قطب جنوب سه برابر بیشتر از کل دنیا گرم شده است

گرمایش قطب جنوب هفت برابر بیشتر از متوسط گرمایش قاره است

مطالعات جدید نشان می دهند که در سی سال گذشته قطب جنوب سه برابر شدیدتر از نرخ جهانی گرم شده است.

به گزارش «انرژی امروز» از رویترز، در قطب جنوب، سردترین منطقه کره زمین، دمای هوا به سرعت در حال افزایش است.

در واقع این گرم شدن قطب جنوب به قدری است که کیلی کلیم و دیگر محققان اقلیمی نسبت به سرعت و شدت تغییرات اقلیم با منشا بشری بر جنوبگان ابراز نگرانی کرده اند و آن را بیشتر از پیش بینی ها گذشته اعلام کردند.

داده های مربوط به دما نشان می دهند که این منطقه سه برابر بیشتر از نرخ جهانی گرمایش زمین گرم شده است و این روند از سه دهه پیش ادامه داشته است. به طوری که در سال 2018 گرم ترین سال قطب جنوب ثبت شد.

نتایج این تحقیق که روز دوشنبه در نشریه تغییرات اقلیم طبیعت چاپ شده است می گوید با نگاه به داده های 20 ایستگاه هواشناسی در سراسر جنوبگان، نشان می دهد گرمایش قطب جنوب هفت برابر بیشتر از متوسط گرمایش قاره است.

کلیم می گوید «به نظر می رسید قطب جنوب از آنچه که در دنیا به وقوع می پیوندد جدا بوده است. اما به ناگهان گرمایش سریع این منطقه را فراگرفت، گرمایشی که از بقیه نقاط دنیا بیشتر است».

این محقق به همرا همکاران خود می خواهد بداند که چرا یک قاره یخی به سرعت در حال گرم شدن است آن هم بعد از یک بازه زمانی سرمایش از 1970 تا 1980: ایا این یک تغییر طبیعی است؟ یا بخش از روند گرمایش جهانی است که فعالیت صنعتی بشر باعث آن شده است؟

جواب آنها هر دو مورد فوق است.

آنها می گوید گرم شدن قطب جنوب، تا حدودی مربوط به افزایش طبیعی دمای پاسفیک غربی است که جریان های رو به جنوب در آبهای یخی دریای ودل منتقل می کنند.

اما این الگو یک الگوی طبیعی در چندین دهه گذشته است و فقط بر بخشی از روند گرم شدن منطقه تاثیر دارد. دیگر دلیل اصلی این گرم شدن، تغییرات اقلیمی به دلیل فعالیت های بشر است.

کلیم می گوید در نهایت نتیجه ای که به دست می آید گرمایش شدید است. اما باز هم نمی توان به دقت تعیین کرد هر کدام از این فاکتورها چقدر در گرم شدن قطب جنوب تاثیر دارند.

از آنجایی که داده های دمایی مربوط به قطب جنوب فقط از 60 سال گذشته موجود هستند، پاسخ های دقیق به پرسش های مطرح در باره این منطقه سخت است.

 

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن