كاهش 2 ميليارد متر مكعبی مصرف گاز نيروگاه‌ها با اجرای يك طرح

جهش توليد با افزايش 100 درصدی توليد داخل كولرهای گازی تحقق یافت

مديركل دفتر تامين منابع مالی و مجری طرح‌های بهينه‌سازی مصرف برق توانير گفت: با اجرای طرح جايگزينی كولرهای گازی فرسوده با كولرهای راندمان بالا، مصرف گاز نيروگاه‌ها 2 ميليارد متر مكعب كاهش خواهد يافت.

به‌ گزارش «انرژی امروز» از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، طرح جايگزينی يك ميليون كولر گازی فرسوده، ضمن آزادسازی 2 هزار مگاوات از ظرفيت شبكه در پيك تابستان، 2 ميليارد مترمكعب از گاز مصرفی نيروگاه‌ها را كاهش داده و با افزايش صد درصدی ساخت داخل كولرهای گازی در كشور، جهش توليد و اشتغالزایی گسترده در اين صنعت را به همراه خواهد داشت.

در همين خصوص مسعود خانی مديركل دفتر تامين منابع مالی و مجری طرح‌های بهينه‌سازی مصرف برق توانير در حاشيه برگزاری نمايشگاه بين‌المللی صنعت برق، استفاده از كولرهای گازی در برخی از مناطق گرمسير كشور را روزانه 18 ساعت عنوان کرد و گفت: این میزان استفاده از کولرهای گازی در مناطق گرمسیر طی 9 ماه از سال استمرار دارد و با توجه به مصرف تا 2 برابری برق در كولرهای فرسوده، جايگزينی اين كولرها، بيشترين فرصت صرفه‌جویی به ازای يك تجهيز را به خود اختصاص داده است.

خانی افزود: در اين طرح يك ميليون كولر گازی حاره‌ای ساخت داخل با رتبه انرژی A جايگزين و در مناطق گرم و مرطوب عمدتا جنوبی كشور به‌كار گرفته خواهد شد.

وی با اشاره به تفاوت فناوری كولرهای گازی مناطق حاره‌ای با مناطق معتدل، عمده توليد داخل كولرهای گازی در كشور را خاص مناطق معتدل ذكر كرد و افزود: انتظار می‌رود با اجرای اين طرح، توليد كولرهای حاره‌ای در كشور رونق گرفته و با توجه به تعداد بالای سفارش در اين طرح، توليد كولرهای گازی در كشور به 100 برابر افزايش يابد كه نتیجه آن جهش توليد و اشتغالزایی قابل قبول در اين صنعت است.

مديركل دفتر تامين منابع مالی و مجری طرح‌های بهينه‌سازی مصرف برق توانير، جبران 2 هزار مگاوات از نياز پيك تابستان و 2 ميليارد متر مكعب صرفه‌جویی در مصرف سالانه گاز نيروگاه‌ها را از ديگر مزايای اين طرح برشمرد و در خصوص دلايل تاخير دو ساله اجرای طرح، به درخواست تعديل شاخص‌های عملكردی و رتبه انرژی كولرها از A+ به A از سوی صنعتگران داخلی به جهت تحريم‌ها اشاره كرد كه نهايتا خرداد گذشته ضوابط فنی طرح اصلاح و به تصويب شورای اقتصاد رسيد.

وی افزود: درپی اصلاح و تصويب ضوابط فنی، اواخر شهريور گذشته نسبت به انتشار فراخوان ارزيابی كيفی متقاضيان اقدام كرديم که در وهله نخست، متقاضيان اسناد و مدارك برای احراز توانمندی خود را اعلام می‌كنند و به فهرست كوتاه واجدان شرايط می‌رسيم، سپس فراخوان ارزيابی فنی و بازرگانی را منتشر شده و متقاضيان در اين مرحله پيشنهاد قيمت و شرايط فنی كولر خود را اعلام می‌كنند و پس از انتخاب بهترين گزينه، اجرای بسته نخست برای 100 هزار دستگاه كولر آغاز می‌شود.

خانی ادامه داد: در مجموع 5 تا 10 بسته برای يك ميليون كولر پيش‌بينی شده و كمتر از هر دو ماه يكبار مناقصه برای بسته بعدی برگزار می‌شود و برنده مناقصه 6 ماه فرصت دارد نسبت به آماده سازی مواد اوليه و گسترش خط توليد خود اقدام كند.

وی ادامه داد: با آغاز مرحله زمانبندی توليد و جايگزينی كولرها، طبق مصوبه شورای اقتصاد بايد درصد مشخصی از محصولات برای تعيين و تطبيق استانداردها و شاخص‌های مصرف، به آزمايشگاه ارسال و از صرفه‌جویی آن اطمينان حاصل شود.

مديركل دفتر تامين منابع مالی و مجری طرح‌های بهينه‌سازی مصرف برق توانير افزود: پيش‌بينی می‌كنيم اواخر پاييز، مناقصه بسته اول را جمع‌بندی و اولين قرارداد اوايل زمستان امسال مبادله و قراردادهای بعدی نيز به فاصله حداكثر دو ماه مبادله شود.

وی ابراز اميدواری كرد نصب اولين كولرها همزمان با پيك 1401 آغاز و اجرای كامل طرح طی حدود يك سال به اتمام برسد.

خانی گفت: همزمان با مراحل فوق، ثبت نام از مشتركان داوطلب اجرای طرح آغاز و كولرهای فرسوده پنجره‌ای و درحال كار داوطلبان با كولر اسپيلت نو و استاندارد جايگزين شده و متقاضی فقط يك سوم هزينه كولر را آنهم در اقساط 24 ماهه و همراه با قبض برق خود می‌پردازد و مابقی آن رايگان و از سوی دولت و وزارت نيرو پرداخت می‌شود. سرمايه‌گذار نيز مكلف شده اكيپ‌هایی را برای نصب كولرها تشكيل و آموزش دهد و اصل و فرع سرمايه گذاريش نيز بعد از 18 ماه و در 6 قسط 3 ماهه پرداخت می‌شود.

وی اظهار داشت: توان مصرفی هر كولر جديد 1.6 كيلووات نسبت به كولرهای فرسوده كمتر است كه در مجموع 1600 مگاوات صرفه‌جویی در محل مصرف ايجاد می‌كند (معادل احداث يك نيروگاه 2 هزار مگاواتی) و به همين ميزان نيز از بار شبكه در ايام پيك كاسته می‌شود.

خانی با اشاره به رونق فعاليت آزمايشگاه‌های مرجع با اجرای اين طرح گفت: شركت‌های توزيع برق به عنوان ناظر اجرای قرارداد بر تمامی مراحل كار نظارت دارند و در حال طراحی سامانه و نرم افزارهای خاص برای رصد اين تعداد كولر از محل توليد تا محل نصب و رهگيری مصرف مشتركان برای بررسی نتايج طرح هستيم.

مجری طرح‌های بهينه سازی صنعت برق توانير، مسئله اصلی در اينگونه طرح‌ها را توانمندی بخش خصوصی در سرمايه گذاری عنوان كرد كه نيازمند حمايت و تسهيل فرايندهای اجرایی از سوی ارگان‌های ذی‌ربط مانند وزارت صمت، بانك مركزی و گمرك در فرايندهایی مانند ارايه تسهيلات برای سرمايه در گردش توسط بانك‌ها، كاهش موانع گمركی برای واردات بخش كوچكی از قطعات كولرها و تسريع و تسهيل مجوزهایی مانند افزايش ظرفيت توليد از سوی وزارت صمت است كه هماهنگی‌های لازم نيز در اين خصوص انجام شده است.

خانی تصريح كرد: آنچه برای ما مهم است، حداقل 51 درصد كولرها بايد ساخت داخل باشد كه خوشبختانه ساخت داخل كولرهای گازی در كشورمان از اين ميزان فراتر رفته و به مرز 75 درصد رسيده و فقط 25 درصد داخلی سازی نشده كه يكی از دلايل آن مقياس كوچك توليد است كه با اجرای اين طرح، مقياس توليد به شدت افزايش می‌يابد و می‌تواند محركی برای ساخت داخل 25 درصد باقيمانده تجهيزات اين كولرها در كشور باشد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن