نفت در 2021 می تواند 59 دلاری شود؟

هفته گذشته قیمت نفت خام به کمترین میزان یک ماه اخیر رسید

قیمت نفت خام در هفته ای که گذشت با 8 درصد کاهش به محدوده 42 دلار در بشکه رسید و به این ترتیب پایین‌ترین قیمت‌ها طی یک ماه اخیر برای نفت خام رقم خورد. بررسی داده های جهانی نشان می دهد که در آخرین جلسه معاملاتی بازارها یعنی در روز جمعه، نفت خام  شاخص برنت در دقایق پایانی 42.66 دلار در بشکه و شاخص WTI (نفت سبک غرب تگزاس) 39.77 دلار در بشکه معامله می‌شد؛ که هر دو شاخص بیش از 3 درصد کاهش روزانه را تجربه می کردند. نفت خام شاخص WTI برای نخستین باز از ماه ژوئن 2020 به زیر 40 دلار در بشکه سقوط کرد.

به گزارش «انرژی امروز» از روزنامه ایران، علل این کاهش دور از انتظار و ناگهانی قیمت‌ها چند عامل بود. نخست آنکه اخباری مبنی بر عدم پایبندی برخی از کشورهای عضو اوپک پلاس منتشر شد که نشان دهنده افزایش عرضه نفت به بازار است. عامل دوم، انتشار آماری از تضعیف تقاضای بنزین در امریکا با وجود کاهش سطح ذخایر بود. مصرف بنزین در امریکا به پایین ترین حد خود در بیش از یک ماه گذشته رسیده است. و سومین عامل نیز کاهش تقاضای نفت از سوی پالایشگاه‌ها و پیش‌بینی کاهش فعالیت آنها در ماه‌های آتی بود.

به گزارش اویل پرایس، طبق داده‌های دولت امریکا، میزان بنزینی که در چهار هفته گذشته تأمین شده و معیاری برای سنجش تقاضا به شمار می‌رود، ۸.۹ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش نشان می‌دهد. تقاضا برای سوخت های دیگر شامل نفت کوره، تقاضا ۵.۱ درصد و سوخت جت ۴۷.۱ درصد کاهش داشته است.

قیمت های نفت این هفته تحت تأثیر فعالیت پالایشگاهی کمتر و فرا رسیدن فصل تعمیرات پالایشگاهی که به معنای تقاضای کمتر برای نفت خواهد بود، کاهش داشتند.

به‌گفته جان هاردی، مدیر استراتژی فارکس در بانک ساکسو، رشد ناگهانی قیمت دلار در معاملات روز چهارشنبه هم عامل پایین رفتن قیمت‌ها بود. به‌گفته وی، هیچ سطح تکنیکال مهمی شکسته نشده است اما سقوط به پایین میانگین قیمت ۵۰ روزه که برای شاخص نفت امریکا ۴۱ دلار و ۲۵ سنت و برای برنت ۴۴ دلار است، به معنای کاهش بیشتر قیمت و اصلاح مورد نیاز پس از ماه ها بی‌تحرکی خواهد بود.

ایسنا در این باره به نقل از رسانه‌های بین‌المللی می‌نویسد: معامله گران به جدیدترین آمار اقتصادی امریکا چشم دوخته بودند تا شاید دورنمای جدیدتری برای تقاضای انرژی داشته باشند. اما آمارهای روز پنجشنبه متفاوت بود. آمار هفتگی متقاضیان دریافت بیمه بیکاری کاهش و کسری تجاری امریکا در جولای افزایش داشت. شاخص شرکت های غیرتولیدی شامل خرده فروشی‌ها، بانک ها، ایرلاین ها و خدمات بهداشتی و نظیر آن در آگوست کاهش پیدا کرد.

گزارش‌های بلومبرگ بازار را تحت تأثیر قرار داد

در روزهای اخیر وضعیت بازارهای سهام نیز بر روند قیمت نفت تأثیرگذار بود. تحلیلگران شرکت «جی بی‌سی انرژی» در یادداشتی نوشتند: تصویر کلان سیگنال های مختلفی را به بازار نفت ارسال می‌کند و درخشش بازارهای سهام بیشتر روی شاخص‌ها و صنایع معدودی متمرکز شده و نرخ‌های بهره اوراق قرضه دولتی کاهش پیدا کرده است در حالی که شاخص دلار پس از اینکه نرخ برابری یورو در برابر دلار در دو روز به ۱.۲۰ دلار رسید، بهبود پیدا کرد.

دلار قویتر قیمت کالاهایی را که به این ارز قیمت‌گذاری می‌شوند برای خریداران غیرامریکایی گرانتر می‌کند.

بر اساس گزارش مارکت واچ، ضعف قیمت نفت همچنین به گزارش بلومبرگ نسبت داده شد که بر اساس آن، عراق ممکن است خواستار معافیت دو ماهه برای مهلت تعیین شده تحت توافق اوپک پلاس به منظور جبران مازاد تولید نفت شود. با این حال عراق بعداً این گزارش را تکذیب و بر پایبندی خود بر کاهش تولید تأکید کرد. در 5 ماه اخیر، اخبار مربوط به قیمت نفت یکی از پربازدیدترین اخبار جهان بوده و فعالان بازار می‌گویند که این روند در سال 2021 میلادی نیز ادامه خواهد داشت. اما نکته‌ای که مؤسسه گلدمن ساکس به آن پرداخته، نشان می‌دهد که اوضاع بازار نفت رو به بهبود است و می‌توان انتظار یک روند صعودی -البته با شیب اندک- را برای قیمت نفت در ماه‌های آتی و سال 2021 داشت.

نفت 59 دلاری در راه است

مؤسسه گلدمن ساکس که اوایل تابستان امسال پیش‌بینی خود را از قیمت‌های جهانی نفت مورد بازنگری قرار داد و آن را نزولی کرد، اکنون روند را صعودی پیش‌بینی می‌کند و توضیح می‌دهد که در آخرین سه ماهه سال 2020 میلادی قیمت نفت خام شاخص برنت در محدوده 48 دلار در بشکه و قیمت نفت خام شاخص WTI حدود 44.5 دلار در بشکه خواهد بود. پیش از این، برای نفت خام شاخص برنت 43 دلار در بشکه و برای شاخص نفت غرب تگزاس 37 دلار در بشکه قیمت‌ها را تخمین زده بود.

اما وضعیت در سال 2021 بهتر می‌شود و این مؤسسه چشم‌انداز 2021 را به طور میانگین چنین می‌بیند: قیمت هر بشکه نفت خام (شاخص برنت) به طور متوسط به 59.4 دلار می‌رسد. در حالی که اوایل تابستان قیمت نفت برای سال آتی در رقم 48 دلار در بشکه پیش‌بینی می‌شد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن