منگنه روسیه برای اروپا: رکورد قیمت گاز قاره سبز شکست

با کاهش انتقال گاز روسیه به اروپا از طریق خط لوله یامال گازپروم، قاره سبز بالاترین قیمت گاز در تاریخ مصرف این سوخت در این کشورها را تجربه کرد.

به گزارش «انرژی امروز» از رویترز، روز جمعه و با کاهش انتقال گاز روسیه به اروپا، برای کشورهای اروپایی مسلم شد که قیمت گاز در آینده فشار بیشتری بر مصرف کنندگان این سوخت در فصول زمستان خواهد داشت.

بر اساس داده های شرکت کسکید، خط لوله گاز یامال روسیه به اروپا در روز جمعه نسبت به روز پنج شنبه با کاهش انتقال 77 درصدی گاز مواجه بود. این شرکت می گوید گازپروم، که تحت کنترل کرملین عمل می کند و شرکت صادر کننده گاز روسیه به اروپاست، با یک سوم ظرفیت موجود خود ماه اکتبر را آغاز کرده است.

این کاهش عرضه گاز از روسیه باعث شده است قیمت حامل های انرژی در اروپا به شدت افزایش یابد.

گلدمن ساکس می گوید کاهش عرضه گاز گازپروم به اروپا و کاهش ظرفیت انتقال این خط لوله به آلمان خطر به خوردن تعادل گاز کشورهای شمال غرب اورپا را به همراه دارد.

قیمت شاخص اروپایی هاب TTB هلند برای گاز در روز جمعه به رقم 97.73 یورو در هر مگاوات در ساعت رسید، 400 درصد افزایش قیمت در این سال.

Energy company RWE npower’s new gas-fired Pembroke Power Station, the largest of its type in Europe, is seen during its completion ceremony in Pembroke, Wales September 19, 2012. REUTERS

بهبود شرایط اقتصادی بعد از کرونا در اروپا کاهش ذخایر گازی این قاره را به همراه داشته در حالی که خریداران گاز آسیایی چون چین هم به دلیل افزایش تقاضای این سوخت فسیلی میزان واردات خود را افزایش داده اند، و همین امر به افزایش قیمت این سوخت منجر شده است.

حالا قانون گذران کمیسیون اروپایی خواستار آن هستند که اتحادیه اروپا در خصوص نقش گازپروم روسیه در افزایش قیمت گاز این کشورها تحقیق کند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن