ضرر کره جنوبی با محدود شدن تقاضا در اروپا

کاهش غیرمنتظره خروجی صنایع در کره جنوبی

تولید صنعتی کره‌جنوبی برای اولین بار در سه ماه منتهی به ژوئن کاهش یافت زیرا بحران بدهی اروپا و کاهش اقتصاد چین تقاضای صادرات این کشور را کاهش داده است.

موسسه مرکزی آمار کره جنوبی دیروز اعلام کرد که تولید در ماه گذشته نسبت به ماه گذشته 0.4 درصد کاهش یافته، در حالی که در ماه می با 1.3 درصد افزایش مواجه شده بود. متوسط تخمین 12 اقتصاددان در یک نظرسنجی خبری بلومبرگ یک درصد افزایش بود. تولید صنایع این کشور نسبت به سال گذشته 1.6 درصد رشد داشته اما این رقم فقط برای سه ماه اول سال است. برای دیگر ماه‌های سال تا انتهای 2024 اخبار خوبی پیش‌بینی نمی‌شود.

اعتماد سازندگان کره‌جنوبی در مرداد/شهریور سال گذشته به پایین‌ترین سطح سه ساله خود رسید. بانک مرکزی این کشور دیروز اعلام کرد رشد چهارمین اقتصاد آسیا در این فصل به کندترین نرخ در تقریباً سه سال گذشته رسیدها ست. رئیس بانک مرکزی کره، کیم چونگ سو، هفته گذشته اخطار داد که سرعت کاهش رشد اقتصادی این کشور بیشتر شده است. این امر منجر به گمانه‌زنی‌هایی شده که سازندگان سیاستی با کاهش ناگهانی نرخ بهره در تاریخ 12 جولای، اقدامات محافظتی فراگیرتری را دنبال کنند تا صنایع آسیب کمتری ببینند.

لی سونگ کوان، اقتصاددان شیهان اینوستمنت گفت: «این افت بیش از انتظار یک بار دیگر نشان می‌دهد که بحران صنایعاروپا بیشتر از آنچه اقتصاددانان فکر می‌کردند، می‌تواند به شرکت‌ها و مصرف‌کنندگان کره‌جنوبی آسیب وارد کند. اگرچه داده‌های تولیدات صنعتی ممکن است برای بانک مرکزی کره به‌منظور دوباره کاهش نرخ بهره کافی نباشد اما آنها ممکن است در ماه‌های سپتامبر یا اکتبر این اقدام را به هر صورت انجام دهند.»

دیروز وون با افزایش 0.1 درصدی به 1137.60 وون در برابر یک دلار در انتهای روز کاری در سئول افزایش یافت. طبق داده‌های جمع‌آوری شده توسط بلومبرگ. وون قادر به دستیابی به به 1132.45 در برابر دلار خواهد بود. این می‌تواند قوی‌ترین نرخ برابری از ماه می تاکنون باشد. بر اساس گمانه‌زنی‌ روی اقدامات سیاست‌گذاران اروپا برای حل بحران بدهی منطقه، شاخص کسپای (بورس مرکزی سئول) حدود 0.8 درصد رشد کرد.

وضعیت دشوار

وزیر امور مالی کره جنوبی دیروز گفت که اقتصاد این کشور در وضعیت دشواری قرار دارد. او افزود: «هر کاری که بتوانم برای پیدا کردن راه حل مناسب برای رشد اقتصاد داخلی انجام خواهم داد». در یک مصاحبه در تاریخ ۱۶ جولای، شرکت سرمایه‌گذاری عظیم باخ از شارژ مالی اضافی بازار و صنایع خبر داد و گفت: «در حال حاضر بیشتر در حال ضرر کردنیم تا سودآوری.»

بانک مرکزی کره جنوبی دیروز اعلام کرد شاخص اعتماد تولیدکنندگان این کشور در مرداد و شهریور سال گذشته پس از اینکه در جولای به 81 رسیده بود در مرداد و شهریور به به ۷۰ رسید. همین بانک ۲۵ جولای اعلام کرد که اعتماد مصرف‌کنندگان کره جنوبی در ماه جولای به بانک مرکزی و صنایع این کشور به پایین‌ترین میزان طی پنج ماه گذشته رسیده است.

اعتماد به اقتصاد منطقه یورو در ماه جولای بیش از پیش‌بینی‌های اقتصاددانان کاهش داشته و به پایین‌ترین سطح در تقریباً سه سال اخیر رسیده است. کمیسیون اروپایی در بروکسل دیروز اعلام کرد که دولت‌های اروپایی در حال تلاش برای کنترل بحران بدهی‌هایی هستند که ماه گذشته باعث شد اسپانیا و قبرس درخواست کمک خارجی کنند.

لی سانگ جی، اقتصاددان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های اوراق بهادار در سئول گفت: «بانک مرکزی کره ممکن است به ادامه دادن تخفیف نرخ بدهی نسبت به بحران بدهکاری به اروپا ادامه دهد». او افزود: «پیش‌بینی‌ها فعلا بدین‌گونه است که احتمالاً اقتصاد کره جنوبی در حالی که مصرف داخلی ضعیف می‌شود و صادراتش کاهش می‌یابد، باقی خواهد ماند.»

 

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن