مشکل رونق بازار جهانی LNG برای آمریکا

صادرات LNG آمریکا در ژانویه به رکورد بالایی دست یافت

در بحبوحه بحران جهانی انرژی و تلاش اروپا برای کنار گذاشتن گاز روسیه، صادرات گاز طبیعی مایع (LNG) آمریکا رو به افزایش گذاشته است. آمریکا در نظر دارد به اروپا کمک کند وابستگی‌اش به گاز روسیه را کاهش دهد، به‌همین منظور ارسال محموله‌های گاز طبیعی ایالات متحده در سال جاری به بالاترین میزان خود رسیده است.

باوجود تقاضای روزافزون برای LNG به‌ویژه در اروپا و جذب محموله‌های گاز طبیعی که پیش از این مقصدشان بازارهای آسیایی بود، بسیاری از کشورهای اروپایی برنامه‌شان برای رهایی از گاز روسیه شامل کاهش مصرف گاز در بلندمدت و دوبرابر کردن انرژ‌ی‌های تجدیدپذیر تا 2050 را اعلام کرده‌اند.

اما این خبر خوبی برای توسعه‌دهندگان LNG آمریکا که چندین سال طول می‌کشد تا پروژه‌های چندمیلیاردی‌، سرمایه‌گذاری‌های کلان‌ و قراردادهای خرید طولانی‌مدت آنها به ثمر برسد، نیست.

از سوی دیگر نگرانی‌های زیست‌محیطی درمورد انتشار گازهای گلخانه‌ای حاصل از نشت متان و دیگر موارد مرتبط با LNG، می‌تواند بر صادرات گاز آمریکا به اروپا طی یک یا دو دهه آینده تاثیرگذار و محدودکننده باشد.

در حال حاضر، حجم انبوهی از صادرات LNG آمریکا به سمت اروپا (جایی که قیمت و تقاضا بالاست) روانه می‌شود. پیش از شروع جنگ روسیه و اوکراین نیز تقاضای LNG از سوی اروپا بالا بود، با این حال پس از شروع جنگ و تعهد اتحادیه اروپا به کاهش تقاضای گاز روسیه تا دوسوم میزان قبل، استقبال از گاز آمریکا افزایش یافت.

براساس آخرین داده‌های EIA، صادرات LNG آمریکا در ژانویه به رکورد بالایی دست یافت. پنج کشوری که مقصد گاز آمریکا بوده و 57.5 درصد از کل صادرات LNG این کشور را در فوریه 2022 به خود اختصاص داده‌اند ترکیه، فرانسه، اسپانیا، هلند و کره جنوبی بودند. بزرگ‌ترین خریدار آسیایی LNG آمریکا در ماه فوریه پس از مقاصد اروپایی، کشورهای حوزه مدیترانه بودند.

در حال حاضر، ایالات متحده پس از استرالیا و قطر دارای بزرگ‌ترین ظرفیت صادرات LNG در جهان است.

تانکر مخصوص حمل گاز طبیعی مایع (LNG)

به گفته تحلیلگران، تصمیم اتحادیه اروپا مبنی بر کنار گذاشتن گاز روسیه، برخی از شرکت‌های آمریکایی را نسبت به آینده پروژه‌هایشان خوشبین‌تر کرده است. اما آنها نیز با مشکلاتی از قبیل نیاز به انعقاد قراردادهای خرید بلندمدت و تامین تسهیلات لازم برای تضمین دوام پروژه‌ها مواجه هستند.

در ایالات متحده، ده‌ها پروژه توسط کمیسیون تنظیم مقررات انرژی فدرال تایید شده، اما به‌دلیل اینکه سرمایه‌گذاران هنوز تصمیم نهایی را نگرفته‌اند و همچنین نبود مشتریان بلندمدت، هنوز ساخت آنها شروع نشده است. شش پروژه دیگر به این کمیسیون پیشنهاد شده و دو پروژه دیگر نیز در مرحله تصمیم‌گیری هستند.

به گفته نیکوس تسافوس از بخش انرژی و ژئوپلیتیک مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌الملل، داشتن مشتریان اروپایی، به‌ویژه اگر با تزریق مالی انبوه همراه باشد، می‌تواند به‌راحتی زمینه را برای توسعه عرضه LNG فراهم کند.

با این‌حال، اجرایی‌شدن یک پروژه جدید تا 5 سال به‌طول انجامیده و تمامی پروژه‌های جدید با افق سرمایه‌گذاری 20 ساله و قراردادهای فروش قطعی تا 20 سال برنامه‌ریزی می‌شوند.

برای یک شرکت اروپایی که درنظر دارد تا 2050، مطابق با اهداف تغییرات اقلیم گام بردارد، این گونه برنامه‌ریزی بسیار چالش‌برانگیز خواهد بود. به گفته تسافوس، یک مشتری اروپایی ممکن است در سال 2025 یا 2030 نیاز به گاز داشته باشد، اما برنامه‌ریزی برای 2040 و احتمالاً 2045 دشوار خواهد بود. فقدان چشم‌انداز بلندمدت مانع بزرگی بر سر راه پیشبرد پروژه‌های LNG آمریکاست. در حال حاضر، مشتریان بسیار خوب و قابل اعتمادی برای گاز آمریکا وجود دارد، اما آنها مطمئن نیستند تا چه زمان می‌توانند به فروش گاز امیدوار باشند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن