قیمت نفت 0.8 درصد افزایش یافت

قیمت نفت در معاملات روز جمعه، افزایش یافت اما تحت تاثیر نگرانی سرمایه گذاران نسبت به کندی فعالیت اقتصادی و فلج شدن تقاضا برای سوخت، برای چهارمین فصل متوالی کاهش پیدا کرد.

به گزارش رویترز، بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در ماه اوت که روز جمعه منقضی شد، با ۵۶ سنت معادل ۰.۸ درصد افزایش، در ۷۴ دلار و ۹۰ سنت در هر بشکه بسته شد. نفت برنت برای کل هفته ۱.۵ درصد و برای ژوئن، ۳.۸ درصد افزایش به ثبت رساند. برنت در سه ماه منتهی به پایان ژوئن، شش درصد کاهش داشت.

بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۷۸ سنت معادل ۱.۱ درصد افزایش، در ۷۰ دلار و ۶۴ سنت در هر بشکه بسته شد و برای کل هفته، ۲.۱ درصد و برای ژوئن ۳.۷ درصد افزایش رقم زد. این شاخص در سه ماه گذشته، حدود ۶.۵ درصد کاهش داشت.

بهای معاملات نفت در نیمه اول سال میلادی جاری را با ۱۴ درصد کاهش به پایان برد. قیمتها از افزایش نرخهای بهره در اقتصادهای بزرگتر و روند احیای آهسته‌تر از حد انتظار تولید و مصرف چین، تحت فشار قرار گرفته اند.

سیگنالهای قوی شدن فعالیت اقتصادی آمریکا و کاهش شدید ذخایر نفت این کشور در هفته گذشته، تا حدودی از قیمت‌ها پشتیبانی کرد.

قیمت نفت روز جمعه از گزارش وزارت بازرگانی آمریکا که نشان داد نرخ رشد تورم سالانه در ماه گذشته، کندترین روند را در دو سال اخیر داشته است، پشتیبانی شد.

جان کیلداف، از شرکای شرکت “اگین کپیتال” در نیویورک گفت: نشانه‌های ملایم شدن رشد تورم می‌تواند روند افزایش دوباره نرخهای بهره توسط فدرال رزرو را متوقف کند.

عامل دیگری که از قیمت‌ها پشتیبانی کرد، بازبینی صعودی تقاضا برای نفت خام و فرآورده‌های پالایش شده در آمریکا بود. آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان داد تقاضا برای نفت و فرآورده‌های نفتی در آوریل، اندکی کاهش داشت و به ۲۰.۴۴۶ میلیون بشکه در روز رسید اما از نظر فصلی، قوی ماند.

قیمت‌ها همچنین از برنامه عربستان سعودی برای کاهش تولید به میزان یک میلیون بشکه در روز در ژوییه که علاوه بر توافق اوپک پلاس برای تمدید محدودیت عرضه تا پایان سال ۲۰۲۴ اعلام شد، حمایت شدند.

تحلیلگران بانک “اچ اس بی سی” در یادداشتی نوشتند: با وجود اعلام دو دور جدید کاهش تولید از سوی اوپک پلاس و عربستان سعودی، قیمت نفت تا حد زیادی پایین ۸۰ دلار در هر بشکه مانده است زیرا بازار بیشتر از این که تحت تاثیر عوامل بنیادین عرضه و تقاضا بود، تحت تاثیر نگرانی‌های اقتصاد کلان قرار گرفته است. هر چند که پیش بینی می‌شود کمبود عرضه در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ به حدود ۲.۳ میلیون بشکه در روز می‌رسد اما تصور می‌کنیم که این وضعیت در تابستان ادامه پیدا کند.

آمار شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز نشان داد شرکتهای انرژی آمریکایی هفته گذشته شمار دکلهای حفاری نفت و گاز طبیعی را برای نهمین هفته متوالی کاهش دادند که طولانی‌ترین روند کاهش از ژوییه سال ۲۰۲۰ است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن