معاون زنگنه: پرونده میدان‌های مشترک‌ گازی بسته می‌شود

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: با امضای قرارداد توسعه میدان فرزاد، پرونده میدان‌های مشترک‌ گازی بسته می‌شود.

به گزارش «انرژی امروز» از شرکت ملی نفت ایران، مسعود کرباسیان امروز (دوشنبه، ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰) در آیین امضای قرارداد توسعه میدان گازی فرزاد «ب»، گفت: عقد قرارداد توسعه میدان گازی فرزاد «ب»، عملا نقطه اتمام پروژه های توسعه ای میدان های گازی مشترک کشور است.

وی عنوان کرد: امیدوار هستیم ظرف مدت ۶۰ ماه، شرکت پتروپارس با توسعه میدان فرزاد «ب» و بهره برداری از آن، روزانه ۱ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی، ۵ هزار بشکه میعانات گازی و ۱۲۰۰ تن گوگرد به بندر سیراف پارس برساند.

معاون وزیر نفت با اشاره به امضای قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی با شرکت پتروپارس در سال ۹۹ عنوان کرد: منابع مالی این طرح که از طریق اوراق مشارکت تامین شده است، متناسب با پیشرفت این طرح به آن تزریق خواهد شد و میتوان گفت خوشبختانه فعالیت های اجرایی آن از سوی پتروپارس با همت و جدیت هرچه تمام تر دنبال می شود.

کرباسیان اظهار کرد: در طول ۸ سال گذشته بالغ بر ۱۷ فاز پارس جنوبی به بهره برداری رسیده است که میزان تولید گاز طبیعی کشور را در مجموع از ۲۸۵ میلیون متر مکعب در سال ۹۲ به بیش از روزانه ۷۲۰ میلیون متر مکعب در سال جاری افزایش داده است که این رقم معادل ۲.۵ برابر حجم تولید در سال ۹۲ است‌.

وی در خصوص وضعیت توسعه میادین مشترک نفتی نیز عنوان کرد: در نشست افتتاح و بهره برداری از میدان نفتی آذر به آخرین وضعیت میادین نفتی مشترک پرداخته شد و می توان گفت با بهره برداری از تمام میادین مشترک نفتی، افزایش تولیدی معادل ۵.۷ برابر، خصوصا در میادین غرب کارون، نسبت به حجم تولید در سال ۹۲ را شاهد هستیم.

کرباسیان همچنین با یادی از مرحوم اکبر ترکان، گفت:  پتروپارس امروز ۱۰ میلیارد دلار پروژه دارد و نقش مرحوم ترکان در جایگاه امروز این شرکت اهمیتی بسزا دارد.

بر اساس این گزارش، میدان گازی فرزاد «ب»  یكی از این میادین مشترک میان جمهوری اسلامی ایران و كشور عربستان سعودی است که در نوار مرزی در فاصله ۲۰ كیلومتری جزیره فارسی واقع شده است. هدف از این قرارداد، دستیابی به تولید روزانه ۲۸ میلیون مترمكعب گاز ترش طی ۵ سال است.

گاز تولیدی این میدان برای فراورش به تاسیسات خشكی منطقه پارس ۲ كنگان منتقل می شود. در تاسیسات خشكی ابتدا میعانات گازی از گاز ترش تفكیك شده و سپس به منظور تثبیت به پالایشگاه فازهای ۱۲ و ۱۹  پارس جنوبی منتقل می شود. گاز خروجی از تاسیسات خشكی طرح فرزاد «ب» نیز برای فراورش بین پنچ پالایشگاه موجود در منطقه پارس ۲ توزیع خواهد شد.

مهم‌ترین بخش‌های شرح کار این قرارداد شامل حفاری ۸ حلقه چاه تولیدی، ساخت و نصب دو سكوی سرچاهی فرعی و اصلی، احداث تاسیسات جداسازی مایعات در سكوی اصلی، احداث یك رشته خط لوله دریایی ۳۶ اینچ بطول تقریبی ۲۳۰ كیلومتر برای انتقال سیال ترش از سكوی اصلی به تاسیسات خشكی، احداث یك رشته خط لوله دریایی ۱۰ اینچ به طول تقریبی ۲۳۰ كیلومتر برای انتقال میعانات به خشكی، احداث یك رشته خط لوله ۲۰ اینچ رابط دو سكو به طول ۳ كیلومتر، احداث تاسیسات ساحلی طرح شامل تجهیزات دریافت سیال ترش تولیدی بخش فراساحل و جداسازی میعانات به همراه تاسیسات جانبی و خطوط لوله خشكی برای انتقال و توزیع گاز ترش و میعانات به پالایشگاههای مستقر در منطقه پارس ۲ است.

با اجرای کامل این طرح، ضمن افزایش ظرفیت تولید گاز کشور و حفظ سرمایه ملی در میدان‌های مشترک، سبب رونق تولید داخلی و ایجاد اشتغال گسترده در کشور شده و بازار کار مناسبی به وجود خواهد آمد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن