علفزارهای دریایی بعد از مرگ هم متان تولید می‌کنند

دانشمندان می‌گویند علفزارهای دریایی نقش مهمی در سیکل کربن و اقلیم ایفا می‌کنند. آنها کربن را از اتمسفر جذب می‌کنند و در زیر بستر دریا ذخیره می‌کنند.

به گزارش «انرژی امروز» علفزارهای دریایی جاذب گازهای گلخانه‌ای هستند. با این حال تحقیقات جدیدی که در موسسه «ماکس پلانک برای میکروبیولوژی دریایی» در برلین آلمان انجام شده است نشان می‌دهد که علاوه بر خاصیت جذب کربن علفزارهای دریایی، این گونه‌ها بعد از مرگ متان آزاد می‌کنند.

این گونه‌های موجودات دریایی در سواحل کم عمق و مناطق معتدل تا حاره‌ای زندگی می‌کنند. این گیاهان پناه‌گاه بسیار مهمی برای گونه‌های مختلف جانواران از لاکپشت‌ها تا اسب دریایی و ماهی‌ها هستند.

همچنین این گیاهان جلوی فرسایش در سواحل را می گیرند و سالانه میلیون تن دی اکسید کربن از اتمسفر جدا می‌کنند.

با این حال دانشمندان می‌گویند این گونه‌های گیاهی گازهای گلخانه‌ای دیگری مخصوصا متان منتشر می‌کنند که اثری بسیار قوی‌تر از دی‌اکسید کربن بر اقلیم ما دارد.

این محققان می‌گویند سرعت انتشار متان از این گیاهان بسیار بیشتر از گونه‌های دیگر است چون برگ‌های آنها چون حصیر عمل کرده و اجازه می‌دهد که متان از آن خارج شود و وارد آب دریا شود. از آنجایی که این گیاهان تنها در آبهای کم عمق زندگی می‌کنند میکروارگانیسم‌های دریایی فرصت مصرف این میزان متان را ندارند. و بنابراین این متان وارد اتمسفر می‌شود.

از سویی این گیاهان حتی بعد از مرگ هم متان به اتمسفر منتشر می‌کنند. دانشمندان می‌گویند میزان انتشار این متان از گیاه مرده برابر با انتشار متان از گیاه زنده است.

نتیجه این تحقیقات در ژورنال « Proceedings of the National Academy of Sciences» منتشر شده است.

برای اطلاعات بیشتر اینجا را کلیک کنید.

 

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن