده آبی هيرمند

سد بند كمال‌خان برای ايران هيچ مشكلی به‌وجود نخواهد آورد

هيئت‌های فنی دو كشور ايران و افغانستان برای دريافت حق‌آبه جمهوری اسلامی ايران از رود هيرمند در سيستان و بلوچستان گردهم آمدند.

به‌گزارش «انرژی امروز» از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، اين نشست به سرپرستی وزارت نيرو و با حضور نمايندگانی از وزارت امورخارجه، وزارت كشور، وزارت دفاع، فرماندهی مرزبانی و ساير دستگاه‌های انتظامی و امنيتی سيستان و بلوچستان و همتايان آن‌ها از سوی كشور افغانستان در فرمانداری شهرستان زابل برگزار شد.

بنا بر این گزارش، اين نشست به دنبال اجلاس بيست و يكم و بيست و دوم کميساران آب هيرمند برگزار شد و بر اساس توافقات مقرر گرديده بود تا سازه اندازه‌گيری مشترك برای تعيين حق‌آبه جمهوری اسلامی ايران ايجاد گردد، كه در نهايت هيئت‌های فنی دو كشور با امضای صورتجلسه‌ای موافقت كردند در مدت يك ماه آينده در يك فعاليت مشترك به ميزبانی شهرستان زابل نسبت به تهيه نقشه‌های موردنظر اقدام كنند.

نعيم الله سالارزی رئيس هيئت 22 نفره افغانستانی در اين نشست گفت: ما يك معاهده تاريخی داريم كه در سال ١٣٥١ صورت گرفته و مطابق معاهده آب هلمند حق‌آبه كشور ايران ثابت گرديد و اميدوار هستيم از فردا كار فيزيكی حق‌آبه ايران آغاز و پس از کار يك ماهه حق‌آبه ايران ثابت شود و دولت افغانستان وادار به اين است كه مطابق معاهده عمل كند.

معاون كميسار آب هيرمند در ادامه در خصوص ساخت سد بر روی هيرمند افزود: ما صدرصد مطمئن هستيم كه بند كمال‌خان برای ايران هيچ مشكلی به‌وجود نخواهد آورد، حق‌آبه‌ای را كه معاهده ذكر كرده ان‌شاءالله به ايران می‌رسد و دولت افغانستان طبق قانون آب این کشور و قوانين بين‌المللی هيچ كاری را نخواهد كرد كه به ضرر آب هيرمند باشد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن