نورد استریم 2 تحریم های ایالات متحده را دور می زند

فرار گازپروم از تحریم های آمریکا

ایالات متحده خط لوله نورد استریم 2 را به بهانه تهدید علیه امنیت ملی تحریم کرده است اما گازپروم، سازننده این خط لوله، روشی برای مقابله با این تحریم ها به وجود آورده است.

به گزارش «انرژی امروز» ویکتور کاتونا از گروه MOL و متخصص در انجمن بین المللی امور روسیه، در اویل پرایس نوشت: این روزها سخت بتوان کسی را دنیا با سری جدید تحریم ها شگفت زده کرد. یک گروه از سناتورهای ایالات متحده خود را آماده می کنند تا یک سری جدید از تحریم های این کشور علیه پروژه انتقال سالانه 55 میلیارد مترمکعبی گاز خط لوله نورداستریم 2 آماده می کنند.

قانون جدید با گسترش تمرکز خود بر روی شرکت های تامین کننده خدمات و بیمه مربوط به قراداد نورداستریم 2 و نیز شرکت های تامین کننده تجهیزات و تکنولوژی های به روز رسانی یا نصب تجهیزات جوشکاری یا تجهیزات حمل و نقل، به دنبال قوی تر کردن لایحه جدید حفاظت از امنیت انرژی ایالات متحده سال 2019 است.

هر چند هم پیمانان اروپایی مخالف هستند اما واشینگتن به دنبال ضربه وارد کردن از طریق قانون به این پروژه است. با این حال نویسنده این متن معتقد است شانس چنین تحریم هایی برای توقف چنین پروژه بزرگ گازی کم رنگ است.

لایحه جدید ضد نورداستریم 2 توسط دو سناتور مشهور، تد کروز و جین شاهین، دنبال می شود که پیش از این هم در نوشتن قانون قبلی تحریم علیه این خط لوله گازی که احتمالا تهدید کننده «استقلال انرژی اوکراین و اروپا» (شاهین) و «تهدید علیه امنیت ملی آمریکا» (کروز) مورد حمایت هستند.

کاتونا می نویسد چرا باید یک خط لوله زیردریایی از روسیه به آلمان، امنیت ملی ایالات متحده را تهدید کند؟

تحریم تمامی تامین کنندگان تجهیزات که «هر گونه خدماتی برای آزمایش، بازرسی یا صدور گواهی های لازم برای یا مربوط به عملیات» نورداستریم 2، مشکلاتی هم برای روباط بین ایالات متحده و آلمان به وجود آورده است.

این همان موضوعی است که Bnetza، قانونگذار انرژی در آلمان، که مجوزهای ساخت خط لوله را ارائه می دهد، با آن درگیر است.

تحریم های جدید واشینگتن را در مقابل اتحادیه اروپا قرار داده است. ایالات متحده بر آن است تعداد نیروهای نظامی خود در آلمان را کاهش دهد. در این میان بندر مدیترانه ای آلمان، موکران، شاهد جنب و جوش شدید دو ناوگان روسی ساخت خط لوله برای تکمیل پروژه نورداستریم 2 است.

رسانه های روسی می گویند از آنجایی که هر ناوگانی که با نورد استریم 2 در تماس باشد احتمالا تحریم می شود، ناوگان های مربوط به این پروژه تماما روسی هستند.

از آنجایی که تحریم ها در پی آن هستند که گازپروم، غول گازی روسیه، را از این پروژه دلسرد کنند، ظاهرا این شرکت روسی توانسته روشی موثر و کارآمد برای موضوعی به پیچیدگی تحریم های ایالات متحده بیابد.

بنا بر گزارش رسانه های روسی، آکادمیک چرسکی، ناوگان حمل و ساخت خطوط لوله زیر دریایی، دیگر در مالکیت شرکت گازپروم نیست و مالک جدید این شرکت یک شرکت روسی ناشناخته روسی است که بر پایه صندوق سرمایه گذاری روسی STIF تشکیل شده است.

از سویی کاتونا ادامه می دهد که مشکل دیگر این واقعیت است که تقریبا شناخت مالک این صندوق سرمایه گذاری و اینکه قصد آن از خرید ناوگان ساخت خط لوله چه بوده است، ناممکن است. بنابراین تحریم این صندوق هم برای مقامات ایالات متحده مشکل خواهد بود.

 

 

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن