عملیات لایروبی سد انحرافی مهاباد بعد از ۵۰ سال اجرایی شد

مدیر منابع آب شهرستان مهاباد از عملیات لایروبی و لجن‌برداری سد انحرافی یوسفکند مهاباد به منظور جلوگیری از هدر رفت آب خبر داد.

به گزارش «انرژی امروز» از وزارت نیرو، رضا جهین گفت: عدم لایروبی این رودخانه طی ۵۰ سال گذشته، بهره‌برداری و تخلیه سیستم پسماند انسانی طی سال‌های قبل و انباشت حجم بسیار زیاد در رسوبات، موجب کاهش حجم مفید مخزن دریاچه به یک چهارم شده بود.

وی افزود: ارتفاع بالای نی‌زار و ریشه‌دوانی خزه در سطح مخزن دریاچه، کارایی مخزن را بعنوان بند انحرافی مختل کرده و در موقع رهاسازی آب سد مهاباد موجب ورود و تجمع بسیار بالای خزه و رسوبات جلوی دریچه آبگیری کانال‌های اصلی آبیاری شده و پاکسازی آن توسط نیروی انسانی غیرممکن و باعث تلفات آب و مختل‌شدن تاسیسات ایستگاه‌های پمپاژ و حتی در سال‌های اخیر باعث آب‌گرفتگی و وارد آمدن خسارات به  اراضی زراعی و منازل مسکونی واقع در بالا دست سد مذکور شده است.

جهین در ادامه گفت: با اجرای این عملیات ضمن جلوگیری از هدر رفت آب و احیا و زنده کردن حیات سد، باعث یکسان برخوردار شدن تمامی اراضی کشاورزان تحت پوشش شبکه آبیاری دشت مهاباد شده است.

سد انحرافی یوسف کند مهاباد در سال ۱۳۴۶ در کنار روستای یوسف کند و ۵ کیلومتری شهر و با هدف تنظیم آب خروجی از سد مهاباد که از طریق رودخانه مهاباد به محل سد انحرافی منتقل می‌شود، احداث شده است.

این سد با ارتفاع 7.5 متر و حجم کل مخزن سد 1.193 میلیون مترمکعب برای آبیاری حدود 12 هزار هکتار از اراضی پایین دست سد مهاباد و از طریق دو ساحل راست و چپ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن