موضوعات داغ

لحظه به لحظه با انتخابات آمریکا،؛ جو بایدن برنده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شد

ترامپ ادعای خود مبنی بر تقلب در انتخابات را تکرار کرد

تحمل چهار روز پرالتهاب برای مردم کشوری که از تقریبا 10 ماه پیش با همه‌گیری ویروس کرونا اقتصادشان بدترین رکود تاریخ کشورشان را تجربه کرده بودند آسان نبود. بیشترین آمار بیکاری پس از جهان‌گیر شدن این ویروس و نابودی مشاغل مختلف، افت شاخص‌های مختلف اقتصادی و سهام و همچنین اوج‌گیری اختلافات فرهنگی و نژادی طی ماه‌های اخیر دغدغه‌های بزرگ مردم آمریکا به شمار می‌‌رفتند. بااین حال بسیاری کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند باوجود خطرات ناشی از سرایت ویروس کرونا، دست کم 150 میلیون نفر در انتخابات ریاست جمهوری 2020 شرکت کنند. اما نحوه‌ رای‌گیری به صورت پستی که برای اولین بار در ایالات متحده انجام می‌شد، از همان ابتدا مورد انتقاد جمهوری‌خواهان و شخص دونالد ترامپ قرار گرفت. او به وضوح از احتمال بروز تقلب در این روش سخن گفت و صبح پنجشنبه به وقت واشینگتن با حضور در میان هوادارانش در کاخ سفید یک بار دیگر این موضوع را علناً مطرح کرد و گفت: «پیروزی را از ما دزدیدند.»

از طرف دیگر جو بایدن که حرف و حدیث‌های زیادی درمورد توانایی‌ او برای انجام وظایف یک رئیس جمهوری از سوی مخالفانش بر سر زبان‌ها بود و متهم شده بود به این که جاده‌صاف‌کن ریاست جمهوری کامالا هریس شده، با کمترین حضور در میان هوادارانش طی روزهای قبل از انتخابات، انجام سخنرانی‌های آنلاین و سکونت در منزلش در ویلمینگتون ایالت دلاویر، همه را به حفظ آرامش و اعتماد به سیستم رای‌گیری دعوت کرد.  او البته در سخنانش طی روزهای پس از انتخابات، از اطمینان به پیروزی‌اش نیز سخن گفت اما تاکید کرد باید تمام آرا شمرده شوند. او خطاب به هوادارانش گفت: «باید به نظام دموکراسی و مدل رای‌گیری در کشورمان اعتماد کنیم.»

قبل از این که رسانه‌های آمریکایی، برای اولین بار در تاریخ این کشور، پخش مستقیم سخنان رئیس جمهوری ایالات متحده را به این دلیل قطع کنند که در آن، بدون ارائه مدرک، از تقلب در انتخابات سخن می‌گفت، منطقه سکونت جو بایدن توسط سرویس مخفی آمریکا که کار حفاظت از مقامات دولتی را برعهده دارد «منطقه پرواز ممنوع» اعلام شد. در زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده، زمانی که از برنده شدن یکی از کاندیداها اطمینان حاصل شود، چنین اقدامی برای حفظ امنیت کاندیدای برنده از سوی سرویس مخفی این کشور انجام می‌شود.

این حرکت به همراه افزایش چشمگیر آرای بایدن در ایالت‌های ویسکانسین، میشیگان، جورجیا و پنسیلوانیا در آخرین روزها و ساعات شمارش آرا، هواداران ترامپ را که از مدت‌ها قبل سخن از احتمال تقلب بر زبان آورده بود، به خیابان‌ها و مراکز شمارش آرا کشاند. طرفداران ترامپ در برخی ایالت‌ها که برتری آرا با آنها بود خواستار توقف شمارش آرا شدند و در ایالت‌هایی که تعداد آرای آنها از کاندیدای رقیب کمتر بود، خواستار ادامه شمارش. در برخی از ایالت‌ها نیز برخوردهایی بین طرفداران دو کاندیدای رقیب پیش آمد که کار با دخالت پلیس ختم به خیر شد.

هرچه جو بایدن با آرامش و حفظ خونسردی، بقیه را نیز به صبر و تحمل دعوت می‌کرد، دونالد ترامپ با طرح این ادعا که برنده انتخابات است و باید شمارش آرا متوقف شود، فضا را متشنج می‌کرد. در نهایت کار به جایی رسید که تقریبا تمام مقامات، سناتورها و نمایندگان حزب جمهوری‌خواه حرکات ترامپ را محکوم کردند و سخنان او را برهم‌زننده امنیت ملی و برخلاف روش معمول کشورداری اعلام کردند.

اکنون نام جو بایدن به عنوان برنده انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا اعلام شده اما برای اطلاع از تعداد دقیق آرا باید روزهای بیشتری صبر کرد. در برخی‌ از ایالت‌ها که نتیجه شمارش آرای آنها اعلام شده، آرایی که تا دوازدهم نوامبر به صورت پستی به حوزه‌های شمارش ارا برسند هم ‌باید شمرده شوند. بعید به نظر می‌رسد شمارش این آرا تغییری در نتیجه کلی برنده  انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ایجاد کند اما چون جزو قوانین ایالتی محسوب می‌شود، باید تا روز آخر برای اطلاع از آمار نهایی آرا صبر پیشه کرد.

پایان شمارش آرا به معنای پایان کار دست‌اندرکاران انتخابات نیست زیرا ایالت‌ها باید شمارش آرا را به صورت رسمی تایید کنند که همین امر دو سه هفته زمان خواهد برد. تیم حقوقی ترامپ در ایالت‌هایی که با اختلاف آرای کم بازنده شده‌اند، درخواست بازشماری خواهد داد. شکایات شخص ترامپ که از هفته‌ها قبل شروع شده اما شکایت‌های تیم حقوقی او را دادگاه‌های ایالتی، فدرال و نهایتا دیوان عالی قضایی این کشور بررسی خواهند کرد. البته تا اینجا شکایت‌های طرح شده توسط تیم حقوقی ترامپ چندان مورد استقبال قضات ایالتی قرار نگرفته است.

اما استراتژی ترامپ برای برگرداندن ورق به نفع خودش چیست؟

بیشترین تمرکز تیم وکلای او بر این خواهد بود که به هر صورت که شده آرای پستی را ابطال کنند. آنها نهایت تلاش خود را خواهند کرد که مو از ماست بیرون بکشند و تا همین لحظه پرونده‌های زیادی در دادگاه‌های ایالتی تشکیل داده‌اند. درصورتی که بتوانند کار را به دیوان عالی قضایی ایالات متحده بکشانند باید انتظار تغییر نتیجه آرای برخی ایالت‌ها را داشت اما بعید است چنین تغییراتی منجر به هشت ساله شدن دوران ریاست جمهوری ترامپ شود.

مورد جدید هریس

کامالا هریس به عنوان اولین زن سیاهپوست معاون رئیس جمهوری آمریکا تاریخ‌ساز شد. ایالات متحده پس از ماه‌ها درگیری‌های نژادی و کشته شدن برونا تیلور در کنتاکی و جورج فلوید در مینیاپولیس به شدت نیازمند چنین دستاوردی بود. سناتور ایالت کالیفرنیا همچنین اولین فرد از نژاد دورگه آسیایی – آمریکای جنوبی است که به عنوان معاون ریاست جمهوری انتخاب شده است. او چهار سال پس از شکست هیلاری کلینتون در انتخابات ریاست جمهوری، به بالاترین مقامی که تا به حال یک زن در دولت آمریکا رسیده، در دولت جو بایدن رسیده است.



20:38 شنبه؛ نامزدها کجا بودند و چه کردند

جو بایدن صبح شنبه را همراه با خانواده و گروه مشاورانش در منزل خود واقع در ویلمینگتون ایالت دلاویر گذراند.

دونالد ترامپ هم با یک بادگیر و کلاه سفید به همراه کفش‌های گلف، کاخ سفید را به مقصد باشگاه گلف خود واقع در ویرجینیا  ترک کرد. او ادعای تقلب در انتخابات را در حساب توییتری خود تکرار کرد اما به سرعت توسط این شبکه اجتماعی به عنوان یک پیغام‌ گمراه‌کننده معرفی شد.

20:05 شنبه؛ جو بایدن برنده انتخابات در ایالت پنسیلوانیا و رئیس جمهوری جدید آمریکا شد

خبرگزاری رویترز اعلام کرد جو بایدن، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری ایالت متحده، پس از اتمام شمارش آرا در ایالت پنسیلوانیا برنده اعلام شد. به این ترتیب او با کسب 273 رای الکتورال رئیس جمهوری بعدی آمریکا خواهد بود.

بنا به اعلام شبکه خبری فاکس‌نیوز بایدن با کسب 49.7 درصد (3.345.906 رای) برنده انتخابات این ایالت شد و دونالد ترامپ با کسب 49.2 درصد (3.311.448 رای) با نیم‌درصد اختلاف رقابت را به باین واگذار کرد. اما شبکه خبری سی‌ان‌ان تعداد آرای بایدن را 3.345.724 و آرای ترامپ را 3.311.710 رای اعلام کرده است. این شبکه ضمن حفظ اختلاف نیم‌درصدی دو کاندیدا، 49.6 درصد از آرای این ایالت را به بایدن و 49.1 درصد از آرا را نیز به ترامپ اختصاص داده است.

12:37 شنبه؛ اعلام آمادگی بایدن برای در دست گرفتن قدرت

به گزارش آسوشیتدپرس جو بایدن اعلام کرد اگرچه هنوز پیروزی‌اش در شمارش آرا به صورت رسمی اعلام نشده اما در حال آماده‌سازی خود به عنوان رئیس جمهوری منتخب ایالت متحده است. او گفت: «می‌خواهم مردم بدانند که ما منتظر اتمام شمارش آرا نیستیم. از نظر ما کار انتخابات تمام شده است.»

بایدن خاطرنشان کرد طی هفته‌ گذشته او و معاونش کامالا هریس هر روز جلساتی درمورد چگونگی مقابله با گسترش ویروس کرونا و وضعیت اقتصادی کشور برگزار کرده‌اند و برگزاری این جلسات ادامه خواهد داشت.

او با اشاره به این که حدود 240.000 نفر طی این همه‌گیری جان خود را از دست داده‌اند گفت: «می‌خواهم خانواده کسانی که بر اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند، بدانند تنها نیستند.»

او با خطاب قرار دادن شهروندانی که به خاطر رکود اقتصادی ناشی از گسترش بیماری کووید 19 بیکار شده‌اند و برای پرداخت اجاره یا خرید مواد غذایی با مشکل مواجه شده‌اند گفت: «تمام فکر ما معطوف به شماست و دیگر وقتی برای تلف کردن در جنگ‌ بین احزاب نداریم.»

12:21 شنبه؛ برتری نیم‌درصدی بایدن بر ترامپ در پنسیلوانیا

گزارش خبرگزاری رویترز از ایالت پنسیلوانیا حاکی از برتری نیم‌درصدی جو بایدن بر دونالد ترامپ است.

براساس گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان در حال حاضر 96 درصد از آرای پنسیلوانیا شمارش شده که آرای جو بایدن در این ایالت 3.336.887 رای (49.6 درصد) و آرای دونالد ترامپ 3.308.054 رای(49.1 درصد) است. آمار شبکه خبری سی‌ان‌ان با شبکه خبری فاکس‌نیوز یک‌دهم درصد فرق دارد. فاکس‌نیوز گزارش کرده که بایدن با کسب 3.337.069 رای 49.6 درصد آرا را به خود اختصاص داده و ترامپ با کسب 3.308.192 رای 49.2 درصد آرا را از آن خود کرده است.

باتوجه به این که جو بایدن تاکنون 253 رای الکتورال را به صورت قطعی کسب کرده، درصورت برنده شدن در این ایالت و گذر از مرز 270 رای الکتورال، رسماً به عنوان رئیس جمهوری آینده ایالات متحده معرفی خواهد شد و نیازی به رای دیگر ایالت‌ها نخواهد داشت.

 

08:35 شنبه؛ رکوردهای ثبت شده در این انتخابات

قبل از شروع انتخابات پیش‌بینی‌هایی مبنی بر حضور 150 میلیون نفر در رای‌گیری اعلام شده بود اما براساس گزارش خبرگزاری رویترز آرای اخذ شده هم‌اکنون به حدود 145 میلیون رای رسیده است.

با این حال در انتخابات امسال ریاست جمهوری آمریکا رکوردهای زیادی ثبت شدند؛ 1- تعداد رای‌دهندگان 2- تعداد آرای هرکدام از نامزدها که قبل از اعلام آمار نهایی و در حالی که شمارش آرا هنوز در جریان است از تمام کاندیداهای قبلی حاضر در انتخابات پیشی گرفته‌اند 3- دونالد ترامپ در حال حاضر 3 میلیون رای بیشتر از سال 2016 که برنده انتخابات شد به دست آورده‌ است.

07:12 شنبه؛ ادامه جنگ لفظی ترامپ و بایدن

شبکه خبری اسکای نیوز اعلام کرد جو بایدن، نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، مدعی شده با بیش از 300 رای الکتورال برنده این انتخابات خواهد شد. هم‌اکنون بایدن با کسب حدود 74 میلیون رای و 253 رای الکتورال جلوتر از دونالد ترامپ است که اندکی بیش از 70 میلیون رای و 214 رای الکتورال به دست آورده است. تفاوت آرای این دو نامزد حدود 4 میلیون رای است اما براساس قوانین داخلی ایالت جورجیا و به دلیل فاصله نیم‌درصدی تعداد آرای دو رقیب، آرای این ایالت در حال بازشماری است.

براساس گزارش اسکای نیوز، بایدن در حساب توییتر خود نوشت: «برای ما اعداد کاملا واضح و روشن است. دیوار آبی را از نو ساخته‌ایم و در این رقابت پیروز شده‌ایم. به آقای ترامپ هم اطمینان می‌دهم آرای او شمرده خواهد شد.» دیوار آبی اشاره به 3 ایالت میشیگان، پنسیلوانیا و ویسکانسین دارد که در انتخابات سال 2016 دونالد ترامپ در آنها برنده شده بود.

دونالد ترامپ هم شب گذشته بار دیگر اعلام کرد روال قانونی برای بازشماری آرا در ایالت‌های مورد اختلاف را پیگیری خواهد کرد.

در حال حاضر شمارش آرا در ایالت‌های کارولینای شمالی، نوادا، آریزونا و آلاسکا همچنان ادمه دارد که جو بایدن در ایالت‌های نوادا و آریزونا و دونالد ترامپ در ایالت‌های آلاسکا و کارولینای شمالی پیشتاز هستند. بایدن در ایالت‌های پنسیلوانیا و جورجیا نیز پیشتاز بود اما اعلام نتایج قطعی در جورجیا تا پس از بازشماری آرا به تعویق افتاده و احتمال شمارش مجدد آرای پنسیلوانیا نیز وجود دارد.



23:20 جمعه؛ بازشماری آرا در جورجیا، رد درخواست جمهوری‌خواهان در پنسیلوانیا

پس از این که اعلام شد آرای ایالت جورجیا مجدداً شمارش خواهد شد، درخواست نمایندگان حزب جمهوری‌خواه در ایالت پنسیلوانیا مبنی بر جداسازی و خارج کردن رای‌های ارسالی از طریق پست که روز بعد از شروع شمارش آرا به حوزه‌های رای‌شماری رسیده بودند توسط دادگاه ایالتی پنسیلوانیا رد شد.

20:40 جمعه؛ برتری بایدن در آریزونا، پنسیلوانیا و نوادا

به گزارش آسوشیتدپرس برتری بیش از 60.000 رایی جو بایدن بر دونالد ترامپ در ایالت آریزونا به 43.779 رای کاهش یافت اما در نوادا تقریبا دوبرابر شد و به 20.552 رای رسید. براساس همین گزارش بنا به اعلام مسئولان ایالت پنسیلوانیا، آرای برخی از مناطق این ایالت بازشماری خواهد شد. آخرین آمار تایید شده از آرای پنسیلوانیا حاکی از کسب 3,295,319 رای به نفع جو بایدن (49.5 درصد) و 3,289,725 رای به نفع دونالد ترامپ (49.4 درصد) بود که حکایت از برتری بایدن با 9,746 رای بیشتر در برابر ترامپ داشت.

در جورجیا نیز هرکدام از دو نامزد 49.4 درصد از آرا را به خود اختصاص داده‌اند اما در شمارش تک تک آرا دونالد ترامپ با 2,448,570 رای عقب‌تر از جو بایدن با 2,450,154 رای قرار دارد. براساس اعلام مسئولان ایالت جورجیا هنوز 4.169 برگه رای دیگر برای شمارش باقی مانده است.

در حال حاضر تنها ایالتی که آرای ترامپ در آن اندکی بیشتر از جو بایدن گزارش شده، کارولینای شمالی است. او در شمارش آرا در آلاسکا نیز پیشتاز است اما این ایالت تنها 3 رای الکتورال دارد.

18:25 جمعه؛ بایدن در پنسیلوانیا هم از ترامپ پیش افتاد

بنا به اعلام خبرگزاری رویترز و شبکه خبری فاکس‌نیوز، جو بایدن در ایالت پنسیلوانیا با 3.297.614 رای 49.5 درصد از آرای شمارش شده را به خود اختصاص داده و یک‌دهم درصد از دونالد ترامپ که با کسب 3.290.788 رای، 49.4 درصد از آرای اخذ شده را به خود اختصاص داده، جلو افتاده است.

14:05 جمعه؛ شمارش آرای جورجیا کماکان روی 99 درصد

از حدود 12 ساعت پیش شمارش آرای ایالت جورجیا طبق اعلام خبرگزاری‌های آسوشیتدپرس و رویترز به 99 درصد رسیده بود. شمارش یک درصد باقیمانده تاکنون باعث شده فاصله بین نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریکا کم و کمتر شود. نهایتاً بایدن با 1.096 رای از ترامپ در این ایالت پیشی گرفت اما کماکان 99 درصد از آرای جورجیا شمارش شده و برای مشخص شدن کاندیدای برنده این ایالت فعلا باید صبور بود.

نگاهی به برندگان این ایالت نشان می‌دهد طی 7 انتخابات گذشته 4 بار برنده این ایالت به ریاست جمهوری ایالات متحده رسیده و 3 بار بازنده شده است. در سال 1992 بیل کلینتون برنده انتخابات جورجیا شد (دموکرات، برنده)، در سال 1996 باب دال (جمهوری‌خواه، بازنده)، در سال‌های 2000 و 2004 جرج بوش پسر (جمهوری‌خواه، برنده)، در سال 2008 جان مک‌کین (جمهوری‌خواه، بازنده)، در سال 2012 میت رامنی (جمهوری‌خواه، بازنده) و در سال 2016 دونالد ترامپ (جمهوری‌خواه) که نهایتا برنده‌ انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شد.

12:57 جمعه؛ بایدن در جورجیا جلو افتاد

 

شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز گزارش کرد در آخرین مراحل شمارش آرا در ایالت جورجیا، جو بایدن 917 رای بیشتر از دونالد ترامپ بیشتر به خود اختصاص داده است. در حال حاضر هر دو نامزد 49.4 درصد از آرای این ایالت را به خود اختصاص داده‌اند اما این شبکه تعداد آرای جو بایدن را 2.449.371 و شمار آرای دونالد ترامپ را 2.448.454 رای اعلام کرد.

دقایقی بعد خبرگزاری رویترز و شبکه خبری سی‌ان‌ان نیز این خبر را تایید کردند.

12:15 جمعه؛ فاصله ترامپ و بایدن در جورجیا به 463 رای رسید

شبکه خبری سی‌ان‌ان گزارش کرد فاصله بین آرای ترامپ و بایدن در ایالت جورجیا کماکان در حال کمتر شدن است و جو بایدن فقط 463 رای در این ایالت از دونالد ترامپ عقب‌تر است. بنا به گزارش سی‌ان‌ان احتمال برنده شدن بایدن در جورجیا قوت گرفته است.

10:48 جمعه؛ فاصله آرای بایدن با ترامپ در جورجیا باز هم کمتر شد

بنابه گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان برتری آرای دونالد ترامپ بر جو بایدن در ایالت جورجیا به حدود 665 رای رسیده و دو رقیب هرکدام تقریبا 49.4 درصد از آرای این ایالت را به خود اختصاص داده‌اند. هم‌اکنون تعداد آرای دونالد ترامپ در جورجیا 2,448,183 رای معادل 49.39درصد و تعداد آرای جو بایدن در همین ایالت 4,957,056 رای معادل 49.37درصد است.

در ایالت پنسیلوانیا فعلا آرای دونالد ترامپ حدود 18.000 رای بیشتر از آرای جو بایدن است.

09:19 جمعه؛ کاهش لحظه به لحظه فاصله بایدن با ترامپ در جورجیا

از صبح امروز به وقت تهران برتری 26.000 رایی ترامپ بر بایدن ابتدا به 24.500 رای کاهش یافت، سپس به 20.000 رسید و هم‌اکنون ترامپ فقط 1.709 رای از بایدن جلوتر است. تا این لحظه هیچ‌یک از خبرگزاری‌ها یا شبکه‌های معتبر، گزارشی مبنی اعلام قطعی برنده انتخابات در ایالت جورجیا منتشر نکرده‌اند. تاکنون شمارش 99 درصد از آرای ایالت جورجیا انجام شده است.

08:25 جمعه؛ رقابت شانه به شانه در جورجیا، برتری ترامپ در پنسیلوانیا و کارولینای شمالی

به گزارش خبرگزاری رویترز تا این لحظه 99 درصد از آرای ایالت جورجیا شمارش شده که هر دو نامزد با اختصاص 49.4 درصد از آرای ماخوذه به طور مساوی آرای این ایالت را بین خود تقسیم کرده‌اند اما ترامپ با تعداد بسیار کمی رای بیشتر، بالاتر از بایدن ایستاده و احتمال برنده شدنش در این ایالت بیشتر است.

براساس همین گزارش در دو ایالت پنسیلوانیا و کارولینای شمالی کار شمارش 95 درصد از آرا به اتمام رسیده و در هر دو ایالت دونالد ترامپ پیشتاز است. او در پنسیلوانیا تاکنون 49.5 درصد از آرای شمارش شده را به خود اختصاص داده و سهم بایدن از آرای این ایالت 49.2 درصد بوده است. در کارولینای شمالی نیز ترامپ با اختصاص دادن 50 درصد از آرا از بایدن که 48.6 درصد آرا را به خود اختصاص داده جلوتر است.

با شمارش 89 درصد از آرای ایالت نوادا جو بایدن با کسب 49.4 درصد از کل آرا جلوتر از ترامپ با 48.5 درصد است. در آریزونا نیز شمارش آرا ادامه دارد. اینجا نیز بایدن پس از شمردن 90 درصد از آرای این ایالت با اختصاص 50.1 درصد از کل آرا از ترامپ که 48.5 درصد آرا را کسب کرده جلوتر است.

اما در آلاسکا شمارش آرا کماکان روی 56 درصد متوقف مانده و ترامپ با کسب 62.9 درصد از آرای این ایالت بسیار جلوتر از بایدن است که فقط 33 درصد از رای مردم آلاسکا را به خود اختصاص داده است.

07:33 جمعه؛ رکوردشکنی هر دو کاندیدا

تا این لحظه در انتخابات آمریکا 143.356.984 رای شمارش شده که حضور این تعداد رای‌دهنده در طول تاریخ ایالات متحده بی‌سابقه بوده است. از این تعداد 73,716,018 رای معادی 50.5 درصد کل آرا به نفع جو بایدن و 69,645,113 رای معادل 47.7 درصد کل آرا به نفع دونالد ترامپ به صندوق‌ها ریخته شده یا از طریق پست ارسال شده است. اما این کل قضیه نیست. جو بایدن در میان تمامی نامزدهای اتنخابات ریاست جمهوری در تاریخ آمریکا بیشترین رای را به خود اختصاص داده است.

شمارش آرای انتخابات فعلی کماکان ادامه دارد و ردیف‌های اول و دوم این جدول را هم دو کاندیدای این انتخابات در اختیار دارند. به همین دلیل طی ساعات و روزهای آینده تعداد آرای بایدن و ترامپ افزایش می‌یابد و درصد آرای اختصاص یافته به این دو کاندیدا نیز تغییر خواهد کرد.

ردیفسال برگزاری اتنخاباتنام کاندیداگرایش سیاسیتعداد رایدرصد از کل آرا
12020جو بایدندموکرات73,716,018 50.5 درصد
22020دونالد ترامپجمهوری‌خواه69,645,11347.7 درصد
32008باراک اوبامادموکرات69,498,51652.9 درصد
42012باراک اوبامادموکرات65,915,79551.06 درصد
52016هیلاری کلینتوندموکرات
65,853,514
48.18 درصد

07:12 جمعه؛ مواضع نامزدها تغییری نکرده

ترامپ از ماه‌ها قبل از برگزاری انتخابات نسبت به صحت آرای پستی و نحوه برگزاری این انتخابات تردیدهای خود را ابراز کرده بود و احتمال تقلب در این روش را بالا می‌دانست. او بامداد چهارشنبه به وقت آمریکا با حضور در میان هوادارانش ادعای خود را که فعلا مدرکی برای صحت آن ارائه نکرده، تکرار کرد. خود ترامپ از لحظه ورود به کاخ سفید در ژانویه 2017 از سوی دموکرات‌ها متهم به فساد مالی شده بود اما دموکرات‌ها تاکنون مدرکی مبنی بر فساد مالی ترامپ ارائه نکرده‌اند. ترامپ چنین ادعایی را سال 2016 هم مطرح کرده بود اما آن زمان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری بود و الان به عنوان رئیس جمهوری ایالات متحده مدعی تقلب در انتخابات شده است.

از طرف دیگر جو بایدن دیروز با حضوری کوتاه مدت در میان خبرنگاران ضمن اشاره تلویحی به برنده شدنش اعلام کرد: «صبور باشید و منتظر اتمام شمارش آرا بمانید. مطمئن باشید غیر از رای مردم آمریکا هیچ‌کس و هیچ‌چیزی نمی‌تواند رئیس جمهوری ایالات متحده را انتخاب کند.» بایدن در حال حاضر در موقعیت بسیار خوبی قرار دارد. او با پیروزی در ایالت‌های میشیگان و ویسکانسین و درصورت قطعی شدن پیروزی‌اش در ایالت آریزونا فقط به 6 رای الکتورال دیگر نیاز دارد تا به عنوان رئیس جمهوری آینده ایالات متحده از اول ژانویه 2021 راهی کاخ سفید شود. به این ترتیب از بین ایالت‌های پنسیلوانیا (با 20 رای)، کارولینای شمالی (با 15 رای)، جورجیا (با 16 رای)، نوادا (با 6 رای) و آلاسکا (با 3 رای) او اگر به جز نوادا، در تمام ایالت‌های دیگر هم به ترامپ ببازد، در این انتخابات پیروز خواهد شد.

05:28 جمعه؛ رویترز کوتاه آمد

پس از قطعیت یافتن نتایج انتخابات در ایالت ویسکانسین، خرگزاری رویترز تعداد آرای الکتورال جو بایدن را که تا ساعاتی قبل در سایت 234 رای درج کرده بود به 253 رای افزایش داد. خبرگزاری آسوشیتدپرس شمار آرای الکتورال بایدن را 264، شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان 253  و شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز 264 رای اعلام کرده‌اند.

00:28 جمعه؛ پرواز ممنوع!

محل سکونت جو بایدن، واقع در ویلمینگتون ایالت دلاویر، از سوی مقامات ایالتی به عنوان «منطقه پرواز ممنوع» اعلام شد.



23:38 پنجشنبه؛ رقابت پایاپای ترامپ و بایدن در جورجیا

در ایالت جورجیا شمارش آرا به پایان خود نزدیک شده و تنها حدود 50 هزار رای برای شمارش باقی مانده است. در حال حاضر ترامپ با نیم‌درصد پیشی گرفتن از بایدن حدود 13 هزار رای از او بیشتر دارد، اما هنوز نمی‌توان او را برنده نهایی  این ایالت دانست.

براساس گفته‌های فرماندار جورجیا شمارش کامل آرای اخذ شده ممکن است تا ده روز بعد از اعلام نتایج اولیه طول بکشد.

21:55 پنجشنبه؛ رد شکایت تیم حقوقی ترامپ در میشیگان

پس از رد شدن درخواست تیم حقوقی دونالد ترامپ مبنی بر توقف شمارش آرا در جورجیا، درخواست تیم حقوقی ترامپ در ایالت میشیگان با همین مضمون نیز رد شد. وکلای حاضر در تیم‌های مختلف حقوقی ترامپ برعکس ایالت میشیگان،‌ خواستار ادامه شمارش آرا در ایالت نوادا هستند.

21:40 پنجشنبه؛ اعلام نتایج ایالت نوادا به فردا موکول شد

جو گلوریا، مسئول ثبت آرا در منطقه کلارک کانتی ایالت نوادا اعلام کرد به دلیل نرسیدن برخی از آرای پستی به حوزه‌های شمارش رای، زمان‌بر بودن بررسی اصالت آرای اخذ شده و همچنین کسب اطمینان از این که کسی در دو منطقه رای نداده باشد، اعلام نتایج این منطقه و به طور کلی ایالت نوادا به فردا موکول شده است. گلوریا اعلام کرد: «درصورتی که نتوانیم فردا نتایج را به طور کامل اعلام کنیم، ممکن است اعلام نتیجه قطعی حتی تا یکشنبه طول بکشد.» در حال حاضر 77 درصد از آرای ایالت نوادا شمارش شده و هر دو نامزد با 49 درصد شانسی مساوی برای برنده شدن در این ایالت دارند.

21:01 پنجشنبه؛ کدام ایالت، کدام نامزد؟

تاکنون 140.409.865 رای در 50 ایالت آمریکا شمرده شده که از این تعداد جو بایدن با کسب 72,081,184 رای 50.5 درصد آرا را به خود اختصاص داده و دونالد ترامپ با کسب 68,328,681 رای 47.9 درصد از آرای ماخوذه را کسب کرده است.

شمارش 92 درصد از آرای ایالت پنسیلوانیا، 95 درصد از آرای ایالت کارولینای شمالی، 98 درصد از آرای ایالت جورجیا، 56 درصد از آرای ایالت آلاسکا، 88 درصد از آرای ایالت نوادا و 86 درصد از آرای ایالت آریزونا تاکنون به پایان رسیده که برتری در پنسیلوانیا، کارولینای شمالی، جورجیا و آلاسکا با دونالد ترامپ است. جو بایدن در ایالت‌های آریزونا و نوادا از ترامپ جلوتر است.

20:12 پنجشنبه؛ شکایت وکلای ترامپ در جورجیا رد شد

قاضی دادگاهی که که وکلای دونالد ترامپ پرونده شکایت علیه نحوه رای‌گیری و شمارش آرا در جورجیا را در آنجا تنظیم کرده بودند، شکایت وکلای رئیس جمهوری فعلی آمریکا را رد کرد. به این ترتیب پرونده شکایت در جورجیا قبل از باز شدن مختومه اعلام شد.

15:19 پنجشنبه؛ آیا ترامپ در آریزونا شانس می‌آورد؟

از دیروز خبرگزاری آسوشیتدپرس و شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز، باوجود به اتمام نرسیدن شمارش آرا در ایالت آریزونا، براساس محاسبات خود جو بایدن را برنده این ایالت معرفی کرده‌اند و تا این لحظه هم 11 رای الکتورال این ایالت را به بایدن اختصاص داده‌اند. درسمت دیگر خبرگزاری رویترز و شبکه خبری سی‌ان‌ان هنوز برنده آریزونا را اعلام نکرده‌اند.

شمارش آرا در یکی از حوزه‌های رای‌گیری در ماری‌کوپا (آریزونا)

با این حال هنوز 460 هزار رای شمارش نشده باقی مانده و باتوجه به عقب ماندن 2.4 درصدی ترامپ از بایدن در آریزونا، او برای برنده شدن در این ایالت احتیاج به حداقل 60 درصد از این آرا (حدود 276 هزار رای) دارد. غالب آرای شمارش نشده مربوط به منطقه ماری‌کوپا در این ایالت است. آیا پس از بدشانسی‌های پی در پی در ایالت‌های مین، میشیگان و ویسکانسین، این بار بخت با ترامپ یار خواهد بود؟

وکلای دونالد ترامپ شکایت جدیدی درمورد نحوه شمارش آرا به دادگاه عالی ایالت نوادا ارائه کردند.

13.12 پنجشنبه؛ برتری نسبی ترامپ بر بایدن در ایالت‌های باقیمانده غیر از نوادا

براساس گزارش رویترز، در میان ایالت‌هایی که هنوز شمارش آرا در آنها جریان دارد در پنسیلوانیا حدود 89 درصد آرا شمارش شده که از این تعداد 50.7 درصد متعلق به ترامپ است و 48.1 درصد نیز به بایدن اختصاص دارد. در کارولینای شمالی شمارش 95 درصد از آرا به  اتمام رسیده که از این تعداد 50.1 درصد به ترامپ رای داده‌اند و 48.7 درصد نیز به بایدن. در جورجیا کار شمارش 95 درصد از آرا انجام شده که از این تعداد 49.6 درصد به ترامپ و 49.1 درصد نیز به بایدن رای داده‌اند. 86 درصد از آرای ایالت نوادا شمارش شده که 49.3 درصد متعلق به بایدن است و 48.7 درصد نیز اختصاص به ترامپ دارد. در آلاسکا کار شمارش 56 درصد از آرا به اتمام رسیده که 62.9 درصد به ترامپ و 33 درصد نیز به بایدن اختصاص دارد.

شمارش آرای پستی زمان‌بر است و در برخی از ایالت‌ها طی یک ساعت حداکثر 10 هزار رای شمارش می‌شود

در گزارش خبرگزاری رویترز، برخلاف دیگر خبرگزاری‌ها، شمارش آرا در ایالت‌های ویسکانسین و آریزونا هنوز جریان دارد و به اتمام نرسیده است. خبرگزاری آسوشیتدپرس و شبکه‌های خبری فاکس‌نیوز و سی‌ان‌ان، جو بایدن را برنده شمارش آرای این دو ایالت اعلام کرده‌اند.

11:09 پنجشنبه؛ شروع اعتراضات در شهرهای مختلف

اخبار زیادی درمورد تجمع هواداران ترامپ در اعتراض به نحوه شمارش آرا در آریزونا و میشیگان منتشر شده است.

بامداد چهارشنبه ترامپ در کاخ سفید میان هوادارانش خود را پیروز انتخابات اعلام کرد و از روش شمارش آرا در ایالت‌هایی که آرای پستی زیادی دارند انتقاد کرد. پس از باخت او در ایالت‌های میشیگان و ویسکانسین صدها نفر از هوادارانش در شهرهای دیترویت و فونیکس ایالت میشیگان و شهرهای مختلف آریزونا در اعتراض به نحوه شمارش آرا در مراکز شمارش رای و خیابان‌ها حاضر شدند.

تجمع معترضان به نتیجه انتخابات در یکی از مراکز شمارش آرا در دیترویت (میشیگان)

تجمع هواداران ترامپ در اعتراض به نحوه شمارش آرا در دیترویت (میشیگان) به گزارش آسوشیتدپرس پل گوسار، نماینده جمهوریخواه آریزونا نیز با حضور در  میان معترضان شهر ماریکوپا در این ایالت حاضر شد و گفت: «اجازه نمی‌دهیم رای ما را به سرقت ببرند.» معترضان در آریزونا و میشیگان همچنین شبکه تلویزیونی فاکس نیوز را به پخش اخبار جعلی متهم کردند.

در همین حال از نیویورک تا سیاتل نیز هزاران معترض با حضور در خیابان خواستار شمارش دقیق آرا شدند. طرفداران ترامپ خواستار جلوگیری از شمارش آرایی شدند که دیرتر از وقت قانونی به دست شمارش‌گرها رسیده‌اند. از طرف دیگر هواداران بایدن خواستار شمارش تمامی آرای پستی شده‌اند که فاصله بایدن و ترامپ را در ایالت‌های باقیمانده کمتر کند. در پورتلند که از ماه‌ها پیش صحنه تظاهرات مردم بوده نیز معترضان به روش رای‌گیری و طول کشیدن شمارش آرا در خیابان‌ها حاضر شدند. گزارش‌هایی از برگزاری تجمعات اعتراضی مشابهی نیز در شهرهای لس‌آنجلس، هیوستون، پیتزبورگ، مینیاپولیس و سن‌دیگو منتشر شده است.

دانا ناسل، دادستان کل میشیگان که اعتراض به نحوه شمارش آرا در آنجا شدیدتر از دیگر ایالت‌هاست، با حضور در میان مردم معترض، به طرفداران هر دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: «به شما اطمینان می‌دهم تمام آرا به صورت دقیق و عادلانه شمارش شده‌اند.»

تظاهرات معترضان در آریزونا

08:43 پنجشنبه؛ بایدن در یک قدمی کاخ سفید

جو بایدن برنده ایالت‌های میشیگان و ویسکانسین شد و بخشی از «دیوار آبی» را که دموکرات‌ها 4 سال پیش از دست داده بودند، پس گرفت. به این ترتیب او در کمترین فاصله با کاخ سفید قرار گرفته است. از دست دادن میشیگان و ویسکانسین که در شمارش اولیه، آرای هر دو به نفع ترامپ بود، کار را برای دونالد ترامپ به شدت سخت کرده است.

در حال حاضر هیچ یک از دو کاندیدا 270 رای مورد نیاز خود را کسب نکرده‌اند اما آسوشیتدپرس اعلام کرده بایدن درحال حاضر 264 رای الکتورال دارد و برای اعلام پیروزی در انتخابات تنها نیاز به کسب 6 رای دیگر دارد. یعنی فقط کافی است او در نوادا که 6 رای الکتورال دارد، برنده شود تا به عنوان رئیس جمهوری بعدی  ایالات متحده انتخاب شود.

از طرف دیگر دونالد ترامپ برای آغاز دومین دوره ریاست جمهوری خود، باید در ایالت‌های کارولینای شمالی، جورجیا، پنسیلوانیا و نوادا به پیروزی برسد. در این صورت اگر بایدن هر 3 رای الکتورال آلاسکا را هم به دست بیاورد برای حضورش در کاخ سفید کافی نخواهد بود.

همچنین ساعاتی پیش درخواستی از سوی ستاد انتخاباتی ترامپ مبنی بر توقف شمارش آرا در ایالت جورجیا به دادگاه عالی این ایالت ارائه شد.

جو بایدن با کسب بیش از 71 میلیون رأی، بیشترین رای یک نامزد ریاست جمهوری را در تاریخ آمریکا به دست آورده است. او در یک کنفرانس خبری که همراه با کامالا هریس برگزار کرده بود گفت: «حالا انتظار من این است که در انتخابات پیروز شویم. در این صورت هیچ ایالت قرمز یا آبی در آمریکا نخواهیم داشت؛ فقط ایالات متحده آمریکا. »

01:12 پنجشنبه؛ تردید درمورد تعداد  آرای بایدن 

بنا به گزارش آسوشیتدپرس تیم حقوقی ترامپ مجددا اعلام کرد خواستار تحقیق درمورد چگونگی روند شمارش آرا در میشیگان شده است. وکلای ترامپ همچنین از نحوه رای‌گیری در پنسیلوانیا نیز به دادگاه عالی این ایالت شکایت خواهد کرد.

اگر برنده شدن بایدن در ایالت آریزونا را قطعی در نظر بگیریم، کار شمارش آرا در ایالت‌های آلاسکا، جورجیا، کارولینای شمالی، نوادا و پنسیلوانیا باقی مانده که مشخص‌کننده رئیس جمهوری آینده ایالات متحده خواهد بود.

شبکه خبری فاکس ‌نیوز در آخرین خبر خود تعداد آرای الکتورال جو بایدن را 264 رای اعلام کرد. شبکه خبری سی‌ان‌ان 253 رای و خبرگزاری رویترز نیز تعداد آرای الکتورال جو بایدن را 243 رای اعلام کرد.

سمت راست آمار خبرگزاری رویترز، سمت چپ بالا آمار فاکس نیوز و سمت چپ پایین آمار شبکه خبری سی‌ان‌ان

00:45 پنجشنبه؛ بایدن یک قدم دیگر به ریاست جمهوری نزدیک‌تر شد

45 دقیقه از شروع پنجشنبه به وقت تهران گذشته بود که خبرگزاری رویترز پیروزی بایدن در ایالت میشیگان را نیز تایید کرد اما هنوز برنده شدن بایدن در ویسکانسین مورد تایید این خبرگزاری قرار نگرفته است. در حال حاضر براساس گزارش رویترز، جو بایدن دارای 243 رای الکتورال است اما فاکس‌نیوز 248، سی‌ان‌ان 253 و آسوشیتدپرس 248 رای الکتورال را برای بایدن تایید کرده‌اند. در حال حاضر جو بایدن تنها نیاز به 22 رای الکتورال دیگر برای برنده شدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دارد. ترامپ کماکان صاحب 214 رای الکتورال است.



22:45 چهارشنبه؛ بایدن ویسکانسین را هم تسخیر کرد

براساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس و شبکه خبری سی‌ان‌ان، جو بایدن برنده انتخابات ایالت ویسکانسین شد. به این ترتیب 10 رای الکتورال دیگر به آرای بایدن اضافه شد.

در حال حاضر براساس گزارش خبرگزاری‌های و شبکه‌های مختلف، تعداد آرای الکتورال دو نامزد انتخابات به این شرح است:

رویترز: بایدن 227 – ترامپ 214

آسوشیتدپرس: بایدن 248 – ترامپ 214. (آسوشیتدپرس بایدن را به عنوان برنده ایالت آریزونا اعلام کرده است)

فاکس‌نیوز: بایدن 248- ترامپ 214 (فاکس‌نیوز هم بایدن را برنده ایالت آریزونا معرفی کرده است)

سی‌ان‌ان: بایدن 237 – ترامپ 213

22:11 چهارشنبه؛ شکایت‌ها شروع شد

تیم حقوقی ترامپ شکایتی علیه نحوه رای‌گیری در ایالت میشیگان به دادگاه عالی این ایالت ارائه کرد و خواستار توقف و شمارش مجدد آرا در ویسکانسین شد.

20:30 چهارشنبه؛ بایدن در ایالت مین هم برنده شد

خبرگزاری رویترز اعلام کرد جو بایدن 3 رای از 4 رای الکتورال ایالت مین را به خود اختصاص داده است. به این ترتیب تعداد آرای الکتورال جو بایدن به 227 رسید.

20:15 چهارشنبه؛ ابهام درمورد نتیجه انتخابات در آریزونا

پس از فاکس‌نیوز، خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز اعلام کرد جو بایدن برنده انتخابات در ایالت آریزونا شده، ضمن این که 3 رای الکتورال از 4 رای ایالت مین را نیز به خود اختصاص داده است. اما خبرگزاری رویترز و شبکه خبری سی‌ان‌ان هنوز این خبر را تایید نکرده‌اند.

17:45 چهارشنبه؛ در ویسکانسین، مین و میشیگان ورق به نفع بایدن برگشت

براساس گزارش خبرگزاری رویترز 97 درصد از آرای ایالت ویسکانسین شمرده شده که در این ایالت جو بایدن با 49.5 درصد از دونالد ترامپ با 48.8 درصد جلوتر است. در ایالت میشیگان نیز ورق به نفع بایدن برگشته و پس از شمارش 90 درصد آرای این ایالت بایدن با 49.3 درصد جلوتر از ترامپ با 49.1 درصد است. در ایالت مین نیز پس از شمارش 73 درصد آرا بایدن با 54.6 درصد جلوتر از ترامپ با 42.3 درصد است.

17:05 چهارشنبه؛ توقف شمارش آرا در نوادا

مقامات ایالت نوادا اعلام کردند روز پنجشنبه ساعت 9 به وقت محلی (20:30 به وقت تهران) نتیجه شمارش آرا را اعلام می‌کنند.

16:35 چهارشنبه؛ فاکس‌نیوز بایدن را برنده ایالت آریزونا اعلام کرد

شبکه خبری فاکس نیوز با اعلام این که شمارش آرای ایالت‌های آریزونا و مین مشخص کرده جو بایدن برنده رای‌گیری‌‌ در این ایالت شده، تعداد آرای الکتورال بایدن را به 238 رای افزایش داد. آسوشیتدپرس و رویترز هنوز چنین خبری را تایید نکرده‌اند.

15:30 چهارشنبه؛ اعلام آمادگی بایدن برای حضور در دادگاه

جو بایدن در ستاد انتخاباتی‌اش در دلاور اعلام کرد تیمی از وکلای مجرب را آماده کرده تا درصورتی که دونالد ترامپ تعیین رئیس جمهوری آینده این کشور را به دیوان عالی قضایی این کشور واگذار کرد،‌ در دادگاه حضور یابند.

14:10 چهارشنبه؛ شمارش آرا در 9 ایالت باقیمانده ادامه دارد

در حال حاضر سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری در 41 ایالت از 50 ایالت آمریکا مشخص شده و شمارش آرای 9 ایالت باقیمانده، سرنوشت رئیس جمهوری 4 سال آینده ایالات متحده را مشخص خواهد کرد. این ایالت‌ها عبارتند از پنسیلوانیا با 20 رای الکتورال، جورجیا با 16 رای الکتورال، میشیگان با 16 رای الکتورال، کارولینای شمالی با 15 رای الکتورال، آریزونا با 11 رای الکتورال، ویسکانسین با 10 رای الکتورال، نوادا با 6 رای الکتورال، مین با 4 رای الکتورال و آلاسکا با 3 رای الکتورال.

در ایالت‌هایی که رنگ آنها آبی کمرنگ است جو بایدن پیشتاز است و در ایالت‌هایی که رنگ آنها قرمز کمرنگ است آرای دونالد ترامپ بیشتر از جو بایدن است.

ایالت‌هایی که هنوز تکلیف نامزد برنده در آنها مشخص نشده.

13:50 چهارشنبه؛ بیش از 133 میلیون رای شمرده شده است

تا این لحظه 133.286.234 رای در ایالت‌های مختلف آمریکا شمرده شده که از این تعداد67,757,579 رای معادل 50 درصد به نفع جو بایدن و 65,530,993 رای معادل 48.4 درصد آرا به نفع دونالد ترامپ بوده است.

13:16 چهارشنبه؛ ویسکانسین آبی کمرنگ شد

پس از شمارش آرای میلواکی، بایدن در ایالت ویسکانسین از ترامپ پیشی گرفت. در حال حاضر پس از شمارش 89 درصد از آرای این ایالت، جو بایدن با 49.3 درصد از ترامپ با 49 درصد جلوتر است.

13:02 چهارشنبه؛ هاوایی به بایدن رای داد

بعد از مدت‌ها بی‌خبری، رای ایالت هاوایی بالاخره اعلام شد و جو بایدن برنده انتخابات در این ایالت شد. به این ترتیب تعداد آرای الکتورال بایدن به 224 رای رسید.

 

11:45 چهارشنبه؛ اخبار دیگر ایالت‌ها

با شمارش حدود 75 درصد از آرای ایالت کلیدی پنسیلوانیا، دونالد ترامپ 75 درصد از آرای این ایالت را به خود اختصاص داده و بایدن حدود 43 درصد. پس از شمارش 25 درصد باقیمانده از آرای این ایالت، نتیجه قطعی رای‌گیری در ایالت زادگاه جو بایدن اعلام خواهد شد.

در میشیگان حدود 71 درصد آرا شمارش شده که ترامپ حدود 53 درصد و بایدن 45.5 درصد از این آرا را به خود اختصاص داده‌اند.

در ویسکانسین پس از شمارش حدود 82 درصد از آرا، ترامپ با اختصاص دادن 51 درصد از آرا به خود، جلوتر از بایدن با حدود 48 درصد از آرای شمارش شده است.

در کارولینای شمالی حدود 95 درصد از آرا شمارش شده که ترامپ با 50.1 درصد جلوتر از بایدن با 48.7 درصد است.

در جورجیا پس از شمارش حدود 92  درصد از آرای اخذ شده، ترامپ با 50.5 درصد جلوتر از بایدن با 48.3 درصد است.

در نوادا پس از شمارش 79 درصد از آرا جو بایدن با اختصاص دادن 50.3 از آرا به خود جلوتر از دونالد ترامپ با 48.3 درصد از آرای شمارش شده است.

در آریزونا نیز پس از شمارش 82 درصد از آرای اخذ شده جو بایدن با اختصاص دادن 51.8 درصد از آرا به خود از ترامپ که 46.8 درصد آرا را به خود اختصاص داده جلو افتاده است.

11:33 چهارشنبه؛ پیش‌بینی برد بایدن در آریزونا

فاکس نیوز و آسوشیدپرس پیش‌بینی کردند که جو بایدن در ایالت آریزونا برنده خواهد شد. درصورت پیروزی بایدن در این ایالت تعداد آرای الکتورال او به 231 رای افزایش می‌یابد.

11:22 چهارشنبه؛ برتری اولیه ترامپ بر بایدن در آلاسکا

گزارش‌های رسیده از ایالت آلاسکا از برتری محسوس ترامپ بر بایدن خبر می‌دهد. براساس گزارش رویترز در حال حاضر با شمارش حدود 30 درصد از آرای این ایالت که 3 رای الکتورال دارد، ترامپ بیش از 60 درصد آرا را به خود اختصاص داده است. رویترز اعلام کرده بایدن در این ایالت حدود 35 درصد از آرای شمارش شده را به خود اختصاص داده است. از نتیجه آرای اخذ شده در ایالت هاوایی همچنان خبری منتشر نشده است.

11:12 چهارشنبه؛ ترامپ اعلام پیروزی کرد

خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرد دونالد ترامپ خواستار دخالت دیوان عالی قضایی ایالات متحده در انتخابات این کشور شده است. او صبح چهارشنبه در کاخ سفید مقابل هوادارانش متعهد شد از قضات دیوان عالی بخواهد در مورد انتخاباتی که «یک تقلب بزرگ علیه ملت ما» خواند تحقیق کنند. ترامپ به هوادارانش گفت: «تا جایی که به من مربوط است ما برنده این انتخابات هستیم. ما می‌خواهیم رای‌گیری متوقف شود. ما خواستار شمارش آرا هستیم و از نظر ما دیگر راي‌گیری نباید انجام شود. فقط شمارش آرا.»

10:49 چهارشنبه؛ رکوردزنی حضور رای‌دهندگان در انتخابات

تا این لحظه 128.527.221 رای در ایالات متحده شمارش شده که از این تعداد 65,111,354 رای (49.8 درصد) به جو بایدن و 63,476,369 رای (48.6 درصد) به دونالد ترامپ اختصاص دارد. شمار رای‌دهندگان آمریکایی رکورد جدیدی برای این کشور ثبت کرده است.

10:35 چهارشنبه؛ برتری کمرنگ ترامپ در ایالت‌های حیاتی

هم‌اکنون برتری بایدن بر ترامپ در ایالت‌های نوادا (با 6 رای الکتورال)، آریزونا (با 11 رای الکتورال) و مین (با 4 رای الکتورال) بر ترامپ ادامه دارد. در سمت دیگر برتری ترامپ بر بایدن در ایالت‌های ویسکانسین (با 10 رای الکتورال)، میشیگان (با 16 رای الکتورال)، پنسیلوانیا (با 20 رای الکتورال)، کارولینای شمالی (با 15 رای الکتورال) و جورجیا (با 16 رای الکتورال) ادامه دارد.

از نتیجه آرا در ایالت‌های آلاسکا (با 3 رای الکتورال) و هاوایی (با 4 رای الکتورال) تاکنون خبری منتشر نشده است.

10:11 چهارشنبه؛ بایدن از ترامپ پیش افتاد

بایدن با پیروزی در ایالت ایلینویز تعداد آرای الکتورال را به 220 رای افزایش داد و از ترامپ با 213 رای پیش افتاد. برتری بایدن در ایالت‌های مین، نوادا و آریزونا کماکان ادامه دارد. در طرف دیگر این رقابت ترامپ در ایالت‌های جورجیا،‌ کارولینای شمالی، پنسیلوانیا، میشیگان و ویسکانسین پیشتاز است.

در حال حاضر بایدن برای پیروزی در انتخابات نیاز به کسب 50 رای الکتورال دارد اما ترامپ نیازمند جمع‌آوری 57 رای الکتورال است.

10:00 چهارشنبه؛ ترامپ جلو افتاد

با برتری ترامپ در ایالت فلوریدا در حال حاضر او با 213 رای الکتورال از بایدن (با 210 رای الکتورال) پیشی گرفته است. در ایالت نبراسکا که 5 رای الکتورال دارد، ترامپ 4 رای الکتورال و بایدن یک رای کسب کرد.

09:45 چهارشنبه؛ هر دو مساوی

در آخرین نتیجه اعلام شده از شمارش آرا  مشخص شد هر دو نامزد 209 رای الکتورال را به خود اختصاص داده‌اند. اکنون هرکدام از آنها با 61 رای الکتورال دیگر می‌تواند رئیس جمهوری 4 سال آینده ایالات متحده باشد.

ترامپ در ایالت‌های مونتانا، آیداهو، داکوتا، وایومینگ، داکوتای شمالی، ‌داکوتای جنوبی، نبراسکا، یوتا، آیووا، میسوری، کانزاس، ایندیانا، اوهایو، ویرجینیای غربی، تنسی،‌ آرکانزاس، تگزاس، اوکلاهما، لوئیزیانا، می‌سی‌سی‌پی و آلاباما برنده شده است.

جو بایدن نیز آرای ایالت‌های واشینگتن، اورگان، کالیفرنیا، کلرادو، نیومکزیکو، ایلینویز، ویرجینیا، ورمونت،‌نیوهمپشایر، نیویورک، مریلند، نیوجرسی، ماساچوست و کانتیکت را به طور قطعی کسب کرده است.

ترامپ در ایالت‌های فلوریدا، ویسکانسین، میشیگان، پنسیلوانیا، کارولینای شمالی و جورجیا بر بایدن برتری دارد اما باید منتظر شمارش نهایی آرا بود.

بایدن نیز در ایالت‌های مین، نوادا و آریزونا پیشتاز است اما هنوز برای اعلام برنده نهایی زود است.

 

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن