لیست اموال سران جهان

فاطمه لطفی | مترجم و روزنامه‌نگار

روزنامه هم‌میهن

نشریه پلیتیکو گزارش داده که براساس اظهارنامه مالیاتی که رئیس‌جمهور ایالات‌متحده و همسرش منتشر کرده‌اند، 20180 دلار به 20 مؤسسه خیریه مختلف اهدا کرده‌اند. بر همین اساس بزرگترین هدیه آنها 5000 دلار به بنیاد بو بایدن بود؛ سازمانی حامی کودکان در برابر سوءاستفاده که به نام پسر متوفی بایدن نامگذاری شده است. کاخ سفید اظهارنامه مالیاتی خانواده بایدن را در روز مالیات برای شفافیت امور مالی رئیس‌جمهور منتشر کرده بود. پلیتیکو می‌نویسد که دونالد ترامپ در زمان ریاست‌جمهوری و در جریان مبارزات انتخاباتی ریاست‌جمهوری 2016 از انجام این کار خودداری کرده بود اما به گفته کاخ سفید، بایدن با انتشار مالیات‌های سال 2022، اظهارنامه‌های مالیاتی 25ساله‌اش را منتشر کرده است. اعلام دارایی مسئولان در دنیا به صورت شفاف و از طریق رسمی صورت می‌گیرد. با این اقدام اولاً جلوی فساد احتمالی آنها در قبض و ضبط دارایی‌های عمومی شکل می‌گیرد و ثانیاً، از طریق مالیاتی که از آنها اخذ می‌شود، برای کشور تامین مالی انجام می‌شود. در این گزارش فهرست بسیار خلاصه‌ای از دارایی‌های چند مقام اروپایی و آمریکایی را بررسی و به میزان درآمدهای احتمالی آنها اشاره کرده‌ایم. بدیهی است این فهرست و اسامی آن می‌توانست بسیار طولانی‌تر از این دو صفحه روزنامه باشد.

جو بایدن

به گزارش هوم‌اند‌گاردن، جو بایدن صاحب خانه‌ای به مساحت 6900 فوت مربع در ویلمینگتون دلاور است، در این خانه جو و بانوی اول جیل بایدن آخر هفته‌ها و تعطیلات تابستانی را با هم می‌گذرانند. این رسانه گزارش داد بایدن‌ یک کلبه در نزدیکی خانه دارد که آن را با مبلغ 2200 دلار در ماه به سرویس مخفی اجاره می‌دهد.

هفته‌نامه نیوزویک هم در سال 2021 در گزارشی از دارایی‌های جو بایدن نوشت که او خانه‌های متعددی در ایالت زادگاهش دلاور و نیز سراسر ایالات متحده دارد. به نوشته این هفته‌نامه، بایدن دو خانه در دلاور دارد. او خانه دیگری هم دارد که پس از مرگ همسر اولش، نیلیا، و دخترش، نائومی، خریده بود. نیوزویک می‌نویسد که بایدن اولین خانه خود را در گرین‌ویل در سال 1974 و به قیمت 185هزار دلار خرید؛ خانه‌ای که در سال 1996 به قیمت 2/1میلیون دلار فروخته شد. هرچند شرکت املاک و مستغلات ردفین تخمین می‌زند که این خانه اکنون بیش از 6/1 میلیون دلار ارزش دارد.

طبق گزارش مجله تاون‌اندکانتری، همان سالی که خانه آنها فروخته شد، بایدن‌ها خانه جدیدی در ویلمینگتون دلاور خریدند و طبق گزارش سایت املاک زیلو، آنها خانه خود را به قیمت 350هزار دلار خریدند اما اکنون ارزش این خانه تقریبا 4/1 میلیون دلار برآورد شده است. بایدن قصد داشت این خانه را به‌خاطر پسرش، بو، که به سرطان مغز مبتلا شد، بفروشد اما آنطور که در سال ۲۰۱۶ اوباما در مصاحبه با سی‌ان‌ان گفته، این رئیس‌جمهور اسبق آمریکا مانع از فروش خانه بایدن شد و خودش به او پول قرض داد.

براساس گزارش فاکس‌نیوز، در سال 2017، بایدن خانه‌ای به مساحت 4800 فوت مربع در ساحل رهوبوت در دلاور، به قیمت 7/2میلیون دلار خریداری کرد. این خانه سه‌طبقه دارای شش اتاق خواب رو به ساحل و شش حمام است. بایدن در بیانیه‌ای که در نشریه کیپ‌گازت منتشر شد، خرید این خانه را یکی از رویاهای زندگی خود و جیل اعلام کرده بود.

در همان سالی که خانه دوم آنها خریداری شد، بایدن‌ها یک ملک پنج‌اتاقه در مک‌لین ویرجینیا، اجاره کردند و براساس گزارش وال‌استریت ژورنال، اجاره این ملک در سال 2020 به اتمام رسید.

نیویورک‌پست هم بایدن را شیفته املاک و مستغلات می‌داند و گزارش کاملی دارد از چهار خانه بایدن در رهوبوت دلاور، واشنگتن دی‌سی و مک‌لین ویرجینیا. فوربز درحالی‌که هزینه استخر ساخته‌شده در خانه بایدن در سال 2017 را نیز گزارش کرده، می‌نویسد در سال 2020 از دارایی بایدن 7 میلیون دلار صرف مالیات، 3/1میلیون دلار صرف امور خیریه، 180 هزار دلار برای کارکنان خانه و با تخمین 80هزار دلار هم صرف رهن خانه‌ها می‌شود. براساس همین گزارش بایدن به لطف چند سال پردرآمد در حوزه کتاب و سخنرانی، 8 میلیون دلار ثروت به دست آورد. در سال 2017 بایدن‌ها براساس اظهارنامه مالیاتی خود، 8600 دلار برای کارگران خانگی خود پرداخت کردند. تا سال 2020 این رقم به 95250 دلار افزایش یافت. جدیدترین گزارش‌های مالی حاکی از ارزش 2/1 و 9/2میلیون دلاری حساب‌های نقدی و بازنشستگی بایدن است. در گزارش آوریل امسال کاخ سفید هم آمده است که رئیس‌جمهور و بانوی اول اظهارنامه مالیات بردرآمد خود را به‌طور مشترک ارسال کردند و درآمد ناخالص تعدیل‌شده فدرال را 579514 دلار گزارش کردند. این دو 169820 دلار مالیات بر درآمد ترکیبی فدرال، دلاور و ویرجینیا را پرداخت کرده و نرخ مؤثر مالیات بر درآمد فدرال در سال 2022 آنها 8/23 درصد است.

کاملا هریس

کاملا هریس مثل بقیه اسلافش، از زمان رسیدن به مقام معاون رئیس‌جمهور، به همراه همسرش در اقامتگاهی ساکن است که مخصوص معاونین رئیس‌جمهوران در محوطه رصدخانه نیروی دریایی ایالات متحده، در نظر گرفته شده است. آرشیتکچرال دایجست می‌نویسد که هریس صاحب سه خانه است که همسرش داگ امهوف، یکی از آنها را قبل از ازدواج‌شان خریده بود. او قبل از ازدواجش در سال 2014، صاحب یک عمارت 5 میلیون دلاری در برنتوود کالیفرنیا بود که در سال 2012 خریده بود. خانه او در سانفرانسیسکو در سال 2004 به قیمت 489 هزار دلار خریداری شده است. براساس گزارش وال‌استریت‌ژورنال، خانه هریس 1000فوت مربع مساحت و در حال حاضر 890 هزار دلار قیمت دارد. اما لوکس‌ترین خانه هریس همان خانه‌ دوخوابه‌ای است که در واشنگتن‌دی‌سی دارد. 1700فوت مربع مساحت به ارزش 98/1 میلیون دلار با استخر شنا در پشت‌بام و دیوار سبز از گیاهان زنده. هریس این خانه را در سال 2017 به قیمت 775/1 میلیون دلار خرید. فوربز ثروت تخمینی هریس را 7 میلیون دلار برآورد کرده است. یک مستمری یک میلیون دلاری از ایالت کالیفرنیا و یک حساب 2/1 میلیون دلاری بازنشستگی هم جزو ثروت این زن و شوهر است. براساس گزارش سی‌بی‌اس، در سال 2022، هریس و امهوف درآمدی معادل 457760 دلار داشتند، درحالی‌که در مجموع 120870 دلار مالیات فدرال، واشنگتن‌دی‌سی و کالیفرنیا پرداخت کردند.

آنتونی بلینکن

تخمین زده می‌شود وزیر امورخارجه ایالات متحده 10 میلیون دلار ثروت داشته باشد. بلینکن بعد از دولت اوباما و تا ورود به جمع وزرای بایدن، یک کسب‌وکار مشاوره‌ای در واشنگتن‌دی‌سی تاسیس کرد. او نزدیک به 25 سال در مشاغل دولتی کار کرد و به سمت معاون وزیر امور خارجه در دولت اوباما رسید. فوربز می‌نویسد که وقتی بلینکن سرانجام در سال 2017 از سمت معاون وزیر کنار رفت، نزدیکی به قدرت منجر به ایجاد فرصت‌های زیادی برای او شد. تا حدی به لطف این فرصت‌ها، این وزیر اکنون حدود 10 میلیون دلار ثروت دارد. او مؤسس شرکت وست‌اکسس ادوایزر است که از مشهورترین مشتریان این شرکت، شرکت مشهور اوبر است. اگر ثروت سه وزیر امور خارجه ایالات متحده در سال‌های اخیر را بررسی کنیم، رکس تیلرسون، وزیر اسبق دولت ترامپ، 235 میلیون دلار ثروت دارد، آنتونی بلینکن 10 میلیون دلار و البته مایک پمپئو، از این دو فقیرتر بوده و فقط 8/0میلیون دلار ثروت دارد! بلینکن البته تا سال 2020 حدود 134هزار دلار درآمد هم از یک صندوق سرمایه‌گذاری در پاریس داشته است. بلینکن از 2017 به عنوان تحلیلگر امور جهانی در CNN مشغول به کار شد و تنها در شش ماه کار در سال 2019، چیزی حدود 22هزار دلار درآمد از این محل داشت. او در سال 2018 خانه‌ای را در حومه واشنگتن‌دی‌سی به قیمت 3/4 میلیون دلار خرید و علاوه بر آن به همراه همسرش سهام‌هایی هم در آلفابت مادر گوگل (195هزار دلار)، برکشایر هاتاوی (139هزار دلار)، اپل (120هزار دلار) و فیسبوک (80هزار دلار) دارند.

برنی سندرز

براساس گزارش وال‌استریت‌ژورنال، برنی سندرز، دو خانه در ایالت ورمونت و یک خانه در واشنگتن‌دی‌سی دارد. او در سال 2016 یک خانه دیگر در کنار دریاچه‌ای خریداری کرد که انتقادات بسیاری را برانگیخت، چون او خود را یک سوسیالیست‌دموکرات می‌داند. براساس این گزارش سندرز و همسرش، در سال 2009 خانه اصلی خود را در برلینگتون به قیمت 405هزار دلار خریدند و 324هزار دلار وام مسکن از اتحادیه اعتباری FCU کنگره، دریافت کردند. سایت زیلو ارزش فعلی این ملک را 439 هزار دلار می‌داند. سندرز در واشنگتن‌دی‌سی هم ملکی به مساحت 900فوت مربع دارد که قدمت آن به اواخر دهه 1800 می‌رسد و در سال 2007 به قیمت 489هزار دلار خریداری شده است. زیلو ارزش این خانه را 685هزار دلار برآورد کرده است. در سال 2016، اندکی قبل از انتشار کتاب پرفروش سندرز به نام «انقلاب ما»، این زوج ملکی در جزیره شمالی نورث‌هیرو، به قیمت 575000 دلار خریدند. براساس گزارش VOX، سندرز و همسرش جین سندرز 145840 دلار مالیات پرداخت کردند و 4/3درصد از درآمد ناخالص تعدیل‌شده خود را در سال گذشته به امور خیریه اهدا کردند.

الیزابت وارن

وال‌استریت ژورنال در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده، نوشته بود که الیزابت وارن خانه‌اش را در گوگل‌مپ تار کرده است. به نوشته این نشریه سناتور وارن و همسرش، در سال 1995 مانسارد ویکتوریایی آبی متمایز خود را در کمبریج، ماساچوست، با مساحتی نزدیک به 4000 فوت مربع به قیمت 447000 دلار خریداری کردند. از آن زمان تا به حال قیمت‌ املاک در این محله افزایش یافته است. سایت زیلو ارزش این ملک را 14/3میلیون دلار تخمین می‌زند، اما تا 4میلیون دلار هم قیمت گذاشته شده است. یکی از مدیران شرکت املاک بین‌المللی گیبسون ساتبی می‌گوید: «این خانه‌ای است که مردم دیوانه‌اش می‌شوند». این سناتور و همسرش صاحب یک آپارتمان دوخوابه در واشنگتن دی‌سی هم هستند که در سال 2013 به قیمت 740هزار دلار خریدند. زیلو ارزش فعلی این آپارتمان را حدود 915هزار دلار تخمین زده است. مارکت‌لیست گزارش داده که براساس اظهارنامه مالیاتی وارن در سال 2018 او و همسرش بیش از 200هزار دلار مالیات پرداخت کردند.

دونالد ترامپ

دونالد ترامپ قبل از رسیدن به مقام ریاست‌جمهوری در حرفه املاک و مستغلات فعال بود. دارایی‌های او متعلق به سازمان ترامپ است. ترامپ شش اقامتگاه دارد و سازمان ترامپ بیش از 500 کسب‌وکار و دارایی دارد که بخشی از آنها تفرجگاه مار-آ-لاگو در فلوریدا، مشهور به «کاخ زمستانی»، برج ترامپ در نیویورک، باشگاه گلف ملی ترامپ در نیوجرسی، سه زمین گلف و نیز هتل و اقامتگاه ترامپ ترنبری در اسکاتلند و یک کارخانه شراب‌سازی در ویرجینیاست. برخی گزارش‌ها دارایی او را بیش از 3 میلیارد دلار تخمین زده‌اند.

او قبل از ریاست‌جمهوری در یک پنت‌هاوس تریپلکس بر فراز برج ترامپ در خیابان پنجم نیویورک زندگی می‌کرد که با الماس، طلا و مرمر تزئین شده و سقف‌های آن نقاشی‌های دیواری ایتالیایی دارد. براساس گزارش شرکت املاک استریت‌ایزی، آپارتمان‌هایی با اندازه مشابه در شهر نیویورک تا 100 میلیون دلار قیمت دارند. در فهرست املاک ترامپ یک ملک 213 هکتاری در خارج از بدفورد وستچستر معروف به سون اسپرینگز وجود دارد. این ملک یک عمارت 13خوابه است. ترامپ این خانه را در سال 1995 به قیمت 5/7 میلیون دلار خرید. او به معمر قذافی، دیکتاتور وقت لیبی اجازه داده بود تا زمانی که برای سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل در این شهر بود، چادری به سبک بادیه‌نشینی در این ملک برپا کند.

ترامپ تعدادی واحد در خیابان ترامپ پارک هم اجاره کرده و نیز چند خانه خصوصی در نزدیکی کلوپ روستایی مارآلاگو دارد. ترامپ در دهه 1980 تقریباً 10 میلیون دلار برای مارآلاگو و تمام وسایل آن پرداخت کرد که بخش کوچکی از هزینه ساخت این ملک است. ملکی هم در شارلوتسویل، ویرجینیا، که زمانی محل زندگی میلیاردر رسانه‌ای جان کلوگ بود و ترامپ حدود یک دهه پیش آن را خریداری کرد، اکنون به‌عنوان یک هتل توسط سازمان ترامپ اداره می‌شود.

آوریل امسال فوربز گزارش داد که ثروت رئیس‌جمهور سابق از 2/3 میلیارد دلار در پاییز گذشته به 5/2 میلیارد دلار کاهش یافت. دلیل این امر هم سقوط کسب‌وکار او در رسانه‌های اجتماعی عنوان شده است. طبق آخرین آمار فوربز که در مارس 2023 انجام شد، از 5/2 میلیارد دلار ثروت ترامپ، 720 میلیون دلار مربوط به املاک و مستغلات نیویورکی، 240 میلیون دلار برند ترامپ و رسانه‌های اجتماعی، 230 میلیون دلار املاک و مستغلات غیرنیویورکی، 610 میلیون دلار پول نقد و دارایی‌های شخصی و بیش از 700 میلیون دلار هم مربوط به باشگاه‌های گلف و استراحتگاه‌های ترامپ است. ماجرا‌های ترامپ با اظهارنامه‌های مالیاتی‌اش بسیار است، در سال ۲۰۱۷ تایمز گزارش داد که ترامپ با وجودی که میلیاردر بود، تنها ۷۵۰ دلار مالیات بر درآمد به دولت فدرال پرداخت کرد. بلومبرگ هم نوشته که بالاترین نرخ مؤثر مالیاتی که ترامپ بر درآمد خود پرداخت کرده 999466 دلار در سال 2018 بود.

باراک اوباما

مجله هِلو نوشته است که باراک و میشل اوباما یک سبد دارایی 20 میلیون دلاری دارند که از دو خانه تشکیل شده است. محل سکونت اصلی اوباماها یک خانه 1/8 میلیون دلاری در واشنگتن‌دی‌سی است که پس از ریاست‌جمهوری باراک اوباما در آنجا ساکن شدند. این نشریه گزارش داد که خانه 9 خوابه است و 790 مترمربع مساحت دارد. خانواده اوباما یک خانه مخصوص ایام تعطیلات 75/11 میلیون دلاری هم دارند که در ملکی به مساحت 117389 مترمربع در مارتاز وین‌یارد در ماساچوست قرار دارد. این ملک ساحل خصوصی و قایق‌خانه دارد. فوربز درآمد خالص اوباما را 400 هزار دلار در سال عنوان کرده است. طبق قانون سال 1958 رئیس‌جمهور سابق، اوباما تا پایان عمر حقوق یک وزیر کابینه را دریافت می‌کند. این مبلغ 205700 دلار مستمری سالانه اوست. او از سال 2018 با پلتفرم تولید محتوی نت‌فلیکس هم قراردادهایی برای ساخت فیلم‌های مستند دارد. اوباما دستمزدهای گزافی هم برای سخنرانی‌های خود می‌گیرد. در سال 2017 نیویورک‌تایمز گزارش داد که او در یک کنفرانس برای شرکت کانتور فیتز جرالد، دستمزدی برابر با 400هزار دلار دریافت کرد که تقریبا برابر با حقوق سالانه رئیس‌جمهور بود. براساس آخرین گزارش مالیاتی، باراک و  میشل اوباما به‌طور مشترک با نرخ مالیاتی 7/18درصدی، 81472 دلار مالیات پرداخت کردند. این دو در مجموع 64066 دلار به بیش از 30 مؤسسه خیریه اهدا کردند.

آنگلا مرکل

براساس گزارش اینوِستو‌پدیا، دارایی خالص مرکل حدود 5/11 میلیون دلار تخمین زده شده است. حقوق او به‌عنوان صدراعظم حدود 240هزار دلار در سال بود که تقریبا برای رهبران اروپایی حقوق متوسطی است، اما بسیار کمتر از حقوق تقریبا 400هزار دلاری ا‌ست که به رئیس‌جمهور ایالات متحده پرداخت می‌شد. براساس گزارش انجمن مالیات‌دهندگان آلمان، مرکل پس از ترک پست حقوق بازنشستگی ماهانه حدود 15هزار یورو (15هزار و 991 دلار) دریافت می‌کند. این حقوق بازنشستگی برای سال‌ها عضویت او در بوندستاگ و همچنین دورانی‌ است که مرکل به‌عنوان وزیر و صدراعظم فدرال فعالیت می‌کرد. مرکل در آخرین روزهای فعالیت خود به عنوان صدراعظم ماهانه چیزی بیش از 35هزار یورو (37هزار و 313 دلار) درآمد داشت.

اولاف شولتز

شولتز یکی از سیاستمداران ثروتمند دنیاست. در ابتدای سال 2023 دارایی خالص شولتز 6 میلیون دلار برآورد شده بود. درآمد سالیانه شولتز تقریبا برابر با 362271 یورو معادل 386214 دلار آمریکاست.

امانوئل مکرون

ثروت تقریبی امانوئل مکرون برابر با یک میلیون دلار است و حقوق سالانه این رئیس‌جمهور هم 192 هزار دلار است. او قبل از ورود به عرصه سیاست، بانکدار بود و گرچه گاه ثروت مکرون 76 میلیون دلار هم اعلام شده، اما مارکت‌ریل‌لیست می‌نویسد که این احتمالا نادرست است؛ باید تصویری بسیار معقول‌تر با دستمزدی تقریبا نصف رئیس‌جمهور ایالات‌متحده اعلام شود. طبق گزارش بلومبرگ، مکرون پس از نزدیک به پنج سال ریاست‌جمهوری فرانسه، مجموع درآمدی معادل 07/1 میلیون یورو (2/1 میلیون دلار) به ثبت رساند. همچنین مکرون حدود 6000 یورو سود سالانه هم کسب کرده بود. او از کتاب «انقلاب» خود که در سال 2016 منتشر شد، درآمد داشته است. بلومبرگ می‌نویسد که مکرون تا دسامبر 2021 هیچ‌گونه املاک یا وسیله نقلیه موتوری به نام خود نداشت، اما چند حساب پس‌انداز داشت.

ریشی سوناک

طبق فهرست ثروتمندان ساندی تایمز، دارایی خالص سوناک حدود 730 میلیون پوند حدوداً برابر با 825 میلیون دلار است. می‌توان این دارایی را با دارایی ملکه الیزابت دوم مقایسه کرد که در زمان مرگ حدود 530 میلیون دلار دارایی خالص داشت. سوناک با آکشاتا مورتی، دختر نارایانا مورتی که یکی از بنیانگذاران غول فناوری اطلاعات هند Infosys است، ازدواج کرده است. ارزش بازار این شرکت کمی بیش از 100 میلیارد دلار است. آکشاتا 93/0درصد از سهام این شرکت را در اختیار دارد که در حال حاضر تقریبا یک میلیارد دلار ارزش دارد. این بدان معناست که او از اکثر اعضای خانواده سلطنتی ثروتمندتر است. با این حال از آنجایی که Infosys به‌رغم جنگ اوکراین به تجارت با روسیه ادامه می‌دهد با انتقادات بسیار در بریتانیا مواجه بوده است. اخیراً این شرکت اعلام کرد که فعالیت خود را در روسیه تعطیل خواهد کرد. سوناک به‌عنوان نخست‌وزیر، حقوقی برابر با 185500 دلار دریافت می‌کند که در برابر دارایی‌های شخصی خود و همسرش، قطره‌ای است در برابر دریا. تلگراف در گزارشی که در ماه مارس منتشر کرده، نوشته است که سوناک در سه سال نزدیک به 5 میلیون پوند درآمد داشت، اما فقط 22 درصد مالیات پرداخت کرد.

ولودیمیر زلنسکی

در آوریل 2022، رویترز گزارشی منتشر کرد مبنی بر میلیاردر بودن زلنسکی. اما بررسی دارایی‌های او نشان داد زلنسکی میلیاردر نیست، اما «به احتمال زیاد میلیونر است.» امروز ثروت زلنسکی 25 میلیون دلار تخمین زده می‌شود که بسیار کمتر از رقیب او، ولادیمیر پوتین است که دارایی خالص تخمینی 70 میلیارد دلاری دارد. براساس گزارش سلبریتی نت‌ورث، زلنسکی سالانه 11200 دلار درآمد دارد. او یک بنز کلاس سی با قیمت 370هزار دلار و یک تسلا مدل اس به قیمت 100هزار دلار دارد.

ولادیمیر پوتین

در سال 2021 از ایلان ماسک پرسیده شد ثروتمندترین فرد روی زمین بودن چه احساسی دارد؟ ماسک جواب داد: «من فکر می‌کنم پوتین به‌طور قابل‌توجهی از من ثروتمندتر است.» یکی از مهارت‌های پوتین پنهان کردن هر آنچه که به او مربوط می‌شود است، از جمله ثروتش. کرملین می‌گوید حقوق پوتین فقط 140 هزار دلار است و دارایی‌های دارای اسناد عمومی او هم یک آپارتمان 74مترمربعی، یک تریلر و سه خودرو است. اما برآوردها از دارایی خالص او تا 200 میلیارد دلار یا بیشتر است. اسناد پاناما در سال 2016، پوتین را مرتبط با معاملات محرمانه فراساحلی به ارزش 2 میلیارد دلار نشان داد. فورچون می‌نویسد که او یک «کلبه روستایی» به ارزش 4/1میلیارد دلار و 19 خانه دیگر، 700 ماشین و 58 هواپیما و هلیکوپتر دارد. یک کشتی بزرگ به ارزش 100 میلیون دلار نیز احتمالا بخشی از دارایی‌های او است.

بوریس جانسون

ارزش خالص دارایی جانسون 2 میلیون دلار برآورد شده است. زمانی که جانسون نخست‌وزیر بریتانیا بود، ظاهراً دستمزد خود را کاهش داد. او قبل از این سمت به‌عنوان روزنامه‌نگار حقوق دریافت می‌کرد. براساس گزارش سلبریتی‌نت‌ورث، جانسون در دیلی‌تلگراف سالانه 450هزار دلار درآمد داشت. او دستمزد‌های بالایی برای سخنرانی‌هایش دریافت می‌کند. حقوق جانسون به‌عنوان نخست‌وزیر معادل 217هزار دلار است. نشریه میرور نوشته که او در زمان نخست‌وزیری سالانه 1665 پوند صورت‌حساب مالیات شورا را برای ملک چهارخوابه مرکز لندن می‌پرداخت.

جان کری

اگرچه کری مدت زیادی است که در سنا حضور ندارد، اما طبق گزارش سلبریتی‌نت‌ورث، دارایی خالص او در سال 2022 به 250 میلیون دلار رسید. فاکس‌بیزینس در سال 2012، سال قبل از خروج کری از سنا، دارایی خالص او را حدود 236 میلیون دلار برآورد کرده بود. البته کری بخش بزرگی از ثروت 750 میلیون دلاری همسر فقیدش را نیز به ارث برده است. براساس گزارش رویترز، در سال 2013 کری 9175 دلار از حقوق 183500 دلاری خود در وزارت امور خارجه را به یک مؤسسه خیریه کمک می‌کرد.

ایران

براساس ماده 5 قانون رسیدگی به دارایی مقامات، مسئولان و کارگزاران جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۹۴، فهرست دارایی‌های اعلام‌شده موضوع این قانون در نزد مسئولانی که این فهرست و مستندات در اختیار آنان قرار می‌گیرد، محرمانه تلقی شده و هرگونه انتشار آن اطلاعات چه به نحو عمد و چه بر اثر عدم رعایت نظامات اداری، جرم‌انگاری و به ترتیب مجازات درجه شش و هشت موضوع ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی برای مرتکبین پیش‌بینی شده است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن