نانوپلاستیک‌های غبارهای تایر خودروها در قطب شمال و جنوب دیده شدند

دانشمندان می‌گویند ذرات ریز نانوپلاستیک‌ها را در قطب شمال و جنوب یافته‌اند و در بین این آلاینده‌ها، ذرات بسیار ریز تایر خودروها هم در دو قطب دیده می‌شود.

به گزارش «انرژی امروز» از دیلی میل آنلاین، دانشمندان دانشگاه اوترخت هلند به این نتیجه رسیده‌اند که ذرات بسیار ریز آلاینده‌ای که حاوی ذرات تایر خودروها هم هستند در گرینلند دیده شده‌اند. آنها می‌گویند این ذرات به مدت 50 سال به مکان انتقال یافته‌اند.

بر اساس یافته جدید این دانشمندان، مشکل آلایندگی نانوپلاستیک‌ها بسیار بزرگتر از آنی است که تا به حال تصور می‌شد.

نانوپلاستیک‌ها بسیار آلاینده‌تر و ریزتر از میکروپلاستیک‌ها هستند، که همه جای دنیا یافت می‌شوند. تاثیری که این ذرات بر سلامتی بدن انسان دارند به درستی شناخته نشده است.

متخصصان بر این باورند که این ذرات می‌توانند مشکلات شدیدی برای سلامتی انسان و دیگر حیوانات به وجود آورند به ویژه که انتظار می‌رود حجم پلاستیک‌های موجود در اقیانوس‌ها به سه برابر برسد.

آژانس بررسی‌های محیط زیستی هفته گذشته اعلام کرده بود که تهدید آلودگی پلاستیکی دنیا یک «وضعیت اضطراری جهانی» است که هم‌تراز با تغییرات اقلیم است.

دکتر دوسان ماتریک، دانشمند محیط زیست که این تحقیق را رهبری می‌کند، گفته است: حالا ما می‌دانیم که نانوپلاستیک در چنین حجمی به این گوشه دنیا انتقال یافته‌اند. این بدان معنی است که نانوپلاستیک‌ها به معنی واقعی کلمه مشکل بسیار بزرگی هستند.

در این تحقیق یخ‌هایی با عمق 14 متر از مرکز گرینلند و مرکز دریای در شمالگان استخراج شده‌اند. آنها از متد جدیدی برای تشخیص نانوپلاستیک‌ها استفاده کرده‌اند. و به این ترتیب توانستند 13 نانوگرم نانوپلاستیک‌ در هر میلی‌لیتر یخ ذوب شده گرینلند به دست آورند.

و از طرفی هم سه برابر این مقدار را در شمالگان یافتند.

بیشترین مقدار پلاستیک‌های یافته شده در این تحقیق پلی‌اتیلن بود که موارد استفاده آن در کیف‌های خرید، بطری‌ها و پوشش‌های بسته‌بندی است. نیمی از پلاستیک‌های یافته شده در گرینلند از این نوع پلاستیک‌ها بوده‌اند.

اما دانشمندان غبارهای تایرهای خودروها را نیز یافته‌اند. همان تایرهایی که بخش بزرگی از آلودگی پلاستیکی اقیانوس‌ها مربوط به این تایرها هستند. یک چهارم آلودگی پلاستیکی مشاهده شده در قطب‌ها مربوط به تایرها بوده است.

پلی اتیلن ترفالات مورد استفاده در تولید بطری‌ها آب و لباس‌ها هم یک پنجم آلودگی پلاستیکی گریلند را از آن خود کرده‌اند.

دکتر ماتریک می‌گوید: داده‌های ما نشان می‌دهد که این آلودگی به نانوپلاستیک‌ها اصلا جدید نیست.

او می‌گوید ما در گرینلند آلودگی نانوپلاستیکی دیدیم که از دهه 1960 قدمت دارد. بنابراین ارگانیسم‌های این منطقه و احتمالا تمام دنیا با این نانوپلاستیک‌ها در ارتباط بوده‌اند.

پیشتر تیم رهبری این دانشمند توانسته بودند در قله کوه آلپ در اروپا هم ذرات ریز پلاستیک بیابند.

نانوپلاستیک‌ها در بدن انسان ممکن است به سمیت سلولی و التهاب منجر شود.

نتایج این تحقیق در ژورنال Environmental Research چاپ شده است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن