قیمت نفت باز هم افزایش یافت

قیمت نفت در ابتدای معاملات روز چهارشنبه بازار آسیا تحت تاثیر انتظارات برای تمدید محدودیت عرضه داوطلبانه تولیدکنندگان اوپک پلاس و افزایش مصرف سوخت در فصل تعطیلات تابستانی، افزایش یافت.

به گزارش رویترز، بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در ژوئیه، با ۱۵ سنت معادل ۰.۲ درصد افزایش، به ۸۴ دلار و ۳۷ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در ژوئیه، با ۲۵ سنت معادل ۰.۳ درصد، به ۸۰ دلار و هشت سنت در هر بشکه رسید. هر دو شاخص در معاملات روز سه شنبه، بیش از یک درصد افزایش داشتند.

معامله‌گران و تحلیلگران انتظار دارند اوپک و متحدانش شامل روسیه به محدودیت عرضه ۲.۲ میلیون بشکه در روز در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ ادامه دهند.

سوگاندها ساچدوا، موسس شرکت تحقیقاتی «اس اس ولث استریت» در این باره گفت: این انتظار که اوپک پلاس مدت اجرای محدودیت عرضه خود را تمدید خواهد کرد، خوش‌بینی به بازار تزریق کرد و این اقدام به عنوان یک تلاش متمرکز برای تثبیت قیمت نفت و متوازن کردن بازار نفت جهانی دیده می‌شود. بعلاوه، با آغاز فصل رانندگی تابستانی در آمریکا، مصرف فصلی سوخت افزایش پیدا کرده و معمولا به روند مثبت در قیمت نفت خام، کمک می‌کند.

تعطیلات روز یادبود در روز دوشنبه، به منزله آغاز فصل اوج تقاضا برای سوخت در آمریکاست که بزرگترین مصرف کننده نفت در جهان به شمار می‌رود و با ادامه محدودیت عرضه از سوی تولیدکنندگان بزرگ، قیمت‌ها در مواجهه با رشد مصرف، پشتیبانی می‌شود.

دانیل هاینس، استراتژیست کالای ارشد در بانک ANZ در یادداشتی نوشت: داده‌های اولیه، آمار نسبتا بالای سفرهای تعطیلات آمریکا در روز یادبود را نشان می‌دهد که معمولا آغاز فصل رانندگی است. آمار سفرهای هوایی هم بالا بوده است.

طبق نظرسنجی رویترز، عربستان سعودی ممکن است قیمت فروش اکثر گریدهای نفتی خود به آسیا را در ژوئیه برای نخستین بار در پنج ماه گذشته کاهش دهد زیرا شاخص قیمت نفت خاورمیانه و حاشیه سود پالایشگاه‌های آسیایی، ضعیف شده است.

همچنین، تشدید جنگ در غزه و پیشروی تانک‌های رژیم صهیونیستی در رفح، بیم گسترش درگیری را برانگیخته و از قیمت نفت پشتیبانی کرده است.

سرمایه‌گذاران همچنین منتظر مشاهده آمار ذخایر نفت و بنزین آمریکا از سوی موسسه امریکن پترولیوم و اداره اطلاعات انرژی آمریکا هستند. این آمار به دلیل تعطیلات روز دوشنبه، با یک روز تاخیر منتشر می‌شوند.

تحلیلگران در نظرسنجی رویترز پیش‌بینی کرده‌اند که ذخایر نفت خام آمریکا در هفته گذشته، حدود ۱.۹ میلیون بشکه کاهش پیدا کرده است.

سرمایه‌گذاران همچنین منتظر آمار تورم آمریکا در هفته جاری هستند که بر انتظارات در خصوص مسیر نرخ بهره  بانک مرکزی آمریکا تاثیر می‌گذارد.

شاخص قیمت مخارج مصرف شخصی آمریکا در آوریل، روز جمعه منتشر می‌شود. پیش‌بینی می‌شود این شاخص که معیار مورد نظر فدرال رزرو برای ارزیابی تورم است، بر مبنای ماهانه ثابت بماند. انتظارات درباره زمان کاهش نرخ بهره، متغیر بوده و سیاستگذاران پولی آمریکا همچنان نگران مانده‌اند زیرا آمار، منعکس کننده تورم چسبنده است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن