مدیرعامل پتروشیمی بندر امام: پیش‌بینی ۶۰۰۰ شغل با پروژه پی وی سی

مدیرعامل پتروشیمی بندر امام خمینی دلایل اهمیت و نقش صنعت پتروشیمی در اقتصاد کشور را تشریح کرد و گفت: هر چه بتوانیم منابع خام را که نفت و گاز است به محصولات پتروشیمی تبدیل کنیم بدین معنا است که می‌توانیم اشتغال بیشتری را در کشور ایجاد کنیم.

به‌ گزارش «انرزی امرزو» از ایسنا، سپهدار انصاری‌نیک – مدیرعامل پتروشیمی بندر امام – که به دعوت ایسنا در این خبرگزاری حاضر شده بود، با اشاره به اهمیت صنعت پتروشیمی در اقتصاد ایران اظهار کرد: اهمیت صنعت پتروشیمی در ادامه اهمیت صنعت نفت بوده چراکه ایران به عنوان یکی از کشورهایی که صاحب منابع زیادی از نفت و گاز است، به صنعت پتروشیمی به عنوان یک صنعت مکمل نیاز دارد.

وی با بیان این‌که این صنعت نقش ویژه‌ای در توسعه اقتصاد ایران برای نقش‌آفرینی در اقتصاد جهانی به حساب می‌آید گفت: صنعت پتروشیمی در ایران یک قدمت بیش از ۵۰ سال دارد و امسال نیز پنجاهمین سالگرد پتروشیمی بندر امام را پشت سر می‌گذاریم که این موضوع نشان می‌دهد این صنعت در ایران قدمت و پیشینه‌ای طولانی دارد.

مدیرعامل پتروشیمی بندر امام خمینی اظهار کرد: صنعت پتروشیمی برای حاکمیت همیشه قابل توجه بوده و در شرایط امروزی نیز این نقش به دلیل این‌که این صنعت به خصوص در بحث ارزآوری تاثیرگذار بوده بیشتر شده، این صنعت به صورت مستقیم روی ارزآوری اثر می‌گذارد و بخش مهمی از ارز که یک مساله در اقتصاد ملی است را پوشش می‌دهد.

وی با بیان اینکه دلیل اهمیت صنعت پتروشیمی به موضوع اشتغال برمی‌گردد که این مساله نیز برای دولت بسیار حائز اهمیت است، اظهار کرد: هرچه بتوانیم منابع خام را که نفت و گاز است به محصولات پتروشیمی تبدیل کنیم بدین معنا است که می‌توانیم اشتغال بیشتری را در کشور ایجاد کنیم، در ۳۰ سال گذشته یعنی بعد از جنگ که توسعه صنعت پتروشیمی شکل گرفت توانستیم موضوع اشتغال در صنعت را در اقتصاد کشور با توسعه پتروشیمی رقم بزنیم.

مدیرعامل پتروشیمی بندر امام خمینی با بیان این‌که محصولات استراتژیک مورد نیاز صنایع داخل کشور از طریق پتروشیمی تامین می‌شود و درواقع هیچ صنعتی در کشور وجود ندارد که محصولات پتروشیمی در آن صنعت رخنه نکرده باشد و یا جزو پایه‌های مواد خام آن صنعت نباشد، گفت: تامین نیازهای استراتژیک و راهبردی کشور از مهم‌ترین نقش‌های صنعت پتروشیمی در کشور است؛ در پتروشیمی بندر امام نیز بالای ۳۰ محصول را تولید می‌کنیم که همه آن‌ها در داخل کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد و بخشی از این کمیت نیز صادر می‌شود یعنی زنجیره تامین در کشور تا حد زیادی به صنعت پتروشیمی وابسته است.

انصاری‌نیک با بیان اینکه در کل کشور بیش از ۶۰ محصول استراتژیک داریم که در بورس کالا فروخته می‌شود و صنایع پتروشیمی ایران آن‌ها را تولید می‌کند، اظهار کرد: موضوع دیگر اهمیت قطع وابستگی است، تنوع محصولات و قوام صنعت پتروشیمی کشور به عمق استراتژیک کشور کمک می‌کند، بدین معنی که وابستگی کشور را به اقتصاد بین المللی کاهش می‌دهد و شما هرچه وابستگی بیشتر به دنیا داشته باشید، ضعف بیشتری دارید.

وی با بیان اینکه این موضوع اهمیت نقش راهبردی صنعت پتروشیمی را نشان می‌دهد، گفت: این قدرت و نقش در تراز اول جهانی وجود دارد، تمام دنیا این را پذیرفتند که ما یک نقش تراز اول در صنایع پتروشیمی دنیا داریم.

مدیرعامل پتروشیمی بندر امام خمینی با بیان اینکه پتروشیمی بندر امام دارای سه زنجیره ارزش بنیادی است، در زنجیره ارزش آروماتیک نفتا به آروماتیک تبدیل می‌شود، همینطور ریفورمیت یکی از محصولات بخش آروماتیک است که در تولید بنزین کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: بخش بعدی زنجیره ارزش بندر امام، زنجیره الفین‌ها، اتیلن و پروپیلن است که در کشور جزو محصولات پایه پتروشیمی است که پتروشیمی بندر امام نیز جزو پیشروها در تولید اتیلن و پروپلین و حتی پلی اتیلن و پلی پروپیلن بوده و تقریبا ۳۰ سال پیش این محصولات را تولید و صادر کرد و موجب رشد صنایع شد.

انصاری‌نیک با بیان اینکه نقش پتروشیمی بندر امام منجر به این شد که هاب اول پتروشیمی در ماهشهر شکل بگیرد که همان منطقه ویژه اقتصادی است و طرح تکمیلی آن در هاب دوم پتروشیمی در منطقه انرژی پارس شکل گرفت، تصریح کرد: با توجه به مزیت‌های پتروشیمی بندر امام در منطقه ماهشهر و دسترسی به آب‌های ارزشمند خلیج فارس، برداشت از این سرمایه و منابع ملی و تبدیل آن به محصولات با ارزش ما را وادار به این کرد که برای آینده طرح توسعه داشته باشیم.

وی با تاکید بر این‌ که درراستای صدور مجوز ایجاد دو خط ۳۰۰ هزار تن پی وی سی که کارهای مهندسی و آماده سازی زمین آغاز شده و امیدواریم طی دو و سه سال آینده آن را به بهره‌برداری برسانیم، تصریح کرد: این پروژه بالای یک میلیارد دلار سرمایه‌ گذاری خواهد داشت و برای حدود ۶۰۰۰ اشتغالزایی در زمان اجرای این پروژه خواهد داشت که با اجرای این پروژه جایگاه ایران در صنعت پی وی سی دنیا ارتقاء می‌یابد.

به گفته مدیرعامل پتروشیمی بندر امام خمینی همچنین پتروشیمی بندر امام به تولید ۸۰۰ هزار تن تولید سالیانه دست می‌یابد که عدد قابل توجهی برای پی وی سی است و نیاز داخل کشور را به طور کامل تامین خواهیم کرد و ظرفیت زنجیره ارزش و صنایع پایین دست به خصوص در صنعت ساختمان و صنایع لوازم خانگی و صنایع خودرو یک زنجیره گسترده‌ای از اشتغال و محصولات جدید پشتیبانی خواهد کرد.

انصاری‌نیک با اشاره به نقش دانش بومی و تخصصی در توسعه صنعت پتروشیمی اظهار کرد: امسال سال تولید دانش بنیان نام گذاری شده که این موضوع شرکت‌های دانش بنیان از گذشته مورد توجه صنعت پتروشیمی قرار داشت. اکنون نیز روی این مساله به طور ویژه‌تری متمرکز هستیم.

وی با تاکید بر این‌که جایگاه ما به گونه‌ای است که از طریق شرکت‌های دانش بنیان در حوزه محصولات با پیچیدگی دانش بالا توانستیم در عمل خودمان را در کشور اثبات کنیم و تعداد زیادی از کاتالیست‌های مورد نیاز صنعت را داخلی‌سازی کنیم، گفت: در صنایع ماشین‌آلات حساس، پنج شرکت تولیدکننده دانش بنیان برای ماشین‌آلات حساس مانند پمپ‌های با تکنولوژی پیچیده، کمپرسورها و توربین‌ها را داریم که می‌توانند اینها را طراحی و قطعات آنها را بسازند و به طور کلی بسته فنی را اجرایی کنند.

مدیرعامل پتروشیمی بندر امام خمینی اضافه کرد: تعامل ما با همه اینها در عمل برقرار است به نحوی که از شرکت‌های عمده تامین کننده ماشین‌آلات حساس و روتورها و تجهیزات دوار در کشور استفاده می‌کنیم و باید گفت که هیچ سازنده ایرانی در زمینه ماشین‌آلات دوار نیست که با پتروشیمی بندر امام فعالیت نداشته باشد.

انصاری نیک با بیان این‌که علاوه بر این‌که با شرکت‌های دانش بنیان نوپا نیز سال گذشته همایشی را برگزار کردیم که در آن همایش ۳۰۰ شرکت دانش بنیان حضور داشتند که منجر به عقد حدود ۷۰ تفاهم‌نامه و قرارداد شد که از سال گذشته تاکنون به مرور جنبه عملی پیدا می‌کند، اظهار کرد: این موضوع منجر به افزایش تعاملات اقتصادی و خرید از این شرکت‌ها می‌شود.

به گفته وی در کل مجموعه وزارت نفت حمایت از دانش بنیان‌ها با رویکردهایی که از طرف وزیر نفت ابلاغ می‌شود به طور جدی مورد توجه قرار گرفت.

 

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن