نرخ فروش برق در بخش مصارف کشاورزی زیان‌ده است

70 درصد مصرف برق استان مرکزی در حوزه‌های مولد مصرف می‌شود

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان مرکزی گفت: نرخ فروش برق در بخش مصارف کشاورزی کاملا زیان‌ده بوده و صرفا با حمایت از کشاورزان این نرخ تعیین شده است.

محمد اله داد در نشست خبری با بیان این که گذر موفق از پیک سال 99با همراهی مشترکان و وصول مطالبات میسر است، افزود: فعالیت‌های مدیریت مصرف در حوزه برق تشویق محور است چرا که نرخ برق به گونه‌ای نیست که مشترکان برق برای کاهش مصرف برق انگیزه لازم را داشته باشند.

نرخ فروش برق در بخش مصارف کشاورزی زیان‌ده است
وی با اشاره به اینکه نرخ فروش برق در بخش مصارف کشاورزی کاملا زیان‌ده بوده و صرفا با حمایت از کشاورزان این نرخ تعیین شده است، افزود: کشاورزان در ساعات اوج مصرف برق نسبت به خاموش کردن پمپ‌های آب اقدام کرده تا در بقیه ساعات آن روز، برق به‌صورت مجانی تحویل مشترکان مورد نظر داده شود.
وی با بیان اینکه کشاورزانی که در ساعت اوج مصرف برق، چاه‌های کشاورزی خود را خاموش کنند و در این صورت می‌توانند در 20 ساعت بعدی از برق رایگان استفاده کنند، افزود: در سال گذشته با همکاری 1027مشترک کشاورزی 16.7 مگاوات در مصرف برق صرفه‌جویی در استان مرکزی صورت گرفته و پاداشی به مبلغ 5میلیارد و100میلیون ریال در صورتحساب برق آنان لحاظ شده است.
وی با اشاره به اینکه 349 مشترک همکار صنعتی همکار به میزان 97 مگاوات در کاهش مصرف با شرکت توزیع همکار داشتند افزود: 44 میلیارد و 700 میلیون ریال پاداش از طریق بخشودگی صورتحساب برق به آنها پرداخت شد.
اله داد بیان کرد: 157 مشترکان اداری و سایر مصارف برنامه ریزی شده با پاداشی به مبلغ یک میلیارد و 20 میلیون ریال در طرح های پیک سایی شرکت توزیع برق شرکت کردند.

85 درصد مشترکان الگوی مصرف برق را در سال گذشته رعایت کردند
اله داد بیان کرد: پیک سال 98 در استان ساعت 12 روز 31 تیر با دمای هوای 35 درجه به میزان 919 مگاوات بوده که در صورت عدم همکاری و صرفه جویی مشترکان این عدد به 977 می رسید که 85 درصد از مشترکان الگوی مصرف را در سال گذشته رعایت کردند.
وی در بخش دیگر از سخنانش تصریح کرد: اولین رویداد علمی “ایده شو ” با مشارکت اداره کل آموزش و پرورش، پارک علم و فناوری و … ویژه دانش آموزان متوسطه استان برای جمع آوری و ارائه صحیح ایده های نوآورانه در زمینه استفاده بهینه از حامل های انرژی ، پرورش ایده ها جهت تبدیل به محصول و روشهای کاربردی برگزار و 100 ایده استانی منتخب شد.

70 درصد مصرف برق استان مرکزی در حوزه‌های مولد مصرف می‌شود
اله‌داد با اشاره به اینکه مشترکان برق استان مرکزی ترکیبی از مشترکان صنعتی، کشاورزی و خانگی است، اظهار کرد: 40 درصد از انرژی برق استان را به مشترکان بخش صنعت و 30 درصد را به بخش کشاورزی تحویل می‌دهیم و به عبارتی 70 درصد از برق استان در حوزه‌های مولد مصرف می‌شود.
وی ادامه داد: در زمان شیوع ویروس کرونا بسیاری از فعالیت‌های تجاری وصنایع تعطیل بود که احتمالا در تابستان کسبه با رشد فعالیت ها، عقب ماندگی فعالیت گذشته را جبران خواهند کرد، بنابراین افزایش مصرف در پیک مصرف تابستان را خواهیم داشت.
مدیرعامل شرکت توزیع برق استان مرکزی تصریح کرد: همچنین با تورم ایجاد شده در سبد خانوار، نرخ برق رشد 7 درصدی و سایر کالاها رشد بسیاری داشته است.

تعویض کولرهای گازی فرسوده و پرمصرف
وی ادامه داد: تجهیزات سرمایشی پرمصرف یکی از عوامل اصلی وقوع پیک بار در کشور است، نباید فراموش کرد که قیمت پایین برق در ایام پیک، انگیزه مشترکاین برای اصلاح و تبدیل وسایل سرمایشی خود به تجهیزات کم‌مصرف را کاهش می‌دهد که در این میان دولت می‌تواند با حمایت از تولید وسایل سرمایشی پربازده و کم‌مصرف به تولید این اقلام با قیمت تمام‌‌شده پایین کمک کند.

تاکید مقامات استانی بر دریافت ۲۰ تا ۳۰ درصد مطالبات برق
به گزارش «انرژی امروز» از وزارت نیرو، وی همچنین با اشاره به سخنان استاندار بابیان اینکه زیرساخت برق در زمینه وصول مطالبات شرکت توزیع برق که باید به صورت مستمر و جدی باشد به نحوی که تا پایان خرداد ماه 20 تا 30 درصد مطالبات معوقه معادل 40 میلیارد تومان وصول شود، افزود: زیرساخت برق در سال جهش تولید باید حمایت و تقویت شود.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی گفت: شیوع بیماری کرونا در این استان سبب معوق شدن بدهی مشترکان برق شده که این رقم به 1800میلیارد رسیده است.
اله‌داد افزود: از این میزان، 45 میلیارد تومان بدهی مشترکان برق خانگی، 30 میلیارد تومان بدهی مشترکان بخش کشاورزی، 48میلیاردتومان بدهی مشترکان صنایع ،29میلیارد تومان بدهی دستگاه های اجرایی به ویژه شهرداری ها و 23میلیارد تومان مشترکان بخش تجاری است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن