افزایش نگران‌کننده تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در آمریکای لاتین

شمار مبتلایان در اروپا و آسیا رو به کاهش است

روند ابتلا به ویروس کرونا در آسیا و اروپا در حال فروکش کردن است اما موج ابتلا به این ویروس بخش‌های زیادی از آمریکای لاتین را هدف قرار داده است. روز جمعه در این منطقه رکورد جدیدی در زمینه مبتلایان جدید و مرگ آنها رقم خورد.

طی روزهای اخیر در برزیل و مکزیک، افزایش شمار مبتلایان موجب انتقاد مردم از عملکرد روسای جمهوری این کشورها شده است. در برزیل شمار مبتلایان از 330 هزار نفر عبور کرده و تا ساعاتی دیگر تعداد مبتلایان مکزیک نیز از مرز 60 هزار نفر خواهد گذشت. برزیل در زمینه آمار جان‌باختگان با سرعت زیادی در حال سبقت گرفتن از دیگر کشورهاست. در این کشور تا امروز بیش از 21 هزار مرگ بر اثر ویروس کرونا ثبت شده و با متوسط مرگ هزار نفر روزانه به زودی به جمع بریتانیا، اسپانیا، ایتالیا و فرانسه خواهد رسید.

به دلیل این که وضعیت شغلی میلیون‌ها نفر در برزیل و مکزیک به صورت رسمی مشخص نیست، ثبت تعداد دقیق بیکارشدگان به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا کار مشکلی است. در همین حال فقدان امکانات و تجهیزات مناسب پزشکی و کمبود وسایل محافظت شخصی کار را برای زنده ماندن در این مناطق دشوارتر هم کرده است.

به دلیل نبود تجهیزات آزمایشگاهی و مشکلات اداری، نام بسیاری از افرادی که جان خود را به دلیل نارسایی‌های حاد تنفسی از دست می‌دهند در ردیف جان‌باختگان بر اثر ابتلا به این ویروس ثبت نمی‌شود. به همین دلیل این روزها درمورد اعتماد به آمار رسمی اعلام شده توسط دولت‌های مکزیک و برزیل بحث‌های زیادی درگرفته است.

ضعف ساختار اداری و کمبود تجهیزات پزشکی به همراه فساد نیروهای دولتی، قضایی و پلیس مشکلات موجود در این منطقه را مضاعف کرده است. بنا به اعتقاد بسیاری از مردم برزیل و مکزیک ویروس کرونا کاری به نژاد ندارد. برای آن مهم نیست شما ثروتمندید یا فقیر، سیاهید یا سفید یا حتی زن یا مرد. مرگ را عادلانه بین انسان‌ها پخش می‌کند، بخشش نمی‌شناسد و بی‌رحمانه می‌کشد.

افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا
یک کلیسای خصوصی در لیما (پرو)

افزایش تعداد مبتلایان و محدودیت تخت و تجهیزات در بخش‌های مراقبت‌های ویژه باعث ایجاد مشکلاتی مشابه با مکزیک و برزیل در پرو، شیلی و اکوادور نیز شده است. واکنش مناسب این کشورها در مقابل همه‌‌گیری ویروس کرونا قبلا باعث تحسین آنها شده بودند.

افزایش ادامه‌دار شمار بیکاران 

آمریکا و چین، دو اقتصاد بزرگ جهان، علاوه بر نگرانی درمورد تعداد مبتلایان و جان‌باختگان مشکل دیگری هم دارند. طی ماه‌های گذشته شمار شاغلانی که بیکار شده‌اند به طرز شگفت‌انگیزی در این کشورها بالا رفته است.

روند ابتلا به ویروس کرونا در آمریکا به آرامی رو به کاهش است اما شمار بیکاران این  کشور به سرعت افزایش می‌یابد. بازگشایی برخی از ادارات و مشاغل در این کشور با احتیاط شروع شده با این حال در آخرین ساعات روز پنجشنبه اعلام شد تعداد بیکاران در آمریکا از 39 میلیون نفر فراتر رفته است. براساس پیش‌بینی‌های رئیس بانک مرکزی آمریکا تا پایان همه‌گیری کرونا از هر 4 آمریکایی یک نفر بیکار خواهد شد.

از شمار بیکاران چین رقم دقیقی در دست نیست اما بنا به مدل‌سازی‌های تحلیلگران اقتصادی، اوضاع چین ممکن است از آمریکا هم بدتر باشد. پیش‌بینی شده یک‌سوم شاغلان پرجمعیت‌ترین کشور جهان بیکار شوند.

در همین حال دانشمندان و محققان با ابراز نگرانی از موج دوم شیوع ویروس کرونا از مقامات کشورهای مختلف خواسته‌اند درمورد تجهیز مراکز درمانی خود اقدامات لازم را انجام دهند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن